Gå til innhold

hjelp til valg av anlegg og plassering

Ranger emnet


johnivar88

Anbefalte innlegg

Hei

Er ganske grønn når det kommer til valg av annlegg og hva som gir best lyd og hva som er forskjellen på alt småting osv. kan starte med plassering og planen på hvordan jeg har tenkt å ha dette da. pga en forpult dritt pc får jeg ikke lagt opp tegningen som jeg har laget i paint som skal forklare hva jeg mener litt enklere, så jeg får bare prøve å forklare så godt jeg kan. planene for anlegg er som følger:

kan starte med bagasjerommet da. der vil jeg ha 2 subber og 2 høytalere/midbass (vet ikke forskjellen evt hva som er best og ha bak der)

tips til hvilke tommer som passer best osv tas også godt i mot:)

i hattehylla tenkte jeg også ha 2 høytalere/coaxial/midbass...

vurderer om jeg gidder å hive i bakdørene.. skipper den inntil videre men skal ha nye høytalere i frontdøra på begge sider. hva er det som passer best der da? og til slutt noen nusselig diskanter i a-stolpen. noen tips til omplassering evt andre plasseringer? hvilke merker er det som gir deg best lyd for penga? og hvor mange forsterkere er anbefalt vis jeg går til innkjøp av dette anlegget? har fått tilbud på focal anlegg med dynabel forsterker og litt diverse, men er det andre anlegg som spiller bedre?

har egentligt flere spm men det begynner å bli sent så kommer ikke på noe mer:)

håper på rask hjelp så jeg kan begynne snarest:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for så få komponenter som mulig, i dette tilfellet en god spiller, et godt frontsett, èn eller flere basselementer og separat forsterker til frontsett og bass. Da kan du bruke mer penger på hver enkelt komponent. Bedre med èn Passat enn femten Folkevogner ;)

 

Men mye avhenger av hvor mye penger du vil bruke, hva slags bil det skal stå i, hva slags lyd du er ute etter, osv. Det finnes ting der ute som spiller bedre enn Focal og dynaBel, men alt koster, og både Focal og dynaBel har produkter i forskjellige kvalitetsklasser. Forklar oss så mye du kan om hva det er du er ute etter, og hva slags betingelser som finnes, så blir det enkler å hjelpe deg å finne noe DU blir fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry var ikke helt det svare jeg var ute etter.. sorry formuleringa.. er egentligt et slikt anlegg som forklart jeg har lyst på. er mest intressert i å vite hva som er anbefalt på de diverse plassene? er det f.eks en fordel å ha midbass i hattehylla fremfor høytalere eller coaxiale greier? som sagt er ikke inne i dette. har kun tenkt å bygge jeg:) og høre da seff. men bør det være en forsterke på de 2 subbene da? og en forsterker til å drive de i hattehylla og framdørene pluss diskantene i astolpen og muuuuligens de 2 høytalerene som skal ligge i bagasjerommet sammen med subbene? eller bør jeg nesten gå for 3 forsterkere i det tilfelle?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du finner en forsterker med nok kanaler til alle høyttalerene er det vel greit,men ville vel hatt 3..

 

Hadde selv som 18 åring høyttalere i hver eneste krok og hule som i bilen(angrer den dag i dag på at jeg ikke hørte på "ekspertene" her inne og gikk for få og gode komponenter.. uten mye arbeid blir det fort mye rør og helt rar klang i lyden når det kommer fra alle veier..

 

Nå etter noen år har jeg bygget mye mer og fler anlegg som det første ikke kunne måle seg med engang, selv om det første faktisk var dyrere en fler av de i ettertid :)

 

om du tok tegningen?

 

Ikke kult med masse høyttalere om man ikke har kontroll og får gjort det skikkelig med forsterkere, muligens tids komp osv..

 

 

Hvilken bil er det forresten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han svarte på det du spurte om.. på de plassene han ikke nevnte anbefaller alle sammen her inne at du ikke har noe.. et godt framsett, god sub.. gode forsterkere og du er i mål..

og siden du er så tøff i språket.. HVA FAEN er vitsen med høyttalere rundt hele bilen.. som om det var en jævla russebil

med så mye høytalere kan jeg vedde på at du for stående lydbølger som kveler lyden uansett.

ferdig snakka

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke akkurat stående lydbølger som er problemet med å ha høyttalere rundt om i bilen... men heller en alt annet enn en retningsbestemt lyd..

 

alle er blitt bestemt på at man ikke skal ha høyttalere bak i hylla eller i dørene bak.. fordi du som fører sitter foran med ørene rettet forover og skal oppfatte lyden som om den kommer forfra og ikke overalt i bilen.

 

av og til kan det faktisk vere slik at det kan vere en grei fordel å ha høyttalere bak i bilen, feks i bakdørene..for enten om de blir plassert på omtrent samme måte som de foran slik at de peker litt bakover/oppover eller helt standard hull så kan de i baksetet også få litt grei lyd.

har man høyttalere bak i bilen har jeg prøvd å montere enkle/oki element, enten bare en mellomtone som kuttes med høypass slik at de aller høyeste tonene ikke gjengis og føreren faktisk ikke oppfatter det er høyttalere bak.

har man koaks/komp-sett med diskant så kan man dempe de slik at de ikke oppfattes så godt av fører men passasjerer hører de greit bak i der.

 

sjøl om alle sier du bare skal/bør ha høyttalere foran så er det sikkert flesteparten som har komposett i orginalhull som ikke gir et så fint lydbilde som det kunna blitt med feks nye kickpanel som har blitt vinklet slik at lyden løftes opp og over dashbordet, sjøl om høyttalerne er under dashen. mange prøver også å putte høyttalere i dashen men støter på et par problemer der også.

 

midbass er en fordel å montere fram, evnt en 6", to 6" eller en 8" i hver dør som har et frekvensområde fra ca.60/80hz til 150/200hz for at man skal få litt trøkk i de litt dypere toner foran slik at man ikke hører at subbassen ligger i bagasjen å durer, og for å få et mer komplett lydbilde. og så et komposett som spiller fra 150/200hz~til diskant montert i kick,dør eller dash .

 

hva man skal velge av sub er opptil hver enkelts smak og behov. før har jeg i min bil hatt forskjellige serier i forskjellige størrelser i samme merke som feks cv vega, cv stroker, mtx, boss, planet audio, audiobahn, cadence, crystal, pioneer, mds, mb quart, dls, jl audio, phoenix gold, soundstream, rockford, earthquake etc etc.. alle har blitt kjøpt pga et spes behov for en spes bass og for å prøve ut diverse.

 

forsterker er også etter behov, skal ikke mye til for å spille på et oki lyttenivå..skal man ha litt dunkadunka så krever det litt mer..

grei regel for at du ikke skal kjøpe for liten forsterker så du kansje blir misfornøyd me volum er å kjøpe minst det som er anbefalt på høytt. er ikke sjeldent jeg har hatt dobbelt så mye effekt, og mer, på elementer.

 

og budsjett, biltype og etc etc er en grei ting å opplyse om her da ;) focal og dynabel er sikkert oki.

 

for min del:

passe dyrt 3veis kompsett med 6" i dør/kick og melltone/diskant i dashen vinklet for lydbilde, og subben må bli en feit 10" i lukket kasse å spiller i seteryggen og 110% isolert fra bagasjen, og alt får overdrevent med effekt frå oki forsterkeri.

kan gjøres dyrt..kan gjøres på "billig"...

 

(forbehold om tastefeil :P)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår