Gå til innhold

JBL eller morel?

Ranger emnet


maxhp

Anbefalte innlegg

hei jeg har en US-amps 2kanlaer på 200RMS watt 4ohm.

 

jer er på ute etter et lydsett som kan d er god kvalitet i både lyd og bass.

kan både ha 5.25" og 6.25"

jeg har funnet 2stk som jeg er veldigt intersert i

ps du kan bare kome med bedre forslag til toppen 2500kr

 

Pulse 5¼" / 6½"

 

Pulse is Morel's answer to the demand for performance coupled with competitive pricing. Morel's soft dome 28mm (1 1/8") diameter tweeter utilizes EVC technology to set new performance standards. The soft dome produces an extended frequency response, yielding solid front stage and accurate stereo imaging. The bass/midrange units feature extra-heavy magnet motors for increased efficiency and power. The membrane is carefully shaped for clean and linear reproduction of the low midrange frequencies, and it delivers dynamic bass. Great care has been taken in the construction of the Pulse crossover, built of top-quality components to eliminate any obstructions to the signal path. To ensure superb sound, the crossover allows 0dB and +3dB tweeter level attenuation.

 

 

SPECIFICATIONS

 

Morel Pulse 5. 5,25 eller " 2-way system. Pris pr. par NOK 1 898.00

 

Pulse 5

 

Pulse er Morel`s svar på etterspørselen etter gode produkter til en grei pris. Soft domen på 28mm (1") er blitt utstyrt med EVC for å sette ny prestasjons-standard. Soft domen produserer en utstrakt frekvensrespons som resulterer i et stort lydbilde og et nøyaktig stereobilde.

Det har blitt lagt mye energi i konstruksjonen av delefilteret som er bygd opp ene og alene av kvalitetskomponenter. For å sikre fleksibilitet så er nivåregulering av delefilteret mulig med ±3dB.

 

eller

Morel Pulse 6. 6,5" 2-way system. Pris pr. par NOK 1 998.00

 

Pulse 6

 

Pulse er Morel`s svar på etterspørselen etter gode produkter til en grei pris. Soft domen på 28mm (1") er blitt utstyrt med EVC for å sette ny prestasjons-standard. Soft domen produserer en utstrakt frekvensrespons som resulterer i et stort lydbilde og et nøyaktig stereobilde.

Det har blitt lagt mye energi i konstruksjonen av delefilteret som er bygd opp ene og alene av kvalitetskomponenter. For å sikre fleksibilitet så er nivåregulering av delefilteret mulig med ±3dB

 

disse er fra morel.no

eller

denner er fra http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1746

JBL C508 GTi Component system

Artnr: C508GTI

 

Beskrivelse:

 

High-End 13 cm (5 1/4") 2-veis komponent høyttalersett

 

• Membranmaterialet utviklet for C608GTi er anodized aluminum. Med en suveren sabilitet reduserer dette membranet forvrengning til det absolutte minimum og forsterker klarheten i mellomtone området.

 

• Nitrobutylene (NBR) low-loss oppheng

 

• 2" aluminum spole.

 

• Diskanten i C508GTi er en ren titanium dome i gummioppheng.

 

• C508GTi leveres med et separat kvalitets delefilter, fjerde ordens Linquitz-Riley med delefrekvens på 3500Hz. Diskanten kan justeres +2dB or -2dB.

 

• C508GTi mellomtone/bass elementet bruker også Plus One™ - membranet er ca 30% større enn andre høyttalere i samme størrelse. Dette har JBL klart med det nye designet av høyttalerkurven og med "hi-roll surround" (oppheng) - Høyere effektivitet og mer basstrykk...

 

• I-Mount™ festesystem for diskanten

 

• Intermount™ III system includes adapter rings for various mounting configurations.

Intermount™ III system med adapter ringer for flere monteringsalternativer.

 

(Normalpris 4490,-)

 

Pris Kr. 2190,-

 

SPESIFIKASJONER:

TITTEL VERDI

Delefilter 4.Ordens, 3500Hz, 24dB/oktav

Følsomhet 88 dB

Frekv.område 58Hz - 21kHz

Effekt RMS 125 Watt

Effekt 500 Watt

Monteringsdybde 61 mm

 

 

 

 

hvilken bør jeg gå for.

KJør klasse kjør stil, kjør japsebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja nå spiller det JBL settet der relativt bra da men om det er bedre/dårligere enn morell pulse får andre svare på.

 

I denne prisklassen finner du mye bra fra andre merker også,Hertz,Focal,soundstream og Alpine for å nevne noen .

 

se om du ikke finner deg noen å lytte hos og bestem deg ut fra dette.

 

Lada eller Ferrari?

Hva er hva i denne sammeligningen da TOmmen;)

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Morel Pulse i bilen nå. Har også god erfaring med jbl i denne prisklassen. Båden nyere og eldre.

 

Hadde selv Jbl 6x9 i bilen før. Disse spillte helt oki, men ikke noe mer. Har også hørt endel jbl i samme prisklasse i andre biler og har instalert helt nye jbl marine høyttalere i en båt. Disse ble brukt et par månders tid i bilen, før jeg kjøpte Morel Pulse.

 

Jeg mener at disse nesten ikke kan samenlignes på noen områder.

 

Morel Pulse spiller høyt, er veldigt musikalsk, har en herrlig stramm bass, får fram veldigt mye detaljer, har en veldig dynamikk og spiller veldigt rett fram.

 

Jbl jeg har hørt i samme prisklasse, er mye mer nøytral og tilbakeholden, en grei bassgjengivelse, får fram greit med detaljer og har helt grei trøkk. Spiller kansje litt lenger ned på frekvensene i bassområdet, men hele bassområdet er mye mer rotete og kan ikke samenlignes med den stramme fine bassen som pulse har.

 

Jeg ville anbefalt å bruke subb sammen med begge disse settene, for å få fram de lavere frekvensene i bassområdet og få litt mer fylde.

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i noen tilfeller kan ladaen være ett klokere valg enn ferrarien vet du...

 

ignorance is bliss

 

Betyr dette at dere anbefaler jbl settet han nevner ovenfor?

 

Etter jeg skaffet pulse settet mitt, så har jeg hørt på stort sett alle sett i ~2000kr klassen, og er fortsatt glad jeg havnet der jeg gjorde :)

Of all the things I've lost, I miss my mind the most.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morel er nok et bedre alternativ rent lydkvalitetsmessig, mens med det jbl settet så kan du spille rimelig høyt! de tåler vel 500W maks eller noe, ganske bra for et 5 1/3" sett... De jbl høyttalerene koster egentlig 4500 kr da, så blir litt feil å kalle begge settene 2000 kr sett. Det gjør kanskje morel til et enda bedre kjøp tross alt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morel er nok et bedre alternativ rent lydkvalitetsmessig, mens med det jbl settet så kan du spille rimelig høyt! de tåler vel 500W maks eller noe, ganske bra for et 5 1/3" sett... De jbl høyttalerene koster egentlig 4500 kr da, så blir litt feil å kalle begge settene 2000 kr sett. Det gjør kanskje morel til et enda bedre kjøp tross alt? :)

 

akkurat,det JBL settet tåler MASSE juling å stygg behandling,men morel settet spiller nok tonalt bedre ja....det var det jeg ville frem til,med ladaen kan du herje å ha det gøy med,ferrarien passer best til pene veier...merkelig sammenligneing ble til slutt det her men....du gjorde sikkert ett klokt valg.

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahah, analogiens mestre :roll:

 

sindr, jeg har ikke hørt akkurat det settet her, men har hørt jbl 2-veis sett til 2300 eller no, og følte det ikke helt var i min gate..

 

Og siden valget her står mellom jbl og morel, så er kanskje maxhp ute etter idyllisk kjøring på landevei fremfor spoling med lada'n på den loka shell'n

 

 

okok, nok ferrai/lada :P

Of all the things I've lost, I miss my mind the most.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ikke anbefalle noen av settene, jeg har ikke noe forhold til noen av de, men jeg så på sammenligningen litt anderledes enn cossie power her.. lada som i en billig bil med rauva rykte og ferrari som noe ekslusivt som alle med utover tiss vil eie.. morel er sikkert bra det, men jbl settet er ikke søppel i sammenligning..

 

og jeg sier som i alle andre tråder som har et merke vs et annet

 

LYTT SELV

STOL PÅ ØRA DINE

BESTEM SELV

 

tross alt trådstarter som skal sitte å høre på det han velger.. kvalitet er det i begge settene så han kjøper ikke søppel uansett, men tragisk hvis en her sier kjøp JBL og han hadde vært mer fornøyd med morel.. eller omvendt.

 

tross alt kommer han med 2 forskjellige sett, så det betyr enten at han har hørt bort alt annet og vet ikke hva han vil lenger.. da tar man en pause.. nullstiller og lytter igjen

ellers så betyr det at han har blitt fortalt av kompisser at disse er bra, dette bør være en mulighet til å lytte selv da sikkert disse har det i bilene sine

ellers så har han fulgt med på forumet og sett hvordan morel har blitt hypet opp i det blå og har selv hatt jbl før og nå spør han hva som er best.

eller så betyr det noe bare trådstarter vet som sikkert er veldig lurt

 

min favoritt er at noen har lurt han til å se på disse to middelmådige settene, alle vet jo at både focal og hertz spiller mye bedre enn begge disse.. mohahaha

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår