Gå til innhold

Xenonlys "kortslutter" Audi'n

Ranger emnet

emphezis

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte en Audi A4 1.8TQ Avant 2003-modell for noen måneder siden.

Denne har originalt Xenon-lys, men ikke bi-Xenon. Sørget for å ettermontere dette allerede første uka jeg hadde bilen, så nå har den altså Xenon i både nær- og fjernlys. Kjøpte (noe som skal være) et kvalitets-Xenon-kit fra Dybvik Trading til 2500 kroner. Kjøpte også ballaster til flere hundre kroner. Jeg har ikke stått for noen "jalla" montering selv, men hatt et proffesjonelt bilverksted til å montere kit'et for meg.

Det var MYE trøbbel i forbindelse med monteringen. Da kit'et var ferdig montert og vi skulle teste så slo "feilsjekken" ut og vi fikk beskjed om at fjernlyspærene var gått. Og Xenon fjernlysene (kit'et) slo seg også av. Det merkelige var at høyre fjernlys til tider virket, men det var relativt tilfeldig. Venstre virket aldri.

Viste seg etterhvert at vi hadde fått ballaster med forskjellig styrke. En på 50W og en på 35W såvidt jeg husker. Problemet så ut til å være at 50W var alt for sterk. Mulig denne krevde mye strøm i oppstart eller noe? (Ikke vet jeg...) Dette slo i hvert fall ut på den måten at "feilsjekken" påstod at pæra var gått. Fikk byttet begge til 35W (innbiller jeg meg, mulig det var 25W også...) Og da så alt ut til å være i den skjønneste orden! Nå virket de hver eneste gang som de skulle.

Det tok imidlertid ikke veldig lang tid før en ny og mer alvorlig feil oppstod!

Da jeg under kjøring slo på langlyset så "korsluttet" hele bilen. Dvs. at alt av varsellamper begynte å blinke. Fikk blant annet beskjed om at det var en alvorlig feil på bremsene, ESP/antispinn-varsellampe slo seg på og indikerte at denne var satt ut av funksjon, servostyring(!) slår seg av, så det blir som å ratte en gammel Volvo 240 og i det hele tatt det meste av varsellamper lyser. Ble selvsagt dritnervøs første gangen dette skjedde! Stoppet bilen tvert og slo av motoren. Til alt hell var alle lamper unntatt ESP slukket når jeg slo på tenningen igjen. For å også slukke ESP-lampen må bilen "slås av og på" 2(!) ganger. Da er alt som det skal være. Men rattet er ekstremt tungt å dreie de første 10 metrene. Virker som servo'n må "ta seg inn" igjen etter at den har slutta å virke. Har "adaptiv steering" på bilen i tillegg til servo, mulig dette har noe med det å gjøre...

Anyway; ekstremt irriterende! I 9 av 10 tilfeller funker fjernlysene som de skal, men 1 av 10 ganger når jeg slår på de ettermonterte Xenon fjernlysene så "kortslutter" altså bilen.

Har forsket litt på når det inntreffer, og har funnet ut at ca. 90 % av de gangene det skjer så er det fuktig vær! Veldig fuktig i lufta eller helst regn! Trodde helt sikkert dette var feilen helt til feilen også oppstod en dag det var helt tørt, men kan jo hende det hang igjen noe fukt/kondens... Har vært antydning til dugg i begge frontlyktene (også før kit'et ble montert), men vet ikke om dette skal "kortslutte" hele bilen når jeg fyrer opp fjernlysene?

Er det noen som har en eller annen teori her? Tenkte jeg skulle spørre her før jeg går til et verksted. Møller er sikkert ikke noe voldsomt "keen" på å "ta saken", da de neppe liker ettermonterte ting, men det finnes jo andre uavhengige verksteder...

Skal på laaaaaaaaangkjøring i romjula (ca. 10-timers kjøretur) og hadde vært meget kjekt med fjernlys som var til å stole på da...

Hjelp! Anyone? :uhhmmwhat?:

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være elektromagnetisk støy fra Xenon ballastene dine som slår innpå det elektriske systemet.

Hos meg, gjorde speedometernåla et stort søkk hver gang jeg satte på xenon, men det ble borte når jeg flyttet om på ledningene.

Jeg har koblet via ekstert rele, og bruker det som finnes der av ledningsnett kun som styrestrøm, tror det er dumt å gi ballastene strøm via bilens ledningsnett, både pga av støy, og faren for at det drar for mye strøm når du starter xenon lyktene.

Om det drar for mye strøm under oppstart er det bare fordi de har koblet feil (uten å bruke rele), jeg tror og det går å sette i sterkere sikringer, for tror ikke du koker ledningsnettet så raskt, men ville ikke anbefale det, trolig drar ballastene så mye strøm, at spenningsfallet i det orginale ledningsnettet blir for stort til at ballastene kan starte. 50W ballaster er jo bare en fordel.

Brukes det eksterne releer kan det være en ide og skjerme kablene.

En teori til er at det er gjort noe feil under montering, noe ledninger inne i lampehuset som kortslutter.

Det du etter min mening skulle hatt var motstander med rett Ohm og antall watt (som gjorde at autocheck ikke slo ut) (søk på nordicaudi for størrelse på de), og det andre du trenger er rele for å koble det eksternt.

+ ____

Fjernlys motstand mellom + og - , pluss styrekabel

_ ____ fra pluss pol til rele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Sulliken sier over her, må du ha en motstand på hver ledning(?) til Xenon-lysene, ellers vil bilen tro at pæra har gått når du skrur dem på siden xenonlysene bruker mindre strøm enn halogen. Det kan også forklare hvorfor høyresida med 50W ballast fortsatt lyste mens venstre med 35W ikke gjorde det.

Jeg ville også hørt på Møller om de har vært borti noe sånt tidligere og fått evt. tips mot å forhindre at xenonlysene forstyrrer resten av det elektriske anlegget. De har helt sikkert montert dette på biler før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Sulliken sier over her, må du ha en motstand på hver ledning(?) til Xenon-lysene, ellers vil bilen tro at pæra har gått når du skrur dem på siden xenonlysene bruker mindre strøm enn halogen. Det kan også forklare hvorfor høyresida med 50W ballast fortsatt lyste mens venstre med 35W ikke gjorde det.

Jeg ville også hørt på Møller om de har vært borti noe sånt tidligere og fått evt. tips mot å forhindre at xenonlysene forstyrrer resten av det elektriske anlegget. De har helt sikkert montert dette på biler før.

Still det samme spørsmålet på nordicaudi, søker du i formuet der tror jeg du får vite hvor store motstander du skal ha, antageligvis 20W effektmotstand på 10 ohm eller noe i den duren, om du kobler ballasten via orginalstrømnettet, uten rele..

http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=bilbelysning&Number=733026&Search=true&Forum=All_Forums&Words=xenon%20AND%20autocheck&Match=&advanced=&qsort=5&Searchpage=0&Old=allposts&type=threads&Main=733026&Limit=25#Post733026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Får ta opp tråden igjen... Lei av å ikke ha fjernlys nå, så på tide å gjøre noe med dette. Tok kontakt med Dybvik Trading (hvor jeg kjøpte settet) og fikk følgende tilbakemelding ang. feilen:

Det kan virke som ballastene dine har "overledning" pakk dem inn i plast og legg dem en plass de ikke kommer i kontakt med karosseriet. Har vært borti noen få tilfeller som har samme symptomer som du forklarer og dette har vært løsningen.

Har bestilt verkstedtime til neste uke for å prøve dette. Noen som har tro på at det vil virke eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil muligens fjerne symptomene, men ikke problemet :)

Så det betyr at det er en FEIL med settet altså, og ikke monterings-"issues"?

Hørte om et tilsvarende tilfelle (på Diskusjon.no) hvor han fikk tilsendt en ny type Xenon-sett av Dybvik Trading, som visstnok løste problemet. Dybvik er sikkert ikke keen på å gi meg det men, siden saken straks er 1 år gammel, og fordi han allerede har gitt meg dobbelt opp av alt. :-P Men garantien gjelder jo fortsatt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider