Gå til innhold

monterte dumpventil i dag, men virker ikke

Ranger emnet

volvo240gl_1986

Anbefalte innlegg

hei, jeg har hiva inn en b21at for 2 ukers tid siden og har da kjørtg uten domp siden da. og i dag har jeg montert en domp, men den gir ikke fra seg noe form for lyd, d er fortsatt turboen som gir fra seg den flerre lyden(eller hva man skall kalle lyden)

hva kan være gæli? kjøpte denne ventilen http://www.mtsautopart.no/_shop/product_info.php?cPath=1_24&products_id=2805 jeg kjører med 0,6 bar

mvh arnt olav

Jeg vet det at hvis du setter den på t-stykke på det uttaket som sitter fremst på innsugsmanifoilen så er ikke det helt åpent som da vil gjøre at det tar for lang tid og åpne ventilen og du vil ikke høre den det problemet hadde jeg på min b21at og den lagde ikke lyd på 0,9, men når jeg borra opp uttaket da blei det nys nys :) hvis det er noe du lurer på hvilket uttak osv bare send pm :)

Morten G

91" volvo 940 Bruksvogn 533000 km 75" volvo 242 sladde vogn 75" volvo 242 langtidsposjekt 72" volvo b57 buss

86" volvo 745

Proud member of Volvo Skrensærlag :)

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har nesten samme dumpventil, bare med singeltrakt.

Og det blir masse lyd bare jeg lader 0.3 bar, så lyd skal det bli!

Skru opp dumpen og se om det ligger noen shims inni der. Hvis det er det, kan du prøve å plukke den ut. Og som sagt tidligere, sjekk at stempelet inni der beveger seg fritt

Hvilken slangen har du brukt til vakuum? Sjekk at den ikke kollapser når vakuumet kommer, og at den ikke er i klem noen plasser.

Hvorfor?! Slik at turboen slites fortere? Og slik at det blir mer lag etter giring?

på 0,6 i ladetrykk så trenger du ikke dump

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den dumpen der skal plyste på 0.6 bar.. når du får den så er den innsmurt med grease innvendig? kan det stemme? sånn seig orange guffe.. hvis det er det så tørk bort det og smør den med motorolje.. så foresten at du hadde gjort det..

når du har gjort det så er det ingen grunn til at stempelet skal gå treigt..

og du snakka på at fjøra kanskje var for stram, men jeg tviler på at det er det som er problemet.. med mindre du har shimsa den opp, så skal ikke det være noe problem med org. fjøra..

men ta og start opp bilen å gå fram i motorrommet.. så ruser du opp bilen derifra å sjekker om stempelet flytter seg.. gjør det ikke det så kan det være at du evt. buker for mjuk vacumslange så den kveler seg.. ikke at jeg veit hvordan den slangen du bruker er.. men det kan være problemet ditt.. hvis du bruker t-stykke så kan du også prøve å gjøre om litt så dumpen står på en egen nippel..

*for mye shims

*for mjuk vacumslange

*t-stykke som gjør at noe annet stjeler vacum eller en nippel som er dumt plassert..

se over dette i dag å ha lykke til.. :D

Mvh

Brukroa-trimning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo føste man må ha er jo en slange som tåler vacuum. ellers så suges den bare sammen. klarer du og trykke inn stemplet man fingeren da?

lade trykket har jo ikke noe og si på om den klarer og bli sugd opp da. det er jo vacuumet som motoren lager etter spjeldet.

har du ett turbo meter i bilen så kan du jo se om det er noe vacuum der i det hele tatt da. er ikke sikkert den gammle ( men gode) at gasseren lukker nok igjen til att det blir stort nok vacuum.

enten det eller så er fjæra som står i dumpen alt for stiv.

hadde en at motor i en gammal 242 en gang, og der hadde jeg KJEMPE slapp fjør. ikke noe vitsi men noe stramme greier på det at greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo føste man må ha er jo en slange som tåler vacuum. ellers så suges den bare sammen. klarer du og trykke inn stemplet man fingeren da?

lade trykket har jo ikke noe og si på om den klarer og bli sugd opp da. det er jo vacuumet som motoren lager etter spjeldet.

har du ett turbo meter i bilen så kan du jo se om det er noe vacuum der i det hele tatt da. er ikke sikkert den gammle ( men gode) at gasseren lukker nok igjen til att det blir stort nok vacuum.

enten det eller så er fjæra som står i dumpen alt for stiv.

hadde en at motor i en gammal 242 en gang, og der hadde jeg KJEMPE slapp fjør. ikke noe vitsi men noe stramme greier på det at greiene.

slangen er en slik som er lik de slangene som går til og fra radiator, bare mindre såklart:p

når jeg slipper gassen så detter vacumet ned på ca 0,7 - 0,8

så du anbefaler meg å kappe fjæra om det ikke blir med å smøre? men er det litt dumt når jeg skall montere innsprut att etter jul? (dritt lei gasserturbo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forgasseren ble oppfunnet i 1893.. Det sier vel sitt om at det er på tide å kaste da? Siden vi er i år (tar meg friheten) 2007..

på tide å hive den ja å det blir LANGT! jeg tengte det skulle bli enklere med gasser da, men så går den jo ikke så rent da, så fant jeg en b23e til 1000.- med porta topp og litt småsnæks:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørk av det grease som den er smurt inn med.. det er drit seigt og holder igjen mye.. var med monterte en slik en på en Subaru Legacy Turbo for ei god stund sia og den lader 1.2/1.3 bar.. den plystra bare såvidt så den ble lagt til side og han lånte heller en av meg.. men så trengte en anna kompis en dumpventil og da lånte vi den her.. tørka av greaset, smørte den med olje og la i noen shims (for at den skulle stå på tomgang, men hvis din gjør det nå så er ikke det noen vits).. da dette var gjort så plystra den helt fint.. den lader toppen 0.9 bar.. er da også en Volvo 245 så det er sagt.. ;)

jeg råder deg til å tørke ordentlig bort alt drite som den er smørt med nå og smøre den med ei eller anna olje du har liggende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørk av det grease som den er smurt inn med.. det er drit seigt og holder igjen mye.. var med monterte en slik en på en Subaru Legacy Turbo for ei god stund sia og den lader 1.2/1.3 bar.. den plystra bare såvidt så den ble lagt til side og han lånte heller en av meg.. men så trengte en anna kompis en dumpventil og da lånte vi den her.. tørka av greaset, smørte den med olje og la i noen shims (for at den skulle stå på tomgang, men hvis din gjør det nå så er ikke det noen vits).. da dette var gjort så plystra den helt fint.. den lader toppen 0.9 bar.. er da også en Volvo 245 så det er sagt.. ;)

jeg råder deg til å tørke ordentlig bort alt drite som den er smørt med nå og smøre den med ei eller anna olje du har liggende..

fått det til å fungere eller?

1996 Volvo 940 Tic B230FK

1993 Mercedes Benz C220 Sport

1972 Datsun 1200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan virke veldig banalt ;) men ta av slangen på innsuget og sjekk om det er vakum der.. nippelen kan faktisk vere veldig tett ;)

en jeg hadde var fylt med sikaflex eller noe i den dur :p

men da har jeg no skulle merket det på tenninga? jeg hadde vacumklokka på rotorn på den før jeg monterte dump

Lenke til kommentar
Del på andre sider