Gå til innhold

Hjelp: Bilen vill ikke starte

Ranger emnet

Lefsus

Anbefalte innlegg

Hei, idag morges så starta jeg opp bilen å satte på full varme å gikk inn og spiste noe mat, gikk ut, skrapa heeele bilen for is og rim.

Men når jeg satte meg inn igjen var ikke motoren igang, å jeg fikk ikke starta den, har prøvd flere ganger idag! Er bra med batteri virker det som, og den prøver og starte, men vill bare ikke.

Var ganske trøtt idag til morgen og er jo nesten helt sikker på at jeg fikk start på den før jeg gikk inn igjen, men vet jo aldri:P Kan jo ikke tenke meg at jeg bare vrei nøkkelen rundt, skrudde på varme og gikk ut igjen å trudde at bilen var igang.

Så måtte jo låne bilen til min mor til jobb idag, men vill jo helst ha min egen bil igang ettersom hu skal bruke sinn hu også.

Så, noen tips til hva jeg kan gjøre? Trudde det skulle være motor varmer på bilen, men finner ingen stikkkontakt forann ihvertfall, kikket i fanger,under fanger og i motorrom osv.

Har garasje så kan jo prøve og få tina den litt der inatt kanskje? Sette den der med en varmeovn?

På forhånd takk for svar!

edit: har nå satt batteriet til lading og varme ovn i cupe'n håper dette funker =)

edit 2: Har nå prøvd og starte med ladet batteri og oppvarmet bil uten hell, har også prøvd og taue den igang uten noe reaksjon! Her helt dødt! Hører den prøver og starte, men den vill ikke starte litt engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur startmotoren virker ja! Startingen er helt normalt bortsett fra at den ikke starter.. Den prøver og dra igang motoren.

Clutchen har jeg inne ja.. står i 1. gir, prøvd i fri og litt andre gir også om det har noe og si.. hehe

Ingen "Check Enginee" lampe lyser!! Ikke når jeg slår på tenninga heller.. det er kanskje litt rart? Abs og olje lampa lyser når jeg slår på tenninga..

Nå skal faren min ringe verksted imorgen, bilen står på lading inatt, og en jeg kjenner som har peil på bil kommer imorgen og kikker.. Så får håpe det ordner seg.. hatt bilen snart en måned og bare vært masse tull hittil! Huff.. Nå begynner jeg og høre rykter om at det bare er en dritt bil også..

Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også høres ut som den ikke får bensin (nok). Antar at det er fuel på tanken? Hører du om den elektriske bensinpumpa går et sekund eller tre når du vrir om tenningsnøkkelen (før du vrir så langt at startmotoren kjøres) ?

Får den bensin skal du også kunne kjenne tydelig bensinlukt bak eksosenden når du kjører starteren (da må du ha hjelpemann eller fryktelig lang arm eller nese).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har vært ute og kikket igjen, han som hadde peil kunne ikke komme idag, men fikk noen tips fra han og verksted.

Som challenger sa, så testet vi bensinspumpe ved og vri om tenningen, hørte ingen ting.. Hvor sitter bensinpumpa og skal det høres godt?

Vi testet en ventil føre dysene, ligner på en sykkelventil, chrysler verkstedet sa det skulle komme bensin ut av den om vi trykket den inn. Men det gjorde det ikke..

Så ut ifra det her virker det jo som det er bensin pumpa?

Og nå har jeg prøvd og sjekke pluggene, fikk tips om og bare ta ut plugghettene fra fordeleren, ca 1cm ut og sjekke om det kom gnist. Var litt usikker på om det var det han mente, men prøvde hvertfall det da.. Har jo ikke så mye peil på bil. Men vi så jo ingen ting der.. Så enten prøvde vi feil eller så var det noe galt der også?

Syns det er så rart at "check engine" lampa ikke lyser jeg da.. Har sjekka alle sikringer og de er fine alle sammen=) Målte batteriet på 13.2 volt nå også.

Noen flere tips?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa skal høres godt i alle fall om du har førerdøra oppe. Elektrisk summelyd ett sekund eller tre. Står bilen ved en trafikkert vei vil nok trafikken overdøve lyden.

Ukjent med Neons installasjoner, men pumpa sitter gjerne montert i tanken eller umiddelbar nærhet. Mange modeller har aksess til denne ved å løfte opp sitteputa i baksetet, men uten verkstedbok eller Haynes-manual må du nesten under bilen (eller under baksetet!) og lete deg fram.

Viss du finner pumpa kan du gjerne sjekke at det er spenning på den ved påslag av tenning, før du evt. bytter den ut. Har du ikke spenning der har du en el.feil i kretsen før pumpa. Du hadde sjekka sikringene så jeg antar den er ok her.

Dersom du sjekker på ny og pumpa tilsynelatende går, sjekk og eventuellt skift bensinfilteret ditt! Er filteret tett kommer det heller ingen bensin fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å starte bilen med startgass, gjør den det får den ikke bensin. Hvis den ikke starter med startgass, mangler den gnist. Husk også at det er ofte feil med tankflottøren på disse bilene. Når de måler feil, så kan tanken være tom når måleren viser kvart tank. Hvis måleren din viser kvart tank, så prøv med å fylle på bensin på tanken. Har kommet mange slike biler med Viking til oss bare pga de var tom for bensin!

-07 Volvo S60 2.0lt

-90 Sierra DOHC(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sim11: Okay, akkurat bytta flotør for 2 uker siden og er over halv tank, så det burde være i orden.

Har ikke prøvd med start gass, men kan vell kjøpe litt også prøve det også.

Challenger: Kan prøve og høre litt bak i bilen etter bensinpumpa da, prøvde og høre fra motorrommet bare vi, også teste det med bensinlukta.

Det jeg syns er så rart er at check engine lampa ikke lyser, spørr du meg så ville jeg tru det var noe dårlig kontakt et sted jeg da? Og den bensin ventilen jeg nevnte.. Der kom det jo ikke noe bensin ut når jeg prøvde og starte heller..

Og var det riktig av meg og ta plugghettene 1-1.5 cm fra fordeler lokket og sjekke om det kom gnist? Eller ble det feil?

Det jeg også har reagert på er at jeg trur den lekker litt spylervæske.. Har blitt litt tommere nå og lå en bitte liten pytt med noe som lukta som spylervæske på bakken blanda med noe dritt fra motorrommet..

Men skal til fjells nå imorgen så for sjekke litt neste uke igjen..

Takk for svar og tips hittil=) Kjempe bra at det er noen som har peil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da løste det seg uten at du ble ruinert håper jeg!? Lykke til videre med Neonen din!

Et par linker som kanskje kan være av interese for deg;

http://www.front-runners.net/

http://wpc.lmk.no

Sistnevnte klubb har rabattavtaler bl.a. med hovedforhandleren i Oslo, Chrysler Jeep Ensjø, og medlemsskapet er fort spart inn ved service eller delekjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider