Sulliken Skrevet Desember 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 PÅ topplokkene til Vag, står det i instruksjonsbøkene at det ikke skal bearbeides noe, om det er ujevnheter, men hele topplokket skal skiftes. De kan f.eks ikke planslipes. Kan noen forklare meg hvorfor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joastarlet Skrevet Desember 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 kan være fordi da blir feil komp.. Hørtes rart ut, for det pleier å være noe å gå på.. Siter http://www.turbo-kid.com '94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM '93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM '93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt- '82 Toyota StarletR.I.P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pipen Skrevet Desember 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 Pga den høye kompen som er i dieslene, og klaringen til ventilene. Enkelte biler har en liten toleranse på hvor mye som kan slipes, og andre kan man kjøpe tykkere toppakning til, for at komp og klaring skal bli rett. Kan få feiltenning om kompen blir for høy, pga høyere komp temperatur. Eller også ventilhavari. Siter - 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream. - 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri. - 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sulliken Skrevet Desember 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 Oki, så hvis jeg har en toppakning med 3 hull alt, så er det ingenting å hente på å slipe, men hvis jeg har 1 hull på den jeg har nå, kan det kanskje slipes såvidt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi RS80 Skrevet Desember 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 du mener vel toppen og ikke topplokket? men ja, registeret er mer sensitivt på diesel enn bensin Siter Prosjekt Audi 80 B4 Kanskje til salgs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 Er det noe særlig forbrenningsrom i toppen på en dieselmotor da? Hvis det er helt flatt så skulle jo ikke kompen bli noe høyere ved sliping. Men kanskje man får trøbbel med ventilseter, ventiler som kommer for langt inn i toppen, eller hva med eventuelle forkamre, dyser og all den dritten som finnes i toppen på en dieselmotor? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 du mener vel toppen og ikke topplokket? men ja, registeret er mer sensitivt på diesel enn bensin I dagligtale er topplokk og topp det samme. Toppdeksellokk derimot... Godt poeng det med registeret forresten. Det driver jo via omveier gjerne innsprøytningspumpa. Selv om den sikkert kan justeres. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andpe Skrevet Desember 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 Må også tenke på at hvis toppen har slått seg og du planer den, så er fortsatt opplagringen til f.eks kammen skjev... ...forutsatt at den er i toppen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 Må også tenke på at hvis toppen har slått seg og du planer den, så er fortsatt opplagringen til f.eks kammen skjev......forutsatt at den er i toppen... Sant nok, men det gjelder jo like mye for bensinmotorer. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sulliken Skrevet Desember 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2006 Jeg har snakket med VAG, de mener at toppen kan bearbeides (planes) alikevel (siden de sender topper for bearbeiding). Det de trodde var at den hadde slått seg og måtte planes samtidig som pakningen måtte skiftes.og tilbudet jeg fikk var, ikke fastpris, men det ble antydet 20-25 tusen kroner, dersom det bare var toppakning med planing (inklusive alt av reimer og strammere), og nærmere 40 tusen dersom toppen også måtte skiftes.. La meg legge til at jeg fant en helt nyoverhalt motor for 16000 i Tyskland, men ønsker beholde motoren, fordi den er i god stand, og har hatt alle oljeskift etter boka med syntetisk olje. Men når en byttemotor koster så lite, kan jeg jo virkelig ta risikoen ved å gjøre det selv. Først trodde de at det var rød og blå kjølevæske som var blandet, noe det har vært, og det blir jo også ei suppe, men det er spylt rent, og hatt på rød, 2 år før dette skjedde. Må si jeg er motivert for å gjøre jobben selv nå. Har funnet alle spesialverktøyene i Tyskland, og det vil koste 1500 kroner bare for å få tak i orginale audi verktøy til viberasjonsdemper, holde kam, og kamhjul, og dieselpumpe, og får strammeren. Det til viberasjonsdemperen er det viktigste, og koster mest, har ikke lyst til å bruke en skrutrekker til å holde imot på hjulet i girkassa. Men: Den har ikke brukt kjølevæske på de siste 6 mnd, men tanken blir svart i lokket, og det er noe slags film på kjølevæska, og noe som ligner sot, på kantene under lokket, akkurat som det er eksos inni der.. det er også noe rart på peilepinnen, men ikke veldig rart, olja er visst svart ikke grå, hadde nok bare dårlig lys, men det er noe merkelig på pinnen. En mekaniker jeg snakket med mente etter bilen kokte, at det var vanlig at det kunne bli svart i ekspansjonstanken, og det ikke behøvde bety at noe var dårlig, jeg ble oppfordret til å vaske tanken, og skifte kjølevæske, og se om det ble svart igjen, noe det har blitt.. Motoroverhalingsverkstedet jeg snakket med sier at plansliping ikke er noe problem, det ble antydet 2 timers jobb, for å skifte løftere, og ventiltetninger, og samtidig sjekke at alt var tett, planing i tillegg. De ville at toppakningen skulle sitte på, når jeg kom, uten å skrape den av, fordi de skulle se om den var lekk. De mente det var stor mulighet for at det var en sprekk i en ventil eller lignende, siden jeg hadde en såpass liten lekkasje.. Det ene verkstedet ville trykkteste, mente det var bra, det andre mente trykktesting ikke var til å stole på, og gjorde ikke det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Desember 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2006 For å være på den sikre siden så går det jo an å måle om det er eksos i kjøleveska med et spesielt instrument som di fleste verksted har.. Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sulliken Skrevet Desember 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2006 Da fikk jeg to priser til, 8500 for toppakning, 8500 for registereim, 12900 for begge deler i samme jobben. Kanskje ikke en dårlig pris? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2006 Hva for slags syke priser er dette? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sulliken Skrevet Desember 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2006 Hva for slags syke priser er dette? Er jo ikke syke priser, halve prisen av VAG:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2006 Bytter man toppakning må vel regreima av og dermed burde det være bortimot gratis å bytte den samtidig. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.