Gå til innhold

Feil chassisnummer

Ranger emnet

TurboKnut

Anbefalte innlegg

Skal prøve å forklare dette i korthet.

En kamerat av meg kjøpte seg en veteranbil fra USA. Dette var en japsebil med selvbærende karosseri (altså ikke separat ramme). Bilen var importert av et firma her i Norge.

Ved kjøp og importen av bilen ble det oppgitt samme ch.nr som står på den blanke platen som er skrudd fast på innerskjermen foran.

Det står også et eget chassisnummer på torpedoveggen.

Bilen ble tollet inn etter det nr som står på plata, bilen var hos biltilsynet og ble godkjent og registrert etter det nr som står på plata.

Så har den vært i trafikk et par år, og vært på EU kontroll for to år siden, og ble godkjent uten mangler.

Så ble bilen solgt i sommer - og nå har nye eieren vært på EU kontroll med den.

DA ble det oppdaget at det ikke er samme nummer som står på torpedoveggen som på plata - og vognkortet. ..........problem med andre ord og litt gode råd hadde vært greit å ha nå.

Det er utelukket at det har blitt forandret noe på torpedoveggen i norge, både før og etter salg, så mest sannsynlig har det vært feil nummer der hele tiden men ingen har oppdaget det før nå.

Hva gjør man videre nå?????

Noen som har vært borti liknende saker tidligere?

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det vel å sjekke hvilken Title den hadde i USA før den ble solgt derfra, om det er en clean title eller salvage title, salvage title er om bilen har vært skadet eller kondemnert for så å bli oppkjøpt og oppigjenbyggd av et verksted, eller om der er noen som har byttet vin # på den for å selge den som en flottere modell enn den egentlig var for å tjene penger på den.

Det beste er å sjekke begge vin # for å prøve å finne ut hva som har skjedd med den bilen som den evt har fått platen fra, og om det vin # som står på torpedoveggen stemmer overens med hvordan bilen er nå ang utstyr, motor drivlinje osv, eller om den ser ut til å ha blitt ombyg til å stemme med det vin # som står på platen, uansett så blir det ingen enkel sak å greie opp i desverre

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser for meg dette som et problem.

Jeg vet at begge bilene i utgangspunktet er identiske, men det hjelper vel lite det.

Tenkte be han bestille en utskrift fra carfax på begge bilene.

Siden bilen ikke er så langt fra meg, og importør og gammel eier er langt unna så var jeg i dag og tittet på den. Jeg utelukker at noen har byttet VIN på den fordi den har slitt originallakk på hele torpedoveggen. Det er kun platen på innerskjermen som har blitt byttet/forvekslet/satt dit.

EDIT: Carfax har ikke opplysninger om en så gammel bil (1972 modell).

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hva som har skjedd:

Han som importerte bilen (firma) har ikke ønsket å bidra noe med hjelp og "fraskrevet" seg alt ansvar for bilen.

Bilen har fått bruksforbud og står hjemme i gården hos han som eier den nå - med skiltene på foreløpig.

De (politiet) har ringt til California Highway Police i Temecula og snakket med en VIN-officer som skal spore det ch.nr som står på bilen. DMW California (biltilsynet) jobber også med saken, men det ser ut til at bilen (det ch.nr som står på torpedoveggen) ALDRI har vært registrert i California, så de søker nå i andre stater.

Mest sannsynlig er det at bilen er stjålet, og er det tilfelle kommer det da reisende en "investigator" over hit som vil ivareta eiendomsretten for bilen dersom eieren i USA fortsatt ønsker det. Men foreløpig vet ingen hvem som er rettmessig eier av bilen.

Han som har eid bilen jobber i Politiet og har ikke via sine kontakter fått til en ordning som gjør at bilen kan registreres om med et annet ch.nr. Derfor har han nå tatt frem storslegga, koblet Skattemyndighetene og Tollvesnet inn som skal gjøre en full revisjon av alt regnskap som er tilgjengelig hos det firmaet som importerte bilen. Han har også drevet etterforskning på si og har avdekket saker som de to etatene over nok vil gni seg i hendene over.

Dvs at det er en kar som nå sitter med problemer til ballene.

Det gjør forsåvidt eieren av bilen i dag - siden han har en bil som er ubrukelig.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...