Gå til innhold

Hvorfor ikke bearbeide topplokk diesel?

Ranger emnet


Sulliken

Anbefalte innlegg

Pga den høye kompen som er i dieslene, og klaringen til ventilene. Enkelte biler har en liten toleranse på hvor mye som kan slipes, og andre kan man kjøpe tykkere toppakning til, for at komp og klaring skal bli rett.

 

Kan få feiltenning om kompen blir for høy, pga høyere komp temperatur. Eller også ventilhavari.

- 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream.

- 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri.

- 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe særlig forbrenningsrom i toppen på en dieselmotor da? Hvis det er helt flatt så skulle jo ikke kompen bli noe høyere ved sliping. Men kanskje man får trøbbel med ventilseter, ventiler som kommer for langt inn i toppen, eller hva med eventuelle forkamre, dyser og all den dritten som finnes i toppen på en dieselmotor?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du mener vel toppen og ikke topplokket? men ja, registeret er mer sensitivt på diesel enn bensin

 

I dagligtale er topplokk og topp det samme. Toppdeksellokk derimot...

 

Godt poeng det med registeret forresten. Det driver jo via omveier gjerne innsprøytningspumpa. Selv om den sikkert kan justeres.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også tenke på at hvis toppen har slått seg og du planer den, så er fortsatt opplagringen til f.eks kammen skjev...

...forutsatt at den er i toppen...

 

Sant nok, men det gjelder jo like mye for bensinmotorer.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med VAG, de mener at toppen kan bearbeides (planes) alikevel (siden de sender topper for bearbeiding).

Det de trodde var at den hadde slått seg og måtte planes samtidig som pakningen måtte skiftes.og tilbudet jeg fikk var, ikke fastpris, men det ble antydet 20-25 tusen kroner, dersom det bare var toppakning med planing (inklusive alt av reimer og strammere), og nærmere 40 tusen dersom toppen også måtte skiftes..

 

La meg legge til at jeg fant en helt nyoverhalt motor for 16000 i Tyskland, men ønsker beholde motoren, fordi den er i god stand, og har hatt alle oljeskift etter boka med syntetisk olje. Men når en byttemotor koster så lite, kan jeg jo virkelig ta risikoen ved å gjøre det selv.

 

Først trodde de at det var rød og blå kjølevæske som var blandet, noe det har vært, og det blir jo også ei suppe, men det er spylt rent, og hatt på rød, 2 år før dette skjedde.

 

Må si jeg er motivert for å gjøre jobben selv nå. Har funnet alle spesialverktøyene i Tyskland, og det vil koste 1500 kroner bare for å få tak i orginale audi verktøy til viberasjonsdemper, holde kam, og kamhjul, og dieselpumpe, og får strammeren. Det til viberasjonsdemperen er det viktigste, og koster mest, har ikke lyst til å bruke en skrutrekker til å holde imot på hjulet i girkassa.

 

Men: Den har ikke brukt kjølevæske på de siste 6 mnd, men tanken blir svart i lokket, og det er noe slags film på kjølevæska, og noe som ligner sot, på kantene under lokket, akkurat som det er eksos inni der.. det er også noe rart på peilepinnen, men ikke veldig rart, olja er visst svart ikke grå, hadde nok bare dårlig lys, men det er noe merkelig på pinnen.

 

En mekaniker jeg snakket med mente etter bilen kokte, at det var vanlig at det kunne bli svart i ekspansjonstanken, og det ikke behøvde bety at noe var dårlig, jeg ble oppfordret til å vaske tanken, og skifte kjølevæske, og se om det ble svart igjen, noe det har blitt..

 

Motoroverhalingsverkstedet jeg snakket med sier at plansliping ikke er noe problem, det ble antydet 2 timers jobb, for å skifte løftere, og ventiltetninger, og samtidig sjekke at alt var tett, planing i tillegg. De ville at toppakningen skulle sitte på, når jeg kom, uten å skrape den av, fordi de skulle se om den var lekk. De mente det var stor mulighet for at det var en sprekk i en ventil eller lignende, siden jeg hadde en såpass liten lekkasje..

 

Det ene verkstedet ville trykkteste, mente det var bra, det andre mente trykktesting ikke var til å stole på, og gjorde ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår