Gå til innhold

Hva er best av epoxy og vinylester?

Ranger emnet

xZoPpY

Anbefalte innlegg

Heisann folks!

Jeg har et spørsmål her og det lyder som tittel; Hva er best av epoxy og vinylester? Dette skal brukes i en løpsBÅT der det kommer til å bli store påkjenninger med treff på bølger og med tanke på motorkraft!

Vanlig polyester har jeg hørt blir for "fast" og sprøtt, mens vinylester er noe ala epoxy som er lettere å optimere herdetiden på.. Epoxy er mer bevegelighet i og mye mer slitesterkt og samt det trekker mye mindre vann! Stemmer dette?

Hva er det som er fordelen med vinylester framfor epoxy og motsatt?

Hva ville dere brukt her? Jeg har hørt begge deler hos forskjellige støperier, så ble litt usikker!

Hadde satt pris på om dere kan gjøre dette klart for meg, så jeg vet hva jeg skal kjøpe til prosjektet!

Takker på forhånd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ey...!

Prisen spiller liten rolle her når jeg har verksted som har alt av epoxy osv som trengs, men når jeg fikk en beskjed av en som støper disse båtene, om at jeg burde bruke vinylester istedenfor epoxy så ble jeg litt i stuss...fikk ikke noe svar fra han på hvorfor, men..

Noen andre som har en teori på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har epoxy'n, men er den beregnet til det bruket som du har planer om?

Husk at det finnes 1000 vis av forskjellige resiner, når det gjelder epoxy, vinylester og polyestere. Alt til sitt bruk!

Det at du ikke får noe konkret svar på spørsmålet ditt ang epoxy vs vinylester er vel at det ikke er så mange i Norge som sitter inne med den erfaringen som skal til for å kunne støpe produkter i epoxy, og da helst med carbonfiber som armering. Og de som vet noe holder som regel godt kjeft.

Men skal du bygge i epoxy, da bør du bruke carbonfiber som armering, slik at den "står i stil" til styrken på epoxyen. Ikke noe vits i å bruke dyr epoxy, og bruke noe billig armering, da er du like langt.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider