Gå til innhold

Jossa's 91 mod civic 1.5 el'cheepo - prosjekt civic CRX (nå med turbo bygging)

Ranger emnet


jossa

Anbefalte innlegg

Åja, du er her inne du og ja Jostein.

 

Blir meget bra dette, blir spennede og høre hva du synes om motoren , og girkassen :p

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ja jeg tenkte at det kansje var like greit før hele prosjekt forumet ble stengt av .. så jeg emigrerte til bilforumet :)

 

tror den girkassen kommer til å være reserve kasse.. :sleeping

fant en kasse som var overhalt for ikke så lenge sia... å tror den er bedre å bruke.. men ;) man får aldri nokk reservedeler..

 

 

ellers så har jeg og gjort litt med delene..

 

divbilde022.jpg

 

divbilde020.jpg

 

Går sakte men sikkert i riktig retnig.. er så jævlig kaldt så man orker ikke holde på i så lang tid av gangen..

 

 

 

Ellers har jeg funnet svaret på dette med bredden på felgene..

så nå er det oppklart.. -:win

 

divbilde019.jpg

 

 

kommer mere senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var å rydda litt i garagen.. fant ennå et side prosjekt.. et crx panser.. problemet er det halve tonnet med sparkel (har noen en løsning for og fjærne den på en grei måte?)

 

divbilde023.jpg

 

divbilde025.jpg

 

divbilde024.jpg

 

her kan man få litt forståelse for den sinsyke mengden sparkel som er brukt... det man ikke får forståelse for er hvorfor!?

 

divbilde026.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(har noen en løsning for og fjærne den på en grei måte?)

 

Jostein... Du vet jeg har en grei løsning til alt :knock: .. Hehe.. Får ta det når vi kommer til girkassbytte på Audi'en. Da kan vi fære bortåver dit. Har jo en superfin ht spyler på Lemminkäinen. ;) :partyon:

Ny bil: Chevrolet Suburban 6,2d 87mod

*Audi A6 2,5 TDI Quattro 96mod (c4) *solgt*

*Audi 80 1,8E 87mod (SPIKER:( )

*Audi 80 1,8S 88mod (spiker)

*Daihatsu Charade 1L 88mod (spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... da e man igang me å planlegge tuninga..

 

Den motorn som skal i e ODB0 å ECU'en som ska inn lamme den e faktisk veldig enkel og jobbe på.. å den ser ut som dettan:

divbilde017.jpg

 

 

Når man først tar av lokket e det mye krimskrams som kansje ikke virke så vældig logisk..

divbilde009.jpg

 

Det som e greit me honda sine ECU'a e at dem ser nesten ut til å være klargjort for omprogramering..

for vist man bare vet ka man ska se etter og ka som må forandres.. så e det faktisk nesten skummelt enkelt..

 

1: Denne EPROMEN har selve mappet på sæ å det e den som må omprogrameres..

2: Honda va hyggelig nokk til å lage færdig en dataloggings port på ecu'en som bare vente på å bli kobla opp mot en pc..

divbilde009copy.jpg

 

 

Med nr 1 e det 2 alternativ.. du kan:

 

Løsning Nr.1

Finne en EPROM som e kompatibel å så brenne det nye mappet på den å så igjen instalere den istedenfor den gamle orginale EPROM'en.. det er endel styr med den måten.. du må skru opp å ta ut å putte inn i brennern å skrive endringen til den å så prøve på nytt når du driv å Tune den... å det e tidkrevanes.. å kansje ikke den mest praktiske løsninga.. men det fungere..

 

Løsning Nr. 2

Finne noe som kan emulere en EPROM.. å som du kan skrive Real Time oppgraderinge til.. å heldig for mæ så finnes det!

 

Moates Ostrich USB Eprom Emulator!

new-ostrich-lrg.jpg

 

Me denne lille saken så kan man emulere en EPROM som ikke trengs å taes ut å som man kan skrive til "on the fly" me motorn i gang..

Så da kan man sitte der me sin søte bredbåndslambda å følge me på verdian.. å så tune man base mappet sitt ut ifra det mens man kjøre! :)

 

 

 

 

Så over til pungt Nr.2

 

Dette pungtet er der man kan koble seg inn på ECU'en å få ut alle data som den har i øyeblikket.. å dette kan igjen sendes inn på en pc for visuell framstilling.. å LOGGING! :) å det e verdifult når man ska remappe å ikke e sikker på om det va 100% sån..

 

Untitled-3copy.jpg

 

Over ligg et bilde av pinnan..

å her e ei lista over ka dem gjør:

Pin 1(ground): 
Pin 2(tx): 
Pin 3(+5v):
Pin 4(rx):
Pin 5(not used):

 

Det artige med dette e at signalet e ikke noe en datamarskin ville forstå umiddelbart.. så derfor teng man en converter av noe slag for og oversette..

å der har Nokia faktisk laga en datakabel til en telefon som går ant å bruke.. da blir det plutselig usb datalogging!

 

Følgende bilda e ikke mine men Justin på ZCR.com sitt, æ bare låne

 

Man tar 1 stk nokia data kabel

100_1044Small.jpg

 

Kappe av kontakten på telefon sia å avisolere der.. for så å lodde fast i noen ledninga som gjør det lettere å koble ifra å lettere å jobbe på enheten

100_0930Small.jpg

 

dem festes så på følgende måte:

100_0929Small2.jpg

Kan være lettere å få oversiken på bilde over dette

Pin 1(ground): BROWN
Pin 2(tx): ORANGE
Pin 3(+5v): not needed for usb cable
Pin 4(rx): RED
Pin 5(not used):

 

 

TADA!

100_0931Small.jpg

 

datalogging... bare å instalere driveran å så kjøre igang et program som klare å tyde dette logge tullet :nono:

 

så ja.. det e vel i korte trekk planen framover.. å så når penga å tida strekk til så legg man ivei på en ordentlig dyno.. men fram til da.. Landeveien, her kommer jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet jostein. men trenger ikke skrive det to ganger...hehe

 

den nokia kabelen er foresten ikke så lett og få tak i..

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe aner ikke hvordan det sjedde men noe klikka med BF.net i natt å da må den ha posta flere ... men et spm. er alle bildene synlige i den siste posten? bilda av ECU'en med lokket på..

 

jaja.. sikkert photobucket som tuller .. eller så er det pcen min :S

 

 

uansett.. dirver fortsatt forskning.. å ja det stemmer den kabelen er vanskelig å få fatt på.. den er vistnokk ikke i produksjon lengere (husker du hvordan dku den kabelen var?).. MEN.. det finnes vistnokk en annen kontroller og få kjøpt.. eller så har jo Christopher Harris på Xenocron Tuning Solutions et usb kontroller kit til salgs for $30 da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel vel.. . har gjort litt i dag å..

 

divbilde006.jpg

 

divbilde008.jpg

 

divbilde004.jpg

 

divbilde016.jpg

 

(Ja det er god kontakt.. er bare litt "skade" på lakken som printen er belagt med, tåler ingenting før den blir ripete osv.. + utstyret var kansje ikke det beste... /unskylde)

 

Lodda ut orginal EPROM'en og instalerte en hurtigkobling.. så nå er det bare å koble på emulatoren der.. å skulle jeg finne på og brenne en "chip" en dag så kan den bare settes inn i stedenfor, helt uten og lodde noe som helst..

 

 

er i hvertfall et lite steg i riktig retning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagde meg custom polymotorfester..

fylte bare girkasse festet framme.. da det tar mest juling..

 

divbilde021-1.jpg

 

divbilde020-1.jpg

 

divbilde017-1.jpg

 

tror dette kan fungere bra.. den driver og herder nå.. men tror snart den er klar.. er ikke steinhart men ikke mykt heller.. bestemt er kansje passende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er foringen instalert i bilen å jeg kan bare si følgende, Dag og natt forsjell!

 

divbilde010-2.jpg

Nå ska det nevnes at mine foringer er helt borte men alikevel.. det er litt mere vibrasjoner men ikke et problem og de positive sidene er så mye større..

 

bilen "nøler" ikke lengere når du gir flatt jærn..

nøkking er en saga blott, motorn står døn fast..

føler mye mere motoren en før..

 

 

divbilde018-1.jpg

nei til en pris av 149,- med moms så var dette en genial modd.

 

 

gleder meg til resten av polyen er instalert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. skal bare skrive en liten "advarsel"... bestilte noen senkefjærer fra bs bildeler.. å det er snart en måne siden jeg fikk den såkaldte bekreftelsen på at bestillingen var gjort.. å har ringt å spurt å fikk et løfte om at det ble sendt seinest dagen etter og bla bla bla... men har nå ikke hørt noe mere om noe som helst... så.. er jævlig gla at jeg ikke forhåndsbetalte..

 

greit nokk med billige priser.. men da må man jo å levere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår