Gå til innhold

en liten tankevekker =P

Ranger emnet

Radial

Anbefalte innlegg

Best og ha hele regla på førerkortet, da kan du kjøre akkurat det du vil, og ta hele regla er vel det smarteste jeg noen gang har gjort, men uansett faen hva slags boktaver du har på førerkortet så skal man tenke litt før man drar med seg en tung henger.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man må bruke hodet når man laster. En kompis av pappa dro å kjøpte seg bil, det var riktig nok bare en liten bmw 3-serie, han hadde jo en stor dadge ram 2500 så det var jo bare å kaste den lille bilen på hengeren å kjøre hjem trudde han, det gikk heller dårlig, bilen med motoren fram, helt fram på hengeren og full gass hjem, det endte med to biler på hodet i grøfta midt i de finske skoger.... Han fikk ikke igjen en dritt på forsikringa pga at han hadde lasta feil på hengeren. Bilen var så godt stroppet fast i hengeren at de måtte kutte av stroppene.... Det kostet flesk, han har enda ikke sagt hva dette kostet han men regner med det ikke var helt billig....

Men han lærte å bruke hodet å det skal sies at han er tidligere langtransportsjåfør....

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på, når jeg har en bil som veier ca 1500 (volvo 850) så trenger jeg vel ikke å ta BE når totalvekta på bil og henger med last er under 3500?

Eller hva??

Nei du skal ikke trenge det egentlig....

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på, når jeg har en bil som veier ca 1500 (volvo 850) så trenger jeg vel ikke å ta BE når totalvekta på bil og henger med last er under 3500?

Eller hva??

Med bare B i førerkortet så kan du dra tilhenger som:

- Totalvekt på bil og henger skal ikke overskride 3500kg eller 4250kg hvis henger veier maks 750kg. Dvs 3500kg bil og 750kg tilhenger

- Totalvekta på tilhenger skal ikke overskride tillatt maks tilhengervekt på bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med en kamerat forrige uke ned til Nord-Italia for å hente en WC70. Vi kjørte med en GMC Yukon med bilhenger bakpå :driving

Måtte justere/flytte bilen et par ganger før vekta var såpass fordelt og vi kunne kjøre i (lovlige maxfart) 80-90 km/t. Kom vi nærme 100 begynte hengeren å danse bra bak bilen, og det var ikke akkurat noen kul følelse å få på autostradaen der andre suste forbi i 150.

Vi kom oss hele hjem, og ble nok kompis med hver eneste langtransportsjåfør gjennom Frankrike, Tyskland, Danmark og Sverige (alle tok oss igjen, og vi blinka de forbi...broom broom).

Men det var jammen godt å komme hjem også, lite som minner om kvinnelige former etter 180 mil på ræva... ;) Og det fordi man misser på et par avkjøringer, og dermed misser fergeavgang. Damned!

:: Spør noen om jeg gidder kjøre 180 mil t/r pga en WC70 snur jeg og går min vei! ::

'89 Corrado VR6

'93 Golf TDK (bruksbilen)

'76 Golf L "Barock" (vurderes solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Litt uheldig m campingferien han her gitt:

http://klipps.no/campingvogn_i_motbakke/

Den filmen der var nice! :D

Skikkelige dekk på hengeren i forhold til været er også viktig! Vinterdekk er krav når det er snø

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider