Gå til innhold

Koble på delefilter i E34. Noen som har gjort dette før?

Ranger emnet

Anderslien

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen her har koblet til høyttalerne framme til delefilter i E34 før? Jeg skal gjøre det nå på min, men jeg vil ha litt tips av folk, fordi jeg har ikke lyst til å demontere hele dashen og alt for å finne ledningene og sånt til høyttalerne. Jeg finner vel igjen de på kontakten til cd spilleren, men hvilke av de er det?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? hvilket delefilter? og på orginal bmw høytt? å hvorfor?

Jeg har kjøpt nye høyttalere inni hele bilen. Xzound heter det. Får kjøpt det på http://www.mobilsentrum.no. Koster 450kr for komponent sett. Jeg har satt alt i originale festene og alt, men jeg har ikke fått koblet på delefilteret som var med, så det jeg trenger hjelp meg. Trenger hjelp til å finne igjen begge ledningene inni dashen der. Vet jeg kan trekke ny fra hver høyttaler og diskant, men det blir for mye styr. Så jeg tenkt å koble meg på de inni ved cd spilleren eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de orginale høyttalerledningene der ligger vell der fortsatt? bare å følge de det..

skal du koble bak ved spiller ser du bare her hvilke kabler du skal bruke:

http://bilradiospes.no/index.php?aID=37&ids=artID evnt. her:

http://bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID

Ja, jeg har brukt de originale høyttaler ledningene på de nye høyttalerne også. Jeg kan ikke følge de, fordi da må jeg av med hele greia foran der, og det er mye jobb. Men det på linkene du ga meg hjelper meg helt sikkert. Skal se nærmere på det jeg. Takker :)

En ting til. Når jeg får koblet til delefilteret, så gjør det sånn at det ikke kommer bass og sånt til diskanten, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja gjør det.. Det er snakk om justerbart diskantnivå. At du demper diskanten med 12Db.

Db er en verdi som sier noe om lydnivået.

Okei. Ja, jeg vet selfølgelig hva DB er da. Så lite peiling har jeg ikke, hehe. Men takk for all hjelp :) Skal prøve å få koblet på delefilteret så fort som mulig jeg. Får håpe det er plass til begge delefiltrene inni der jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger mer hjelp jeg. De linkene jeg fikk, er ikke bra nok. Der står det ikke hvor diskanten og sånt er.

Jeg har funnet noen koblingskjemaer og sånt, men de holder heller ikke. Dette har jeg funnet: http://www.bmwe34.net/e34main/upgrade/stereo_wiring.htm

Men problemet der er at det står samme ledninger på forskjellige ting. Sånn som denne:

Front Left Tweeter (-) Yellow / Brown

Front Left Woofer (-) Yellow / Brown

Jeg må jo finne alle ledningene til alle de forskjellige, fordi jeg skal koble på diskant hver for seg på delefilteret og mellomtonen på egen. Så noen som har et annet skjema eller noe jeg kan bruke?

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du glemmer alt som heter koblingsskjema og bruker et multimeter/ohmmeter til å finne ut hvor de forskjellige kablene går..

Bruker kanskje litt tid på det men neppe noe mindre en å lete rundt etter skjema'er..

Hvordan mener du at jeg skal gjøre det da? Fordi hvis jeg velger på cd spilleren at det skal kun spille på høyttalerne foran på høyre side, så får jeg jo strøm på både diskanten og mellomtonen. Kan du forklare litt bedre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du skrur ut alle høyttalere, så tvinner du sammen ett kabelpar om gangen (ved enden av kabelen, nærmest høyttaleren). Da kan du bruke multimeteret til å pipe/ohme i ISO kontakten, helt til du finner parret som er sammenkoblet. Merk det og gjennta prosessen..

Krever at du har multimeter da:)

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider