btl Skrevet Desember 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2006 Hei Bilen jeg nettopp har kjøpt, en Ford Scorpio 2.5TD (frosken) fikk igår motorhavari. Jeg hadde kjørt ca 120mil med den og motoren gikk egentlig utrolig pent. Den hørtes ut som en toyota diesel motor. Når jeg kaldstartet bilen, gikk den ikke 100% pent, svake bankelyder som gav seg. Jeg clutchet bilen ut på tomgang og kjører bilen ca 20 meter og da kommer det plutselig noen harde bakelyder. Jeg stopper motoren umiddelbart. Jeg prøver å starte den igjen, men motoren vil ikke dra rundt. Hørtes ut som om man starter en bil med lite strøm, eller ha bilen igir og håndbrekket på. Dette er en VM-motor (115hk/270nm) som er laget i Italia. den skal sitte i bl.a noen båter, Chrysler Voyager, Jeep Cherokee, Range Rover etc. Det er en rekke-4 og den har 4 seperate topper. Noe spesielt mer enn det, vet jeg faktisk ikke om denne motoren. Det skal nevnes at motoren nylig hadde fått en ny topp, fordi det hadde blittt en stor sprekk i den ene av dem. Jeg ser for meg en venti eller lagerbank. Noen som vet hva som sansynligvis har skjedd? jeg har nok ikke tid til å få sett på dette før nyttår, men jeg vil iallefall se noen innspill, slik at jeg kan gruble litt på det. mvh Bjørn Tore Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thomassj Skrevet Desember 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2006 ikke noe register som har røket\hoppet over da i å me at den nettop har fått ny topp?? Siter 95 Golf 3 94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt 85 Volvo 740 88 Volvo 740 delebil 87 Volvo 240 Stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thema832 Skrevet Desember 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2006 Dette går jo for å være slitesterke motorer. De er mye brukt i Chrysler,Alfa,Lancia,Fiat og en bråte med båter. Chrysler hadde endel problemer med at registerkjeden sleit,men det eneste som skjer da er at motoren stopper og det blir ingen skade på ventiler/stempler. Siden du har bankelyder så må det vel være lagerbank på veiv eller noe har løsnet i en av toppene. Finn ut hvilke av toppene som er byttet og demonter den. Sjekk ventilfjærer og ventiler. - Sjekk oljenivå i motoren,den kan ha for lavt nivå og da stopper ting fort. - Er det overliggende kam så kan noe kan ha løsnet og kilt kamakselen fast. - En ventil kan ha løsnet og havnet oppå stempel. Jeg ville ha ringt til nærmeste Chrysler-verksted og spurt om dette er noe de kjenner til siden det er i denne bilen denne motoren er mest vanlig i her til lands. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sulliken Skrevet Desember 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2006 Det kan ha vært gjort en feil under montering, som har forårsaket et stort oljeforbruk, skjedde en kamerat, var vel bare en halvliter igjen på motoren hans, selv ikke da lyste oljelampa, og det var akkurat i tide for at det ikke ble skader, skulle jeg tippe, så røyk en del som ikke var skiftet i forbindelse med toppen, som var svekket av vannet, kall det sen effekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoarS Skrevet Desember 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2006 ikke noe register som har røket\hoppet over da i å me at den nettop har fått ny topp?? Er separate delte topper... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet Desember 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 Hei, nå har jeg sett litt mer på denne motoren. Det som har skjedd, er at en støttestang har hoppet av ventilløfteren. Det er underliggende kam på denne motoren. Hvordan kan det egentlig skje at en støttestang hopper av? Kan hende at kamakselen har knekt? Det kan hende at ventilene har vært feiljustert eller at en ventil har hengt seg opp? Hva tror dere? Det var ingen merker i toppdekselet etter støttestanga. Jeg skal se om jeg kan få dratt motoren rundt imorgen, bare for å se at alle ventiler beveger på seg. mvh Bjørn Tore Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.