Gå til innhold

Trimming av sugemotor...?

Ranger emnet


HusebyRS

Anbefalte innlegg

Er det noen som er røvere på trimming av sugemotorer her?

Jeg har sittet å tenkt litt, HVORDAN få mest mulig hester ut av en sugemotor?

Dette er ganske dyrt, men hvor mye er det meste noen har fått ut av en sugemotor?

 

Uansett, så lurer jeg også på om noen kan gi noen tips til hvordan man får mange hester på en 2,3E 10V Rekke5 sugemotor (Audi)?

Det er orginalt 136hk i denne, og har hørt om folk som bytter til effektannlegg, grenrør og kvassere kammer, planing av topp, men utover dette; hva annet kan man gjøre for å få mer effekt i en sugemotor?

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det som går an er å montere 5 store gassere på den:) Da er det bare mengden bensin som kan gå gjennom dem som kan stoppe deg:)

 

Er en Audi 80 Rally til salgs på Autodb nå med gassere, den har 210hk.

Du trenger selvsagt kvass kam, effektanlegg og alt det der i tilleg for å tyne såpass ut av den..

 

 

Link:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1329192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugetrimming vil aldri lønne seg kontra turbo eller kompressor. På en Audi så er vel det lure å få tak i en turbo topp (eller maskinere den du har. Se: http://www.evo.no -> forum -> Teknisk).

 

Om du absolutt skal sugetrimme så kan du vel bore den litt opp, stroke den muligens, øke kompresjon, datasprut, annen kam, øke turtall (da ved å forandre andre ting også som gjør at dette kan gjøres uten frykt), skikkelig grenrør og effektanlegg, gi den "fri" inpust vei uten for mye restriksjoner og sikkert ting jeg har glemt. De henter ut mye hest på sugemotor også i diverse racing klasser, men det koster masse monitos. Har hørt folk si i snitt 1000kr per Hk..

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som er røvere på trimming av sugemotorer her?

Jeg har sittet å tenkt litt, HVORDAN få mest mulig hester ut av en sugemotor?

Dette er ganske dyrt, men hvor mye er det meste noen har fått ut av en sugemotor?

Definèr "røver"... ;) Med racebensin vet jeg om rundt 290 hk av en 1496cc en... 200 hk/l er vel et greit ca-punkt,som i de fleste tilfeller synker med volum (massekrefter/pustevansker).

 

Uansett, så lurer jeg også på om noen kan gi noen tips til hvordan man får mange hester på en 2,3E 10V Rekke5 sugemotor (Audi)?

Det er orginalt 136hk i denne, og har hørt om folk som bytter til effektannlegg, grenrør og kvassere kammer, planing av topp, men utover dette; hva annet kan man gjøre for å få mer effekt i en sugemotor?

Porting,riktig utført- ikke bare gravd på måfå. Riktig avstemte innsug/eksos/kammer (alt jobber sammen). Riktige ventilstr. for det den skal brukes til,etc... Lista er LANG. En grei grunnregel er det at skal du ha det verst,så må det meste lages på mål til motoren du har,ikke til å funke sånn passe til 27254289736 andre motorer.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroking, stor kam, porta innsug & topper, større ventiler, bedre eksosanlegg (hele veien), vet ikke om det hjelper med pullies, men funker ihvertfall på min :)

 

"Best bang for the buck" er ihvertfall lystgass, er ikke alltid man trenger 2343hester liksom.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt folk si i snitt 1000kr per Hk..
Det der stemmer i mange tilfeller på turbo-oppsett og det...skal man oppdatere hele kjøretøyet med bremser/demping/etc til å virkelig dra nytte av den økte effekten (relativt trygt/lovlig),så raser det på noen kroner. For å si det mildt.

 

Men sett fra motorens ståsted på en sugemotor,så blir det sjelden så ille..rundt 6-700 er riktigere...seff,det avhenger jo litt av hva man skal ha 100 hk ekstra i. Er det i gressklipperen som har 5 Briggs&Stratton-ponnier fra før så koster det nok endel mer....

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe dritt om Briggs&Stratton Turboed1... Den motoren har betydd mer for verdens husholdninger enn steikepanna :happyhappy:

 

Audis gode gamle 10V har selvsagt sine begrensninger i topp og innsugning, men i rally klemmer de vel ut ca 230 hk med "nasjonal-trimming". Den gang Audi 90 Quattro fortsatt var homologert etter gruppe A-reglementet mener jeg å huske at effekten lå på ca 200 hk.

 

Det er ganske populært å trimme disse motorene med 5 stk motorsykkelforgassere på egenprodusert innsug. Dette krever som nevnt av noen kanaler, ventiler, forbrenningsrom og kamaksel som står i stil.

 

Min kjære bror hadde i sin tid en 2,5-liter 10V Audifemmer i Volvoen sin. Denne var trimmet til ca 160 hk etter Oettingers spesifikasjoner. Motoren hadde fått ny veiv med lenger slag og trolig noe mer borr. I tillegg hadde den større ventiler og kanaler og sikkert noe annet småtteri. På sitt beste var denne motoren kvikk og rask og hadde den vakreste motorlyden på denne siden av leopardmotor...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definèr "røver"... ;) ... 200 hk/l er vel et greit ca-punkt,som i de fleste tilfeller synker med volum (massekrefter/pustevansker).

 

QUOTE]

 

Ved sugetrimming regner du 10 hk pr "dl". f.eks 1500 = 150 hk , noe særlig utover det er skjeldent realistisk !

16 V motorene kan ligge litt i overkant av det igjen , F.eks en Cossy 2L

som er konvertert til NA kan komme over 250 hk men da koster det flesk,skjorta og det hvite i øyene!

Rolf

98 BMW 520i E39

93 Ford Scorpio Doch

71 FORD ESCORT MK1

Prosjekt tråd Mk1:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=113534

post-18-1175839904.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe dritt om Briggs&Stratton Turboed1... Den motoren har betydd mer for verdens husholdninger enn steikepanna :happyhappy:
Sa da ikke noe negativt om den...selv om flat-heads ikke akkurat er i toppen av (jule)treèt forbrenningsmessig... ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ved sugetrimming regner du 10 hk pr "dl". f.eks 1500 = 150 hk , noe særlig utover det er skjeldent realistisk !

16 V motorene kan ligge litt i overkant av det igjen , F.eks en Cossy 2L

som er konvertert til NA kan komme over 250 hk men da koster det flesk,skjorta og det hvite i øyene!

Rolf

Jeg begynte skalaen litt lavere ned enn deg... på såder 600 cc. Da får man ca 220hk/l når man har lagt inn et greit forbrukslån. 240 hk er bygget på vanlig 2.0 OHC uten Cossietopp...med har jeg sett folk bremse 280. Nei,de var ikke billige... I den andre enden av skalaen,for å beregne NA-hk/liter der,så er 1382 hk / 8.3 liter helt i topp...av prisskalaen. (Dette grunnet reglementet..med 4V DOHC,som ikke er lov, prater vi litt mer. Hk,that is. Prisen er vanvittig uansett.)

:)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor F: Fint og se at du har bestemt deg for og hjelpe til her :D Lenge siden jeg har sett postene dine rundt her nå

 

1000 kroner hesten var jo som sagt litt drøyt, men det er ett irreterende fakum er vel det at UANSETT hvor mange hester du får en sugemotor kan du ALLTID få mer med en turbo

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår