Gå til innhold

bestille fra utlandet?

Ranger emnet


Trollet_

Anbefalte innlegg

Tror du eller vet du dette? Tro kan du jo gjøre i kirken som man sier.

 

Det er veldig populært å kjøpe billige 2" grenrør på Ebay og modifisere disse til 2.5" til den aktuelle Honda motoren det er snakk om her.

 

DC sports lagde før 2" grenrør til denne motoren, men tilbyr nå kun 2.5". Det er det en grunn til og det er at det er bevist på dyno at en 2.5" collector gir en målbar effektøkning iforhold til 2".

 

Søk på "2.5" collector mod" på Honda-tec hvis du vil ha dokumentasjon.

Jeg vet. Søkte og så,og jeg fant folk der som,sitat "I didn't feel much...belive I lost some midrange" (logisk,hvis man henger på et sånt rør og har 140hk eller så fra før,så er ikke restriksjonen i anlegget) og noen som hadde kuttet den et stykke utpå den orginale,innsnevrende kollektoren...og sveiset på en ekspanderende del. Da har man en "merge collector",og de gir mer hester i 99% av tilfellene... Atter en annen som hadde 207 whp før,fikk 212 whp etter...og da er de over de 220 i motoren som jeg sa "ikke verst" om,og der oppe hjelper det jo...

 

Dynokurvene som var lagt ut var med bytte fra orginal header til en JG header + Hondata... og jeg vedder på at justeringa ga 6-7 av de 10 hk'ene fra 152.9 til 161.2 hk. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vet. Søkte og så,og jeg fant folk der som,sitat "I didn't feel much...belive I lost some midrange" (logisk,hvis man henger på et sånt rør og har 140hk eller så fra før,så er ikke restriksjonen i anlegget) og noen som hadde kuttet den et stykke utpå den orginale,innsnevrende kollektoren...og sveiset på en ekspanderende del. Da har man en "merge collector",og de gir mer hester i 99% av tilfellene... Atter en annen som hadde 207 whp før,fikk 212 whp etter...og da er de over de 220 i motoren som jeg sa "ikke verst" om,og der oppe hjelper det jo...

 

Dynokurvene som var lagt ut var med bytte fra orginal header til en JG header + Hondata... og jeg vedder på at justeringa ga 6-7 av de 10 hk'ene fra 152.9 til 161.2 hk. :)

 

Vel da får du lese mer for det fungerer helt utmerket og derfor er det så populært. Ingen hadde giddet å gjøre slike modifikasjoner hvis resultatet var dårlig vel...

 

Jeg har en slik motor selv og det er merkbart og målbart mer sprut i motoren etter jeg gjorde dette.

 

De som lager seriøse grenrør til disse motorene har alle 2.5" samlerør. RMF, Hytec, SMSP osv.

 

Skjønner ikke at du våger å påstå at ingen motorer får økt effekt ved modifikasjon av en slik del basert på en tommerfingerregel du har lest et sted. Absurd. Skal ikke være så bastant på slike ting, for du har ikke kontroll over alle motorene i verden for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta er vel at du ikke vil innrømme for deg selv og andre at modden din ikke funker annet enn at den gir deg den karakteristiske "strikkmotor med hjemmemekk eksos-lyden"

 

Dummeste jeg noensinne har gjort var å slenge på 2.5" på MR2'en. Mista sykt mye effekt. Det at toppfarta gikk fra 212 til 182 sier vel igrunn det meste.

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånt har med eksos hastighet, tømme/fylle effekt av forbrenningskamre og slikt å gjøre. lengde på grenrør hvordan de er koblet sammen (4-1 eller 4-2-1) samt diameteren og form (mye spagetti eller rette rør) er alle faktorer som må forskes på i forhold til forskjellige motorer. noen liker større diameter andre ikke. andre ting som har invirkning på hvilke grenrør som funker eller ikke er jo feks kammer. ventiler, resten av eksosen, formen på kompresjonskammer osv. kanskje det mr2 røret hadde hjulpet på effekten om ting rundt den hadde passet sammen med den?

 

EDIT: men for å kanskje hjelpe litt på hva trådstarter faktisk begynte på. selv kjøper jeg ikke en dritt her i norge. med mindre det er noe som haster veldig eller ikke er så dyrt i utgangspunktet. lyspærer feks :)

hadde antakelig brukt mer enn dobbelt så mye penger på bilen om alt hadde vært handlet her. og da har jeg regnet med moms og frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, du kan få tro hva du vil for min del :) Jeg er nå happy uansett med mine mods på bilen, for den går bedre.

 

Hvis 2" er så utrolig bra, hvorfor lager ikke de seriøse tuningfirmane 2" da.. er jo billigere stål og alt.

 

 

Fakta er vel at du ikke vil innrømme for deg selv og andre at modden din ikke funker annet enn at den gir deg den karakteristiske "strikkmotor med hjemmemekk eksos-lyden"

 

Dummeste jeg noensinne har gjort var å slenge på 2.5" på MR2'en. Mista sykt mye effekt. Det at toppfarta gikk fra 212 til 182 sier vel igrunn det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da får du lese mer for det fungerer helt utmerket og derfor er det så populært. Ingen hadde giddet å gjøre slike modifikasjoner hvis resultatet var dårlig vel...
Av 7-8 forumsider var det 3 eller 4 mann som hadde prøvd,resten spurte om hva som skjedde...

 

Jeg har en slik motor selv og det er merkbart og målbart mer sprut i motoren etter jeg gjorde dette.
Dynokurve før og etter og specs? Eller rompedyno?

 

De som lager seriøse grenrør til disse motorene har alle 2.5" samlerør. RMF, Hytec, SMSP osv.
Jeg kan spørre RMF personlig om hvilke effektuttak han anbefaler det på...han frekventerer et forum jeg også er på.

 

Skjønner ikke at du våger å påstå at ingen motorer får økt effekt ved modifikasjon av en slik del basert på en tommerfingerregel du har lest et sted. Absurd. Skal ikke være så bastant på slike ting, for du har ikke kontroll over alle motorene i verden for å si det slik.
Jeg påstår intet. Sa faktisk bare at i de fleste,ikke alle tilfeller (slik som i en MR2 her i tråden) så trengs ikke så store rør,såfremt ikke effekten ligger i området rundt eller over ca 200 hk. Du behøver ikke blåse det opp til at jeg har kommet med en guru-uttalelse om at "jeg har rett,ferdig med det". Det har jeg ikke,hvis du trodde det beklager jeg. Faktisk så er små motorer over 200 hk kult.

 

Dessuten har jeg ikke lest meg til det,jeg har noen uker i dyno med forskjellig sånt på motorer rundt såder 140- 160 hk,og der dauer effekten markant med ikke-koniske kollektorer på 2.5"... Men,seff,har man en 170+ motor som varver 9K eller mer,så kan man jo kanskje se et par - 10 hester eller så...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idiotisk utregning!

manifoilen er 1800 kroner ikke sant. så frakt ca 300 kroner da er du på 2100 kroner

2100 kroner gange 1,25 for å få på momsen er 2625!

havner rundt dær.

Problemet er at mange netbutikker ikke gidder ta seg bryet å finne de billige frakt mulighetene til deg så de tar bare det enkleste de finner å kommer med en blod pris! men jeg fikk tillsendt coilovers fra tyskland på 3 dager levert på døra lilig på dagen for 30 euro..... ca 260 kroner!

Imprezan SOLGT.

Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke meningen at dette skulle bli noe form for krangletråd... skal ikke låte som noe hjemmelaget blikk-boks-eksosanlegg.

 

spørsmålet er om jeg kan merke noe på min orginale accord-motor på 107 hk med forgasser ??

Min mening er ihvertfall at du klarer deg greit med et med 2" kollektor. :) Så får andre mene hva de vil. At du kjenner litt forskjell,kan nok hende. Kommer litt an på hva du gjør med resten av anlegget/evt. luftfilter og innjustering av gasseren igjen (spes hvis du bytter hele anlegget til større).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke tengt til og bytte ut hele anlegget... er ikke ute etter masse lyd... men litt effekt hadde ikke gjort noe..:)
Må nok ta litt hardere i enn bare et grenrør da... men da har du jo begynt. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår