Gå til innhold

Trimming av sugemotor...?

Ranger emnet


HusebyRS

Anbefalte innlegg

Enig med deg der ja.

Det koster om det skal holde. Har selv bygget sug motor på ca 160hk, den kom på ca 12 000kr. Så tar man utgangspunkt i hva den yter orginalt, 125hk, 35hk for 12 000kr er ille dyrt. Men så har denne motoren et register man skal lete lenge etter. kombinert med en bil på 960kg og 5.28 utveksling, så skal det gå unna.

Å få 40hk til (og bredt register) i en 135hk- sykkel kom på rundt 28 000 for noen år siden (97/98)... i deler og pakninger,vi gjorde jobben selv. Så 12 lapper syntes jeg ikke var så ille,knappe 350kr/gampen. :) Hva ble byttet/gjort i din,for 12 000? En ordentlig toppjobb og et sett kammer?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å få 40hk til (og bredt register) i en 135hk- sykkel kom på rundt 28 000 for noen år siden (97/98)... i deler og pakninger,vi gjorde jobben selv. Så 12 lapper syntes jeg ikke var så ille,knappe 350kr/gampen. :) Hva ble byttet/gjort i din,for 12 000? En ordentlig toppjobb og et sett kammer?

 

Er delene som har kostet mest syns jeg.

Er en 2,4liter CIH med dobble Dellorto 45mm, et skikkelig godt grenrør, 2,5" hele veien på eksos. 320graders kam med relativt mye overlap, stivere ventilfjører, alu brikker osv. Toppen er planet 1,25mm, lette porta osv.

Veiv og svinghjul er balansert. Svinghjulet er letter fra 10kg til 6,5kg. Sinterclutch, sachs trykkplate. Motoren er et kompromis. Er godt brunndrag, og svarer rimelig kjapt, (går ei reint under 1500rpm, men derfra og opp mot 7000rpm så går det fort)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnadene ved trimming beveger seg litt stakkato oppover på kroneskalaen. Initialkostnadene er ganske høye. Man borrer ofte opp til første overdimensjon og monterer nye stempler ved trimming. Disse kostnadene er de samme uansett om man velger å ta ut 0 eller 50 hk. Skal man grisetrimme kjøper man smidde stempler og H-profilråder. Disse delene er de samme om man tar ut 150 eller 400 hk ekstra.

I gamle dager da man trimmet med doble Weber 45DCOE var forgasserkostnadene de samme om man hadde 150 eller 180 hk i motoren osv osv.

 

De første 20 hestene koster kanskje 1000 kroner pr hest, de påfølgende 50 koster bare 350 kr pr hest, men så vil de neste 50 koste 750 kr pr hest osv.

 


  • En motor som har 160 hk originalt vil med de verdiene koste 20000 kr å trimme til 180 hk


  • den vil koste 37500 kr (20000+17500) eller kr 536 pr hk å trimme til 230 hk


  • og den vil koste kr 75000 (20000+17500+37500) eller kr 625 pr hk å trimme til 280 hk.

Mest hester for pengene får man dermed ved å ta ut 230 hk av motoren.

 

Dette er selvsagt bare tall tatt helt ut av luften, men de viser likevel at kostnadene gjør ujevne glefs i lommeboka avhengig av hvilket trimmingsnivå vi passerer.

 

Når jeg ser på dette innlegget i etterpåklokskapens lys er jeg egentlig litt usikker på hvor mye nytte det tilførte tråden, men jeg hadde det da i det minste gøy da jeg skrev... :partyon:

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten blir ikke regnestykket riktig på en flekk. Hvertfall ikke hvis man foretar all trimmingen samtidig. Da trenger man jo blant annet ikke å legge til grunn pris for både standardstempler og smidde stempler osv osv. Faen så vanskelig dette skulle være da...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten blir ikke regnestykket riktig på en flekk. Hvertfall ikke hvis man foretar all trimmingen samtidig. Da trenger man jo blant annet ikke å legge til grunn pris for både standardstempler og smidde stempler osv osv. Faen så vanskelig dette skulle være da...
Skal ikke være enkelt... eneste som er enkelt er å si at trim er dyrt...på mange måter på samme måte som lakk. Garasje-lakk = billig,men ikke alltid bra. Custom motivlakk = jævlig dyrt,men sannsynligvis også veldig bra.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår