Gå til innhold

Olje eller eksos i vanntank ? (med bilder av vanntank og peilepinne)

Ranger emnet


Sulliken

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt noen bilder, dere kan bedømme selv.

 

Jeg hadde akkurat bilen på et verksted, så kan dere også gjette hva slags bedømming jeg fikk fra dem.

 

Historie: bilen koker for 6 mnd siden (før da grei tank, ikke perfekt pga av tidligere mixing av blå og rød kjølevæske av audi verksted, men det er spylt bort, bilen gikk 8 mnd på slik blanding, men det er flere år siden)...

 

Tank vaskes etter koking for 6 mnd, og blir like stygg igjen, hvis ikke styggere (se bilder)

 

Se ellers peilepinne bilder. Kjølevæske har normal farge, selv om den ser orange ut på bilde, det er noe slags belegg på tanken, eller i overflaten på væska som skaper fargen, men trolig i tanken.

 

th_DSCN1072.jpg

th_DSCN1074.jpg

th_DSCN1069.jpg

th_DSCN1068.jpg

th_DSCN1066.jpg

th_DSCN1065.jpg

 

Obs bildene er thumbnails, trykk på bildet for å få opp i full størrelse.

 

 

Termostaten ble forut for koking skiftet i 2001, 6 mnd senere blandet Audi oppi blå kjølevæske, når de skiftet vannpumpe! De renset det igjen, ble en veldig gøgge, etter det ble oppdaget i 2002, ja de nektet, men faktuaren sa blå væske, så de spylte systemet..I 2006, så gikk termostaten og bilen kokte..

 

jeg er sikker på at grunnen til at termostaten gikk, er fordi dem blandet kjølevæska den gangen..Var masse sånn gruff i den gamle termostaten. Jævla audi verksted:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at det ikke var derfor termostaten gikk. Men hva er egentlig problemet ditt?

 

Termostaten hadde litt brun guffe rundt seg av samme type tanken var full av etter den kjølevæske fadesen..Ser ikke bort ifra at det var en sammenheng jeg da, men uansett skulle jeg ha hatt talent til å ikke kjøpe dritt termostat på torshov, den nye jeg putta inn fra mekonomen så jo bare så mye bedre ut, så jeg for dele skylda med en slumsete audi mekaniker som ikke kunne sin frostvæske.:)

 

Jeg hadde egentlig tenkt å skifte toppakning, men han på verkstedet mener det ikke er noe og bry seg om, og vil ikke anbefale å sette igang med noen reperasjon, og han mener at det ikke gjør noe om det er svart i ekspansjonstanken, mener han ser det på biler rett som det er uten at det er farlig,siden det ikke minsker på vann nivået, og heller ikke ifølge han er vann i olja (etter å ha sett peilepinnen), og han mener det ikke er nevneverdig oljefilm i kjølevannet heller, han mener jeg skal vaske tanken enda en gang som jeg gjorde for et halvt år siden, og se om det blir greit da. Han mistenker at kokingen løsnet all mulig dritt, spesielt dritt fra forrige gang for mange år siden, når rød og blå kjølevæske var blanda.

 

Så jeg er vel litt usikker på om jeg burde skifte topp pakning, hva mener du etter å ha sett bildene?

 

Reima burde jeg uansett snart skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapp ut alt av vesker som er i motoren, kjør en høytrykkspyler inn i siden å motoren hvor slangen fra radiator går inn. spyl slik en stund, fjærn toppen siden du vil skifte topppakning, spyl med høytrykkspyleren i oljekanalene. (selvfølgelig en idé å fjærne bunnpanna og oljefiltret også da).

Pøs på med avfettning inni oljekanal/kjøleveske kanaler, la stå i 10min også spyler du på med høytrykken igjen.

Pass på å vask skikkelig så det ikke er noe avfettning igjen, bytt topppakning, sett på toppen, hell olje på så du får fjærna eventuelle rester av vann. skru sammen alt, bytt radiator, oljefilter og eksp.tank så fyll på med ny olje og kjøleveske. problem solved. :rolleyes:

Porsche

 

 

x Honda crx

x Honda prelude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm hadde en audi 20V som begynte å koke.

Ekspansjonstanken fossa over og motoren gikk varm hvis jeg ikke hadde fulgt med og stoppa bilen.

Og det var slik brun guffe i kjølevæska og....

Bytta toppakning, fant en skikkelig brudd i stålringen som tetta langs sylinderkanten, fylte vann og alt funka :)

 

PS: Bare det å få fylt kjølevæske-systemet kan være vanskelig nok, da alt skal lufte seg. JEg holdt på å koke ihjel den nye toppakningen min fordi jeg hadde luft i kjølevæska. Så vær VELDIG nøye når du ordner med det, hvis du bytter pakning.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapp ut alt av vesker som er i motoren, kjør en høytrykkspyler inn i siden å motoren hvor slangen fra radiator går inn. spyl slik en stund, fjærn toppen siden du vil skifte topppakning, spyl med høytrykkspyleren i oljekanalene. (selvfølgelig en idé å fjærne bunnpanna og oljefiltret også da).

Pøs på med avfettning inni oljekanal/kjøleveske kanaler, la stå i 10min også spyler du på med høytrykken igjen.

Pass på å vask skikkelig så det ikke er noe avfettning igjen, bytt topppakning, sett på toppen, hell olje på så du får fjærna eventuelle rester av vann. skru sammen alt, bytt radiator, oljefilter og eksp.tank så fyll på med ny olje og kjøleveske. problem solved. :rolleyes:

På fylla eller?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten hadde litt brun guffe rundt seg av samme type tanken var full av etter den kjølevæske fadesen..Ser ikke bort ifra at det var en sammenheng jeg da, men uansett skulle jeg ha hatt talent til å ikke kjøpe dritt termostat på torshov, den nye jeg putta inn fra mekonomen så jo bare så mye bedre ut, så jeg for dele skylda med en slumsete audi mekaniker som ikke kunne sin frostvæske.:)

 

Jeg hadde egentlig tenkt å skifte toppakning, men han på verkstedet mener det ikke er noe og bry seg om, og vil ikke anbefale å sette igang med noen reperasjon, og han mener at det ikke gjør noe om det er svart i ekspansjonstanken, mener han ser det på biler rett som det er uten at det er farlig,siden det ikke minsker på vann nivået, og heller ikke ifølge han er vann i olja (etter å ha sett peilepinnen), og han mener det ikke er nevneverdig oljefilm i kjølevannet heller, han mener jeg skal vaske tanken enda en gang som jeg gjorde for et halvt år siden, og se om det blir greit da. Han mistenker at kokingen løsnet all mulig dritt, spesielt dritt fra forrige gang for mange år siden, når rød og blå kjølevæske var blanda.

 

Så jeg er vel litt usikker på om jeg burde skifte topp pakning, hva mener du etter å ha sett bildene?

 

Reima burde jeg uansett snart skifte.

Så lenge bilen ikke bruker kjølevæske kan du kjøre glad og fornøyd. Kort sagt, glem hele problemet

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikkje mykje igjen av kjølekannalane når du spyla dei me høgtrykkspylar

 

Hvordan kan du si det? Ei motorblokk er laget av solid aluminium så den tåle høytrykkspyler, holder jo selv på å total overhale en motor å den er gjort ren med avfettning & h.trykkspyler..

Porsche

 

 

x Honda crx

x Honda prelude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår