Bowtietwister Skrevet Desember 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 Helt korrekt Hot Rod! Vanskelig å skaffe et godt sprut for samme mynt som en forgasser og så lenge en holder seg innenfor "normalen" vil det nok også være det Par ting som må nevnes er at en del innsprut også inneholder tenningssystem, som en også må ta med i betraktning når det gjelder pris. Mulighetene til å trimme ubegrenset med innsprut er vesentlig bedre enn om man kjøper en størrelse forgasser. Alt ialt er det vel snakk om å få mest for pengene uansett hvilken løsning man velger! Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Allpro Skrevet Desember 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 Jeg har feilet flere ganger, kjøpt billig her og der, men havnet på et system fra han her : http://www.creativefuelinjection.se Det koster penger, blei vel rundt 14000 for allt, og da er d med en chip som er laget til din motor. Har du en kvassere kam, porting, mm så lager han til det så det virker !! Min motor har vel ca 400hk, og det funker ! Han har og laget et system for motorer over 500hk, og det skal jeg ha i min chevelle !!! Siter 2000 Audi TT 2000 Audi A6 1987 Hilux V8 TPI 2000 Lc 90 1967 Camaro RS/SS med LS1 snart.. 88 Lj 73 BILGAL !!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 Å kjøpe et brukt TPI innsug pluss å sette vekk spesielle tilpasningsjobber til andre blir det ihvertfall dyrere enn selv en dyr forgasser Ville ikke anbefale et TPI-innsug for en motor som skal ha greit med hester...et lass moment derimot... Men som sagt: Vis meg et eksempel som inkluderer ALT og som viser at jeg er på bærtur mht prisnivå. I slike diskusjoner er det ingenting som gjør meg mer glad enn når jeg har tatt feil.... Skal se hva vi kan skaffe det for...og jeg tror vi skal klare det for 12 -14 tusen,og det er komplett...om jeg så skal sveise inn dyseholderene dine selv. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet Desember 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 har selv Electromotive Tec3 et system som i grunnen krever at man selv lærer seg det. Har heldigvis en kjenning som kan mappe tec3`n så dette hjelper enormt. Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Desember 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 Da ble vi vel egentlig ganske enige tilslutt likevel? Her er et annet lite regnestykke: Forgasser+ombygde Vortec topper+kam+nødvendige pakninger ++ = rundt 14000kr fra Summit og 360-380hk. Ettermarkedsinnprut = 12-14000 på originalmotor med ca 230hk... Hadde jeg hatt råd, hadde jeg helt klart kjøpt det siste PLUSS trimbitene! En liten ting til: Samme forgasseren vil greit kunne brukes både på en 230hk originalmotor og en 380hk motor trimmet som i forslaget over: Edelbrock Thunder 650cfm eller Holley Street Avenger 670cfm for eksempel. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 Da ble vi vel egentlig ganske enige tilslutt likevel?Her er et annet lite regnestykke: Forgasser+ombygde Vortec topper+kam+nødvendige pakninger ++ = rundt 14000kr fra Summit og 360-380hk. Ettermarkedsinnprut = 12-14000 på originalmotor med ca 230hk... Hadde jeg hatt råd, hadde jeg helt klart kjøpt det siste PLUSS trimbitene! En liten ting til: Samme forgasseren vil greit kunne brukes både på en 230hk originalmotor og en 380hk motor trimmet som i forslaget over: Edelbrock Thunder 650cfm eller Holley Street Avenger 670cfm for eksempel. Har du noe oppsett på hva du har fra før...? Type kam,innsug og sånt... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Desember 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 Motoren er en '92 modell small block 2-boltet ombygd fra TBI til forgasser med ny fordeler og airgap innsug. Har ikke kjøpt forgasser ennå. Har liggende det gamle TBI innsuget og fordeleren, men ikke throttle bodyen og ledningsnett osv. Disse motorene er oppgitt til 180 og 190 hk originalt, men det er jo med sugerør-eksos, støpejernsmanifoiler, katalysator, servopumpe, mekanisk vifte og AC. Jeg kommer til å sette på headers (full-lengde, ikke block huggers. De stjeler krefter) ingen AC, ingen servostyring og el. kjølevifter. Har byttet veivlager-boltene til ARP bolter. Da tåler 2-bolt blokka noe mer hk enn den ellers ville gjort. Hvor mye en 2-boltet blokk tåler kommer selvsagt an på bruken, men de fleste motor kyndige er enige om at 350-400hk går greit med ARP bolter. Noe mer enn dette har jeg uansett ingen ambisjoner om på lang sikt heller. Bilen kommer tross alt ikke til å veie mer enn ca 1200kg og med 6 trinns manuell kasse vil det holde i lange baner for meg. Kammen er jeg ikke sikker på , men har hørt at den visstnok er SVÆRT snill. Nesten ikke løft i det hele tatt. Planlegger å bruke motoren i denne tilstanden fra starten og oppgradere etterhvert med vortec topper modifisert for høyere løft enn originalt og en kam som matcher dette. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Motoren er en '92 modell small block 2-boltet ombygd fra TBI til forgasser med ny fordeler og airgap innsug. Har ikke kjøpt forgasser ennå. Er det et dual-plane innsug? Ikke så langt bevandret i US V8 at jeg har de på netthinnen... :D Jeg kommer til å sette på headers (full-lengde, ikke block huggers. De stjeler krefter) Det kommer an på hvilket effektregister du handler headers til... for en motor som ikke skal stort over 5000 rpm så er det ikke så kritisk at de er linjalrette rett etter porten,diametre og lengder er mye viktigere. Viktigste er at de hjelper til å røske inn frisk blanding på overlapp,dvs at tuninga mellom eksos/porter/kam/innsug stemmer med ditt oppsett. Gjør de det så finner du mange friske foler med relativt snille komponenter. :) Kammen er jeg ikke sikker på , men har hørt at den visstnok er SVÆRT snill. Nesten ikke løft i det hele tatt. Planlegger å bruke motoren i denne tilstanden fra starten og oppgradere etterhvert med vortec topper modifisert for høyere løft enn originalt og en kam som matcher dette. Hvis den er ekstremt snill,så har du vel moment nok på tomgang til å dra ned en låve,sånn ca? Da gjør du mye ved å flytte det opp noen hundre eller tusen rpm... og ved å få deg noen topper som puster litt og som matcher tuning fra innsuget/eksosen/ resten av oppsettet...da kan du beholde kaka og spise den,uten å måtte putte inn en helt vill pinne. ;) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Airgap innsuget er dual plane, ja. Vil ikke nytte med single plane med mitt snille opplegg. Ikke engang med trimbitene jeg nevnte på plass vil et single plane innsug ha noe for seg. Airgap har i tillegg et såkalt hevet plenum som gjør at det kan passere luft under innsugskanalene og senke temperaturen noe der oppe. Gjør også at forgasseren kommer littegrann høyere opp, men det er ikke noe problem på en rod hvor klaringen under panseret er bra. Forskjellen på såkalte block hugger headers (typisk mye brukt på street rods pga plassproblemer) og vanlige headers er nettopp lengden. Block hugger'e er så og si ikke lengre enn originalmanifoilene. Ingen motortrimmere bruker de hvis de ikke må. Dette er ikke jåleri som endel andre argumenter vedr headers er, men ganske så stor forskjell. Kommer også til å lage Y-pipe hvis jeg får plass. Om ikke annet så senker det lydnivået og dermed kan jeg bruke åpnere potter uten at det blir problemer eller ubehagelig. I beste fall øker y-pipe opplegget effekten også. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Airgap innsuget er dual plane, ja. Vil ikke nytte med single plane med mitt snille opplegg. Ikke engang med trimbitene jeg nevnte på plass vil et single plane innsug ha noe for seg. Airgap har i tillegg et såkalt hevet plenum som gjør at det kan passere luft under innsugskanalene og senke temperaturen noe der oppe. Gjør også at forgasseren kommer littegrann høyere opp, men det er ikke noe problem på en rod hvor klaringen under panseret er bra. Har du en ca-lengde på runner'ene i det innsuget..? Dvs fra pakningsflata opp til "starten" på plenumet.. Forskjellen på såkalte block hugger headers (typisk mye brukt på street rods pga plassproblemer) og vanlige headers er nettopp lengden. Block hugger'e er så og si ikke lengre enn originalmanifoilene. Ingen motortrimmere bruker de hvis de ikke må. Dette er ikke jåleri som endel andre argumenter vedr headers er, men ganske så stor forskjell. Mener da jeg har sett headers som har ligget klistra inntil blokka,men med kollektoren en halv meter bak under bilen... var da greie 600 - 700 mm lange rør i den... men vi snakker kanskje ikke om de samme greiene... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Typiske block hugger headers: Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Riktig som chevy 350 viser. Her er et bilde av motoren med innsuget på plass: Lengden fra pakningen og opp til plenumet er ca 17cm på de nest-fremste to øverste kanalene, men det blir ikke 100% nøyaktig siden de liksom går i en sving. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Lengden fra pakningen og opp til plenumet er ca 17cm på de nest-fremste to øverste kanalene, men det blir ikke 100% nøyaktig siden de liksom går i en sving. 17 cm på de lengste,og en 12-13 på de korteste? Snitt på rundt 15? Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Desember 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2006 Ja, noe slikt. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Desember 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2006 off topic spørsmål: 2 bolta og 4 bolta blokk; er det antall bolter som veiva er festa med eller er det no annet? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg