Gå til innhold

"fake" Supercharger Virker/virker ikke?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hvis man vil ha en liten effektøkning for å f.eks kjøre 1/4 eller 1/8-mila eller måle 0-100 kan man koble ut dynamoen og servopumpa. Dette vil gi såpass så det synes på tallene.

 

 

Litt OT: Har noen effektmåling av gammelt, møkkete, brukt luftfilter vs nytt originalfilter vs "powerfilter"? Hadde vært artig å se om det er målbar forskjell...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dersom dette hadde gitt mer effekt enn det tar, hadde det vært en verdens sensasjon. Alt av lærebøker i fysikk måtte skrives om. Ikke det at alt som står i lærebøkene er korrekt, men det rokker ved en av ur-teoriene i fysikken som har vært utfordret flest ganger:

At energi ikke kan skapes "fra ingeting", kun omdannes.

 

Dersom dette hadde funket, ville jo det betydd at viften tilfører motoren mer energi enn den tar, noe som er umulig.

 

Å jo da det går fint det. det er akkurat det en turbo eller en kompressor gjør. Men den ekstra energien kommer fra mer tillført bensin pga. at det kommer mer luft inn.

 

Det er jo ikke snakk om og ta energi fra ingenting her.

 

På samme måte så krever også en turbo mer energi enn den produserer (varmetap) og denne energien kommer i form av større motstand i eksosen (ingen gratis energi hær heller).

På samme måte lager en kompressor større motstand på veivakselen.

 

Problemet her er nokk at den er for liten og har for liten kapasitet og dermed vil ende opp med og bare produsere varme og tillogmed antageligvis bremse lufta på høye turtall.

 

Men i teorien med en bra nokk vifte er dette fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jo da det går fint det. det er akkurat det en turbo eller en kompressor gjør. Men den ekstra energien kommer fra mer tillført bensin pga. at det kommer mer luft inn.

 

Det er jo ikke snakk om og ta energi fra ingenting her.

 

På samme måte så krever også en turbo mer energi enn den produserer (varmetap) og denne energien kommer i form av større motstand i eksosen (ingen gratis energi hær heller).

På samme måte lager en kompressor større motstand på veivakselen.

 

Problemet her er nokk at den er for liten og har for liten kapasitet og dermed vil ende opp med og bare produsere varme og tillogmed antageligvis bremse lufta på høye turtall.

Men i teorien med en bra nokk vifte er dette fullt mulig.

 

Hvordan kan denne ende opp med å produsere varme? Men hvis viften er stor nok til å holde følge på fult turtall, så vil den jo lette arbeidet for motoren som da slipper å suge så hardt eller tenker jeg helt feil.

Har forstått at den ikke kan gi 20-30gamp ekstra, da hadde vel de fleste hatt sånn i bilen. Så lenge det ikke er noen store vifte blad som sitter mitt i røret så vil det jo ikke virke hindrene dessuten blir også luft inntaket grøvere.

 

Her er noen flere variasjoner:

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ELECTRIC-SUPERCHARGER-TURBO-UNIVERSAL-FIT-BRAND-NEW_W0QQitemZ140065350434QQihZ004QQcategoryZ33741QQrdZ1QQcmdZViewItem

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Electric-Supercharger-Supercharge-any-vehicle-20-HP_W0QQitemZ110069929365QQihZ001QQcategoryZ38634QQrdZ1QQcmdZViewItem

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/eRAM-electric-supercharger-Patented-NEW-GEN-6-version_W0QQitemZ230064558956QQihZ013QQcategoryZ42604QQrdZ1QQcmdZViewItem

 

http://www.tempestperformance.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan prøve følgende tankeeksperiment:

 

1. sett opp en liten vifte som er koblet opp mot ett 12V bilbatteri og prøv å få denne til å kjøre raskest mulig på den tilførte energien og mål hvor stort lufttrykk den klarer å generere før den stopper opp helt.

 

2. monter en vifte i fronten på en bil av samme type og kjør i 80 km/t+ og mål på samme vis hastigheten og lufttrykket den klarer å generere.

 

Jeg kan garantere at nr 2 vil gi en helsikkes mye større hastighet og trykk enn nr 1. På samme måte som at det blåser mye mer i trynet om du stikker huet ut gjennom vinduet i fart i forhold til hva en liten vifte klarer å gjøre.

 

Ergo, en slik sak er som enkelte andre så fint har kalt det, snake oil. Og eneste grunnen til at folk kjøper det er fordi det er billig og at de da kan skryte på seg noe humbug ovenfor kompiser. Hvor mange i bilverdenen er det ikke som ljuger, skryter på seg kunnskap de tydeligvis ikke har samt putter på ting på bilen som gir den dårligere egenskaper?

 

Der har du svaret hvorfor folk kjøper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan prøve følgende tankeeksperiment:

 

1. sett opp en liten vifte som er koblet opp mot ett 12V bilbatteri og prøv å få denne til å kjøre raskest mulig på den tilførte energien og mål hvor stort lufttrykk den klarer å generere før den stopper opp helt.

 

2. monter en vifte i fronten på en bil av samme type og kjør i 80 km/t+ og mål på samme vis hastigheten og lufttrykket den klarer å generere.

 

Jeg kan garantere at nr 2 vil gi en helsikkes mye større hastighet og trykk enn nr 1. På samme måte som at det blåser mye mer i trynet om du stikker huet ut gjennom vinduet i fart i forhold til hva en liten vifte klarer å gjøre.

 

Ergo, en slik sak er som enkelte andre så fint har kalt det, snake oil. Og eneste grunnen til at folk kjøper det er fordi det er billig og at de da kan skryte på seg noe humbug ovenfor kompiser. Hvor mange i bilverdenen er det ikke som ljuger, skryter på seg kunnskap de tydeligvis ikke har samt putter på ting på bilen som gir den dårligere egenskaper?

 

Der har du svaret hvorfor folk kjøper det.

 

 

Nettopp. Helt enig.

Jeg påstår fortsatt at denne vifta påstås å lage energi av ingenting. De som tror det er mulig bør absolutt kjøpe den.

En turbo utnytter (drivstoff/eksos)energi som allerede er der og en kompressor bruker mer drivstoff/luft enn motoren ellers ville klart å utnytte til å øke effekten.

Vifta påstås i realiteten å skape mer watt enn den forbruker. Er det noen som er uenig i det?

 

Det er en måte jeg ser form eg at den vifta kunne funket: Dersom den var koblet til et eget batteri utenom bilens el. system. Men selv da ville den sannsynligvis ikke matchet den naturlige luftstrømmen i det hele tatt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en del her som tenker litt "stort". Det er heller ingen som har noen forutsetning til å si om vifta klarer å henge med i den naturlige luftstrømmen, da ingen faktisk har testet en. Men er det naturlige suget så grådig på en normal bil? Den vifta trekker jo ikke noe strøm som er å nevne en gang.

 

Hvis det er så at vifta holder følge med den naturlige strømmen, så har den jo allerede gjort jobben lettere for motoren og alt over det er jo en bonus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke bare å tenke slik at f.eks. en 2 liter motor trenger 2000 liter luft i minuttet ved 1000 omdr? Er ikke det korrekt?

Om det er korrekt så må den lille viften flytte mer enn det bilen trenger for å kunne oppnå en overladning. Etter det jeg vet så må man ha ganske store vifter for å flytte så mye luft.

 

Har jeg helt feil eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår