Gå til innhold

Ratt som retter opp kjapt.

Ranger emnet


A.H

Anbefalte innlegg

Skal jo faen meg aldri sleppe rattet når man svinkjører... Da risikerer man jo å dra rett te skogs når man slipper rattet når man er på vei ut fra en sladd.

Kortstyring.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo faen meg aldri sleppe rattet når man svinkjører... Da risikerer man jo å dra rett te skogs når man slipper rattet når man er på vei ut fra en sladd.

Kortstyring.

 

Jeg slipper rattet mer enn jeg svinger med det, og har aldri kræsjet eller kjørt av... kaster ofte rattet i den andre retingen så den skal svinge fortere også...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, sånn kingbolt-helling, hva er egentlig det ? Ordet har dukket opp for meg noen ganger, men jeg har aldri visst hva det er...
Kingbolthelling bakover/fremover er det samme som caster. På den tiden bilene hadde stiv foraksel satt det en bolt i akselenden som spindelholderen var opplagret i, derav navnet kingbolt. Med uavhengig fjæring brukes jo opphengskuler da man også trenger bevegelse opp og ned

Kingbolthelling eller caster er altså vinkelen frem/bakover mellom en tenkt linje gjennom begge opphengskuler og en loddrett linje

Eller for å si det på en annen måte, hvor mye lengre bak/foran det ene opplagringspunktet er i forhold til det andre

 

Forklare ting skriftlig er ikke lett gitt:bok: :confused:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kingbolthelling bakover/fremover er det samme som caster. På den tiden bilene hadde stiv foraksel satt det en bolt i akselenden som spindelholderen var opplagret i, derav navnet kingbolt. Med uavhengig fjæring brukes jo opphengskuler da man også trenger bevegelse opp og ned

Kingbolthelling eller caster er altså vinkelen frem/bakover mellom en tenkt linje gjennom begge opphengskuler og en loddrett linje

Eller for å si det på en annen måte, hvor mye lengre bak/foran det ene opplagringspunktet er i forhold til det andre

 

Forklare ting skriftlig er ikke lett gitt:bok: :confused:

 

Jeg skjønte det, takker :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo faen meg aldri sleppe rattet når man svinkjører... Da risikerer man jo å dra rett te skogs når man slipper rattet når man er på vei ut fra en sladd.

Kortstyring.

 

dette er et must om man skal sladde/ "drifte" bra. som en anna en over her udypte, ikke slipp det helt, la det gli mellom fingrene.

-sierra 5,0 "lat"

-Patrol 3,3td " brukshore"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel også sammenligne med "bakhjulene" på en handlevogn? De vil jo rette seg opp og holde seg en bestemt vei pga måten de er festet (litt ekstrem sammenligning kanskje).

 

Og med sveisa diff så vil jo begge hjul gå like fort. Har man da godt feste vil bilen automatisk prøve å gå rett fram slik at det blir lik hastighet på hjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår