Gå til innhold

hvilket batteri bør eg kjøpe

Ranger emnet


VR6power

Anbefalte innlegg

hei. mitt batteri på bilen har tatt kvelden og det er modent for utskiftning. lurte bare på om nokken har diverse erfaringa med forskjellge typer.

vanlig vs gele f.rks, har veldig lyst på et yellowtop batteri , men har hørt rykter om at det koster 2800 kr eller noe slikt??

 

og en ting til, eg har en 92 modell golf3 vr6, hvor sterkt batteri bør eg ha, har en forsterker og front og baksett, ingen sub i bilen no....

så derfor lure eg på kor mange AmP eg bør ha på batteriet.??

 

takker for tilbakemeldinga og goooood jul til alle sammen:)

orginal utvendig bortsett fra 8x17" TSW Kyalami,lakkerte plast detaljer.Chippa 2.8 motor,senk(50mm) og klare lykter rundtom inkl. hella grøft/blink-lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. mitt batteri på bilen har tatt kvelden og det er modent for utskiftning. lurte bare på om nokken har diverse erfaringa med forskjellge typer.

vanlig vs gele f.rks, har veldig lyst på et yellowtop batteri , men har hørt rykter om at det koster 2800 kr eller noe slikt??

 

og en ting til, eg har en 92 modell golf3 vr6, hvor sterkt batteri bør eg ha, har en forsterker og front og baksett, ingen sub i bilen no....

så derfor lure eg på kor mange AmP eg bør ha på batteriet.??

 

takker for tilbakemeldinga og goooood jul til alle sammen:)

 

yellowtop er ikke ett startbateri!!! om du ikke har noe spess stor sterio så hadde jg vell gått for biltema sitt... helt greit til billig pris,

136,8db i 2006 2.plass (gatebil sept 06)

134,6db tror jg 3.plass (tv boden juli 07)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare dra til Mekonomen, Torshov eller noe og spør etter nytt batteri til din bil.

Du skal ikke ha større amperekapasitet enn det originale for da klarer ikke dynamoen å lade batteriet.

 

Du får stort sett alltid det du betaler for. Biltema sine batterier er tvilsomme og er vel uten skikkelig merking. De billigste er gamle batterier som er renovert.

Eller så har du jo tørrcelle-/gelè-batterier. Disse er lettere, de har ingen syre og har bra startkapasitet. Men de krever også at du har en skikkelig lader som du bruker med jevne mellomrom siden de krever konstant 14.4v for skikkelig oppladning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka du betalte for et redtop batteri da????

 

fikk pris på et 50amp batteri på bilextra idag til 890,- inkl mva.

hørtes det ut som en grei pris eller, det var et heilt vanlig syre batteri

og ikkje nokke gelebatteri alså...

orginal utvendig bortsett fra 8x17" TSW Kyalami,lakkerte plast detaljer.Chippa 2.8 motor,senk(50mm) og klare lykter rundtom inkl. hella grøft/blink-lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare dra til Mekonomen, Torshov eller noe og spør etter nytt batteri til din bil.

Du skal ikke ha større amperekapasitet enn det originale for da klarer ikke dynamoen å lade batteriet.

 

Bullshit. Sett i så stort batteri i Ah som det fysisk er plass til.

 

Du får stort sett alltid det du betaler for. Biltema sine batterier er tvilsomme og er vel uten skikkelig merking. De billigste er gamle batterier som er renovert.

 

Problemet med billigbatterier er vel snarere mengden bly og blyets renhet.

 

Eller så har du jo tørrcelle-/gelè-batterier. Disse er lettere, de har ingen syre og har bra startkapasitet. Men de krever også at du har en skikkelig lader som du bruker med jevne mellomrom siden de krever konstant 14.4v for skikkelig oppladning.

 

Farlig å generalisere ladespenning på disse batteriene. mitt sønnak exeide skal ha 14.1V så hold deg til det fabrikanten spesifiserer (mitt har dog overlevd over et år på 14.7/14.8).

 

Ingen batterier er tørre elle uten syre, men gele fordi "syren" er i geleform og tørrcelle fordi det ikke er syre i væskeform og at batteriene er tette.

 

Kan anbefale to batterier som de fleste bilrekvisitabutikkene har: Banner og Euroglobe!

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit. Sett i så stort batteri i Ah som det fysisk er plass til.

 

 

 

Problemet med billigbatterier er vel snarere mengden bly og blyets renhet.

 

 

 

Farlig å generalisere ladespenning på disse batteriene. mitt sønnak exeide skal ha 14.1V så hold deg til det fabrikanten spesifiserer (mitt har dog overlevd over et år på 14.7/14.8).

 

Ingen batterier er tørre elle uten syre, men gele fordi "syren" er i geleform og tørrcelle fordi det ikke er syre i væskeform og at batteriene er tette.

 

Kan anbefale to batterier som de fleste bilrekvisitabutikkene har: Banner og Euroglobe!

 

 

Har de gelebatterier og? Har du noen erfaringer med optima?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de gelebatterier og? Har du noen erfaringer med optima?

 

euroglobe har ihvertfall gele. banner har en heavy duty serie som jeg kjører med på min 7,3 diesel sammen med et sønnak exeide og de leverer strøm nok i 20 minus til å kranke igang den.

 

har et i malibuen, men synes det lader seg fort ut. sprekt når det er strøm på det da.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal handle på BilXtra, så kjøp heller 62 ah batteriet (heter Bat 050 eller 55559), koster vel rundt 600,- det sklir rett inn, høyere ampere og startampere. Om det derimot klarer å drive forsterker osv aner jeg ikke.

1975 Escort Mk2 & VW Scirocco 160 Tsi

X'er: VW Golf 1.8 1989, Ford Sierra 2.0 L 1986, Ford Granada 2.0 L 1979, Honda CRX 1.6 16v 1991, Peugeot 205 1.3 GR 1984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema sitt vedlikeholdsfrie er bra, dessuten er det veldig lett, det er en fordel, betyr større kapasitet fordi tynnere plater, gir plass til mer syre, biltema batteriet er ca 15-16 kg, mens det som satt der var over 20 kg. Du har ingen bruk for større batteri enn det som er helt orginalt på den bilen din.

 

Jeg er litt usikker på produsenten av biltema batteriet, men det er garantert en stor produsent, både delphi og hankook sine batterier ligner veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki , mykje gode tilbakemeldinga her.

 

enda litt usikker da , for det e så veldig forskjellige meininga her, men fikk sjekka opp no og det batteriet som står i no TOMT å kaputt er et

Banner 50300 70ah 540a , e det ikke rart at han på bilextra sa at eg ikkje burde ha høgare enn 50 amp da og det som har stått i er på hele 70amp?!

hmm blir ikkje klok , men skal høre meg litt om idag

orginal utvendig bortsett fra 8x17" TSW Kyalami,lakkerte plast detaljer.Chippa 2.8 motor,senk(50mm) og klare lykter rundtom inkl. hella grøft/blink-lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår