Gå til innhold

Idiotisk design av det elektriske anlegget på Audi

Ranger emnet


Sulliken

Anbefalte innlegg

Så ser jeg, joda, det elektriske anlegget går på samme sikring, 15 A, til både kupebelysning, og sig tenner..

 

Det er vel og bra, problemet er bare hvis f.eks en lampeholder kortsluttes, f.eks bagasjeromslyset bak, vil kablene koke, fordi de nærmest fungerer som setevarmere, 15 A på tvers av de supertynne kabelene til sikringen går, skader kablene vesentlig, audi ville ungått dette hvis de hadde lagt det på en egen 5 A kurs, og hatt sig tenneren på en egen kurs. Nesten utrolig svakt at det ikke er gjort. Slik som sig tenneren har naturligvis kabler som er tilpasset å tåle 15 A, og ikke fungere som en 15 A varmeovn..Men kupe belysning?

 

Har hatt trøbbel med kupebelysningen bak, og den kortsluttet helt når jeg tok den ned, en løs fjør innvendig som kortsluttet, slik at den 15 A sikringen røyk, og jeg kan se kabelen til kupelyset bak har vært varm, og det er en krets som strekker seg hele veien frem i bilen, under taket, under setet, og under teppet, sikkert i samme lusne dimensjon. Og nå stinker det metall, og elektrisk kortslutning fra bilen..Håper jeg slipper å skifte den kabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som elkraftingeniør er jeg rystet. Dette er en skandale. Det er å leke med livet til folk. Hva pokker skal man slukke med egentlig?

 

Det er bare å la det brenne. Og liv kan gå tapt.

 

Ikke rart enkelte biler tar fyr med slike idiotiske konstruksjoner implementert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt ut sikringen til kretsen, ser bilen har ikke tatt fyr enda,måtte se ut av vinduet:) Jeg for leve uten sigarett tenner, eventuelt sette inn en veldig svak sikring, så jeg slipper overaskelser, siden den kabelen som ble varm, nå sikkert er svekket i hele sin lengde, er ganske overasket over designet. det klages over tynne ledninger til 12 V halogen lamper til innebruk, men hva med ledninger dimensjonert til å fint klare 5W lamper, med sikring for et par hundre W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan jo lure på hvorfor folk kjøper VAG.. heheh

 

Der har du jammen meg et godt poeng....

 

Men alle bilmerker har jo små feil da, ingen er 100% feil fri når det gjelder konstruksjon osv da....

Men desverre så er enkelte bilmerker verre enn andre da...

01 BMW 320 DAT.

x 09 Ford Ranger XLT

x 02 Volvo S60

x 93 MB 200E

x 87 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir gjort samme opplegget i husboliger.

Feks, har man 16A kurs, legger man 2,5mm2 kabler.

Men man har lov til å legge 1,5mm2 som egentlig kun er godkjent for 10A kurser, dersom det er til lys og andre fastmonterte ting som man vet at ikke trekker mer enn dette.

 

Samme gjør VAG. Dette mye for å spare unødvendige kostnader samt vekt.

Lite vits i å legge en feit kabel kun for ei 5watts pære :)

Kablene skal tåle et par kortslutninger. Sikringen skal ryke fort!

 

 

Men generellt sett har VAG svært dårlig elektronikk desverre

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir gjort samme opplegget i husboliger.

Feks, har man 16A kurs, legger man 2,5mm2 kabler.

Men man har lov til å legge 1,5mm2 som egentlig kun er godkjent for 10A kurser, dersom det er til lys og andre fastmonterte ting som man vet at ikke trekker mer enn dette.

 

Samme gjør VAG. Dette mye for å spare unødvendige kostnader samt vekt.

Lite vits i å legge en feit kabel kun for ei 5watts pære :)

Kablene skal tåle et par kortslutninger. Sikringen skal ryke fort!

 

 

Men generellt sett har VAG svært dårlig elektronikk desverre

 

Det som er problemet med tynne kabler, sikringen ryker ikke fort nok, når det er 15A sikring, med en 5A ville det nok gått fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir gjort samme opplegget i husboliger.

Feks, har man 16A kurs, legger man 2,5mm2 kabler.

Men man har lov til å legge 1,5mm2 som egentlig kun er godkjent for 10A kurser, dersom det er til lys og andre fastmonterte ting som man vet at ikke trekker mer enn dette.

 

Samme gjør VAG. Dette mye for å spare unødvendige kostnader samt vekt.

Lite vits i å legge en feit kabel kun for ei 5watts pære :)

Kablene skal tåle et par kortslutninger. Sikringen skal ryke fort!

 

 

Men generellt sett har VAG svært dårlig elektronikk desverre

 

les på side 200 i nek, en 1,5 tåle mykje meir en 10 amper. men du har ikkje låv å sikre den med meir en 10amper forlagt i vegg og i rør. men er det forlagt forskjelli frå det kan du sikre den med 13A.

når det er ei fast last kan du trappe ned på kabeltversnittet, er heilt vanli å gjere det

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår