Gå til innhold

Skiftet turbo på V70'n (98)i går.

Ranger emnet


GMV

Anbefalte innlegg

Siden vogna begynte å overdøve trafikken på flyplassen, så skjønte jeg at noe var i gjære. Jeg tenkte det ville holde til over nyttår, men den gang ei, turboen brente seg fast, vogna gikk som en gammel diesel rotte fra tyskland, og det var da bare å bite i det sure eplet. Jeg byttet da like godt til en større turbo, og gikk for en TD04HL16T siden den var enklest å oppdrive (ønsket var en 18 eller 19T)

Motoren er en 2.0LT altså en B5204T2 på 180Hk for å være mer spesifik, og ifølge flere kilder så skulle det være en TD04HL12G på den, men det var en 13G. Ladetrykket ble fortsatt det samme som før bytte, men for en forskjell!! Bilen ble slik den skulle vært ifra fabrikk, den drar ifra 2000 ut til turtallskutt.

Anbefales sterkt som en oppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne at den foruten K&N filter er heeelt orginal.

Jeg skrudde wg staget i bunnen, og det gir 0,7 i trykk.

Siden de fleste 16T turboene som er nye i dag har vinklet eksoshus, så brukte jeg likegodt det som stod på den gamle turboen da det var sprekkfritt og helt.

Eksoshjulene er identiske TD04...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hvor mye lader den orginalt da? hørte rykter om 0,3 eller noe.. er jo en lavtrykksturbo.. får den ikke for mager blanding når du bare stiller opp trykket?

 

Jeg vet ikke trykket orginalt, men sprek var den garantert ikke når jeg kjøpte den. Den kompanserer jo til en viss grad for økt luftmengde inn i motoren, om blandinga, eller trykket skulle bli for høyt, ville nok motorlampa lyst ganske umiddelbart etter pådrag. Men jeg ville ikke anbefalt mer trykk enn 0,7 uten chip i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er forsjell på en 2.0 LT (180hk) og en 2.0 turbo (210hk)

 

Er det bare trykket som er forsjell? alså om LT'n er en nedplombert turbo?

 

Mener å ha hørt at det er større turbo i 210/225Hk 2,0 Turbo. Tror det er TD04HL15G som sitter i de, samme som 850 T5. I 180Hk er det 13G turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
GMV: er du fornøyd med motoren din? Jeg tenkte på å kjøpe denne V70'n :D

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=8241505&sid=3aT7Ad9IU368150&pos=7&tot=14

 

Synes denne var litt stiv i pris jeg da men.. Har akk kjøpt meg en S70 2.0 LT 97 mod med 160k på telleren til 110k.. Er 2 år nyere denne da men.. V70 ligger vel også litt høyere i pris.. For 180k får man en god T5..

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GMV: er du fornøyd med motoren din? Jeg tenkte på å kjøpe denne V70'n :D

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=8241505&sid=3aT7Ad9IU368150&pos=7&tot=14

 

Syntes den var forferdelig sløv i starten, til jeg fikk skrudd opp trykket.

Men byttet til 16T turbo gjorde den til en T5;)

Synes den går jævlig bra nå, selv på 0,7 i trykk.

Tipper den ligger rundt 230-250Hk ett sted.

Jeg er fornøyd ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da.. bilen så strøken ut den.. med en Chip til 5000,- så blir det nesten en T5.. hehe.. 229hk og 330 Nm med chip fra http://www.autopower.no

Chippa til 225 hk av forhandleren.

 

Syntes den var forferdelig sløv i starten, til jeg fikk skrudd opp trykket.

Men byttet til 16T turbo gjorde den til en T5;)

Synes den går jævlig bra nå, selv på 0,7 i trykk.

Tipper den ligger rundt 230-250Hk ett sted.

Jeg er fornøyd ja.

 

Har vert å prøvekjørt i dag. sprek bil. Veit ikke hva dem har gjort med den men den hadde 225hk så regner med den er satt lik en 2.0 turbo (høytrykk)

 

Automaten var svært fin og alt virket helt supert, var en del lakkfeil på bilen som man ikke ser på avstand. fin lang i fra men langt i fra fin. (flikka på hjulbuer, typisk autovernskade men ingen rust) så der fekk vi 13000 i avslag uten videre. Nå har vi den for 169 ferdig registrert (årsavgift+omreg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår