Gå til innhold

hva bør gjøres med en bil før banekjøring?

Ranger emnet


Aleksand3r

Anbefalte innlegg

Olje skift er jo uansett smart, pass på og ha på en god olje som tåler litt varme, spesielt ved sommerkjøring. Det kan også være lurt og bytte bremsevesken vis den er gammel, gjerne til en som tåler mer varme. Sjekke klosser. Og at bilen er i god stand eller, blir jo en del påkjenning.

 

Andre ting som er lurt er jo å bruke masse penger på understell og dekk osv.. hehe

# 1996 940 herregårdsvogn

# 1969 Amazon 122S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gode dekk, gode bremser og noen fia-belter, så tut og kjør:D..

 

hvis man skal opp til det ekstreme på bane så er jo bur ganske lurt å ha. og fia-stol og hjelm..

 

og det med olje, bare å kjøpe sånn castrol racing olje.. funker til vanelig kjøring og bane:D.. men skal det kjøres skikkelig hardt så er sunoco racing(husker ikke blandings-nummeret men) bra olje.. kjører med det i alle bilcross bila jeg har bygd opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste episode av Fifth Gear fastlso Tiff Needell at en burde ha mer trykk i dekkene om en skal på trackday. Er egentlig usikker på hvorfor, men han er racingfører, så han burde vel vite det.

 

Pleier og ha mindre luft i dekkene når vi kjører på bane.. varme dekk= mere trykk...

88 Ford sierra Cosworth (sommerbil)

99 Audi S4 (konebil)

95 Ford Scorpio Diesel (Brukstralle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier og ha mindre luft i dekkene når vi kjører på bane.. varme dekk= mere trykk...

 

Som sagt, ikke vet jeg, satser bare på at Tiff kan sakene sine. Det burde han virkelig. :)

 

Kar på finalgear kom med en tålelig forklaring:

on cars with stock(ish) alignment it helps to keep from rolling the edges over too much, and therefor more traction, also because it stiffens the tire you get better response

 

the flip-side is that what you really want is enough camber and tire pressure(not too much though, too high of a tire pressure can reduce surface area/grip) so that the whole of the tire is evenly heated, this can best be tested with something like a infrared thermometer

 

the most hassle free way to figure out what tire pressure you should run is to chalk along the sidewall, you should shoot so the tire wears out the chalk right up to the wear line( seperating the tread from the sidewall, all tires should have one)

 

Tiff anbefalte forresten en økning på 4-5 psi, eller 0.28-0.34 bar iflg. Google.com.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekktrykk skal måles med varme dekk, men jeg har funnet ut at det er greit å ha litt ekstra trykk på banekjøring. De fleste dekkene slites altfor fort i kantene med vanlig trykk etter tabellen på bensinstasjonen. Man kjenner også at bilen nesten "ruller" litt på kantene av dekkene i sving. Vanskelig å forklare men du skjønner hvis du prøver:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår