Gå til innhold

hvilket batteri bør eg kjøpe

Ranger emnet


VR6power

Anbefalte innlegg

Jeg tror han har rett i teorien, er startstrømmen som betyr noe, jeg har 63 ampere på 5 cyl tdi, de tdi av samme typen med 4 cyl og batteri i motorommet har 88 ampere. Ingen problemer med mindre på min, din skulle derfor klare seg med mindre enn det jeg har, siden den er lettere å starte.

 

I praksis så ville jeg ha satt inn så stort batteri som det er plass til, men valgt et lett, vedlikeholdsfritt ett.

 

Biltema sitt hvite standard batteri, slo forresten varta silver i motor sin test. Har et biltema standard batteri i en gammel bil, som jeg har startet en gang i året omtrendt siden 2001, uten noe mellomlading, og det fyrer opp hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med et Optima gul som startbatteri/stereo batteri i 5 år nå uten noe som helst slags problemer.

Betalte 1800 for det hos Fyksen Elektro Diesel på Lillehammer i 2001, Men jeg lurer litt på om ikke ekspeditøren kan ha blingsa i prislista da jeg ikke har sett disse batteriene så billig siden (ikke at jeg har fulgt så nøye med på batteri priser i de siste årene da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det betyr at det siste tallet som eg skreiv 540 a det er startstyrken på et batteri alså? dess høgre tall dess lettere å dra igang motoren? :)

 

får se på fk og diverse imorgen da , litt lei av at bilen står i garasja, hehe

orginal utvendig bortsett fra 8x17" TSW Kyalami,lakkerte plast detaljer.Chippa 2.8 motor,senk(50mm) og klare lykter rundtom inkl. hella grøft/blink-lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit. Sett i så stort batteri i Ah som det fysisk er plass til.

 

 

 

Problemet med billigbatterier er vel snarere mengden bly og blyets renhet.

 

 

 

Farlig å generalisere ladespenning på disse batteriene. mitt sønnak exeide skal ha 14.1V så hold deg til det fabrikanten spesifiserer (mitt har dog overlevd over et år på 14.7/14.8).

 

Ingen batterier er tørre elle uten syre, men gele fordi "syren" er i geleform og tørrcelle fordi det ikke er syre i væskeform og at batteriene er tette.

 

Kan anbefale to batterier som de fleste bilrekvisitabutikkene har: Banner og Euroglobe!

 

Hva baserer du dette på da? Ingen seriøs person burde anbefalt dette til en kunde eller hvem som helst.

Å sette inn større batteri enn dynamoen klarer å fullde er bare tull.

Batteriet blir aldri fulladet, og batterier som ikke blir fulladet har også kortere levetid.

Se på Amperen dynamoen skal levere og trekk fra 20A, så har du max Ah på batteriet. Det er mitt tips.

 

Om du har ladespenning på 14.7volt i bilen er det er prakteksempel. 9av10 biler har max 14volt eller mindre. Og da får du problemer med tørrbatterier, hvis man ikke passer på å bruke batteriladeren med jevne mellomrom.

At ditt batteri har var 1år er ikke verd å nevne(uansett om du så hadde hatt lavere ladespenning). 1 år er ingen ting.

 

Billigere batterier har generelt mindre/dårligere bly, og dårligere gitter i cellene.

Et veldig greit triks er å se på vekta på batteriet.

 

Du har tydeligvis aldri sett innmaten i et moderne såkalt gelebatteri. De jeg har sett på finner du hverken gele eller syre i. Bare noen tørre sammenrullede celler (Liknende en kondensator, men tørt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt svar....

 

idag kjøpte eg et scanbrit 60 amp 600a batteri , fikk det til 740,- med en kompis på bilextra...

100 % vedlikeholdsfritt og skla vist vere bra.

 

så håper at det funker sånn passelig ja, og ikkje klikka med en gang. hehe

orginal utvendig bortsett fra 8x17" TSW Kyalami,lakkerte plast detaljer.Chippa 2.8 motor,senk(50mm) og klare lykter rundtom inkl. hella grøft/blink-lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hva baserer du dette på da? Ingen seriøs person burde anbefalt dette til en kunde eller hvem som helst.

Å sette inn større batteri enn dynamoen klarer å fullde er bare tull.

Batteriet blir aldri fulladet, og batterier som ikke blir fulladet har også kortere levetid.

Se på Amperen dynamoen skal levere og trekk fra 20A, så har du max Ah på batteriet. Det er mitt tips.

 

Om du har ladespenning på 14.7volt i bilen er det er prakteksempel. 9av10 biler har max 14volt eller mindre. Og da får du problemer med tørrbatterier, hvis man ikke passer på å bruke batteriladeren med jevne mellomrom.

At ditt batteri har var 1år er ikke verd å nevne(uansett om du så hadde hatt lavere ladespenning). 1 år er ingen ting.

 

Billigere batterier har generelt mindre/dårligere bly, og dårligere gitter i cellene.

Et veldig greit triks er å se på vekta på batteriet.

 

Du har tydeligvis aldri sett innmaten i et moderne såkalt gelebatteri. De jeg har sett på finner du hverken gele eller syre i. Bare noen tørre sammenrullede celler (Liknende en kondensator, men tørt).[/quote

 

 

jeg må si meg uenig med deg når det gjelder at en relativ liten dynamo ikke greier å lade opp et relativt stort batteri i Ah! du kan sammenligne dette med at du fyller opp en dam med en hageslange....det vil bare ta tid! batteriet vil tilslutt bli fulladet.

hvor fort det blir fulladet kommer an på ladespenningen. la oss si at ladespenningen på dynamoen er 14.4V og batterispenningen er 12V. spenningspotensialet er da 2.4V mellom disse to. la oss si at det er 0.1ohm mellom dynamoen og batteriet. da vil dynamoen lade batteriet med 20A, dersom det ikke er noe annet som trekker strøm fra dynamoen f.eks et power anlegg som står på:)

dersom batteriet får 20A i en time så har vi 20Ah på batteriet. står den en time til så har vi ca 40Ah osv...vil jeg tru vertfall:)

 

så mitt poeng er vertfall at uansett hvor stort batteriet er i Ah, så blir det fylt opp av det orginale dynamoen som står i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bil er det som ikke forbruker strøm mens den går? Våkn opp.

Du må gjerne la bilen stå å gå med alle forbrukere slått av i 1 døgn for å bevise at du klarer å lade et batteri som er for stort. Men vi andre bruker lys, radio, kupevifte, varme i setene etc. etc. mens vi kjører bil.

 

Teorien din holder ikke vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bil er det som ikke forbruker strøm mens den går? Våkn opp.

Du må gjerne la bilen stå å gå med alle forbrukere slått av i 1 døgn for å bevise at du klarer å lade et batteri som er for stort. Men vi andre bruker lys, radio, kupevifte, varme i setene etc. etc. mens vi kjører bil.

 

Teorien din holder ikke vann.

 

 

har jo ikke sagt at en bil ikke forbruker strøm når den går.

jeg bare reagerte litt på at du sa at et batteri som er "for stort" til en bil ikke blir fulladet bare. men at det tar tid...ja det er jo en selvfølge! men det er ingen fordel å ha et batteri som aldri blir fulladet siden levetiden blir redusert.

du må ikke tru at jeg er for å bruke størst mulig batteri som er fysisk mulig. jeg hadde originalt 55Ah batteri, men byttet dette med et optima redtop 50Ah. jeg mener at det er ingen hensikt å sette inn et batteri som er dobbelt så stort når den ikke får tilstrekkelig lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å sette inn større batteri i bilen med mindre man har spesielle behov.

 

De fleste bilbatteri idag blir aldri skikkelig ladet opp. Så hvorfor skal man ha inn et enda større? La et batteri står halvfullt og dermed ødelegges raskere?

 

En halvtime-time kjøring pr. dag er langt fra nok til å lade standard batteriet opp. En annen grunn er at bilbatteri idag blir ladet opp med konstant-spenning. Dvs, 2.4 volt ligger over cellene hele tiden, laderen (dynamoen) har kun spenningsregulering. Dette kalles boostlading eller batterikoking på godt norsk, for når batteriet når 80% kapasitet så må man over på andre lademetoder for å få inn de siste 20% kapasitet inn i batteriet. Dette betyr i praksis at et bilbatteri aldri blir mer enn 80% oppladet av nominell kapasitet.. da må man dog kjøre langt og lenge for å få ladet det såpass høyt opp.

 

Må også huske på at blysyrebatteri har relativt lav virkningsgrad. Man må tilføre rundt 23% mer strøm i batteriet enn hva man kan ta ut.

 

Tatt dette i betraktning, så vil batteriet bli sulfatisert. Dvs, elektrolytten binder seg til blysulfat som havner på bunnen, tetter igjen for syretilgang til platene, samt ødelegger platene pga ekspansjon.

 

Dette er en viktig årsak til forkortet levetid. Et blysyrebatteri sin levetid består av mange faktorer, men det å stå med dårlig lading over lengre tid forkorter levetiden stort. Ergo, lite hensiktsmessig å ha et stort batteri i en bil som aldri blir oppladet. Batteriet tilpasses bruken.

 

Er mye rart som kommer fra i batteridiskusjoner som dette. En artig kommentar over her var at det ikke er syre i blysyrebatteri. Hørt på maken.. hehe :-)

 

Jada, jeg vet mye om blysyrebatteri. Har hovedoppgave i blysyrebatteriteknikk og har jobbet med batteriinstallasjoner på godt over 100 tonn i noen år. Bare å spørre ivei.

 

Når det gjelder valg av batteri så er vekt en god indikator, men ikke absolutt. Et batteri fra en stor anerkjent leverandør er uansett å anbefale.

 

For økt batterilevetid gjelder:

 

Batteriet bør være så oppladet som mulig hele tiden (koble til lader når bilen står stille)

 

Jo kaldere, jo lengre levetid. Men ikke så kaldt at det fryser (det skal litt til med det fulladet batteri)

 

Unngå dype utladinger

 

Unngå lade/utlade sykluser (batteriet mister kapasitet for hver gang)

 

Sørg for god ladespenning (renske poler, polsko, smør inn med syrefri vaselin)

 

Unngå tørrkoking

 

+ mye mer. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår