Gå til innhold

V-power gir det mer HK? Her får du svaret.

Ranger emnet


Sæther Racing

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mulig dette blir litt utenfor topic, men synes nå det kan være verdt å nevne :) :

På 240`n med B230K motor er det originale elektroniske tenningsanlegget med bankesensor erstattet med stiftfordeler med vakuumklokke på. Motoren har komp. forhold 10,5:1, og skal ha 95oktan med bankesensoren. Slet med tenningsbank, så tenninga ble justert i grei sommertemp på ca halvblanding av 98 og 95oktan til tenningsbanken ble borte, og så litt margin, da med et "åpent" filter, uten varmluft fra manifolden. Gikk stort sett fint å kjøre på blanding av 98 og 95 uten for mye belastning. (Monterte forøvrig vanninnsprut laget på en kveld av en vindusspylermotor med tank og dyse av alurør klemt til "lagom" sprut kom ut, da kunne jeg kjøre på 95, med vannet på ved behov/belastning)

Slet så med at forgasseren frøys før jul, så originalt filter med varmluft kom på igjen, og vips, tenningsbank igjen umiddelbart.

 

Poenget:

Motoren banker nå som en snekker på lykkepiller på 95 esso, merkbart bedre på 95 fra (hydro)texaco og shell, nesten ikke på 98 texaco (blir borte i motbakker ved å dra på littegrann choke), omtrent som 95 på esso sin 98 :shake , og faktisk ikke i det hele tatt på shell 99 v-power.

(Er lokale stasjoner på gran/jaren det er snakk om nå, slår ikke feil, fyller jeg bensin på esso får jeg tenningsbank)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å tenke på er at det ikke nødvendigvis er sånn at høyere oktantall gir høyere effekt. Oktantallet viser kort forklart bare "motstandsdyktigheten" mot tenningsbank. Jeg TROR de turbobilene lå nærmere grensen for å få tenningsbank enn den clioen, og at det kanskje er derfor V-power ga mere effekt på turbobilene siden grensen ble flytta litt oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke engelske v-power høyere oktantall enn vi har i norge? Eller var det et annet land som dreiv med 99 oktan v-power?

På østlandet selger Shell 99 okt V-Power. På motorer med bankesensor gir det nok en hvis virkning.

På motorer uten har det overhodet ingen virkning hvis ikke tenningen blir justert noe høyere.

Opel Combo B 1,8 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har om gasser og sånn på skola nå.. er litt OT men, vi har lært at octan er en gass vi.. at bensin er en octan gass.. stemmer det? virka ikke sånn etter å ha lest den tråden her. octan er verdien på gassen? så alle gasser har hver sin octan liksom? venligst forklare?!:)

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har om gasser og sånn på skola nå.. er litt OT men, vi har lært at octan er en gass vi.. at bensin er en octan gass.. stemmer det? virka ikke sånn etter å ha lest den tråden her. octan er verdien på gassen? så alle gasser har hver sin octan liksom? venligst forklare?!:)
Oktan er ingen gass... det er en verdi på gassers detonasjonsmotstand målt under gitte forutsetninger. Litt for sløv/syk til å lete frem det eksakte,men mener å huske at man bruker (brukte?) en forbindelse som heter Heptan som baselinje og sa at den var oktan 100. Bensin er ingen gass det heller,men en diger mix av masse forskjellige petroleumsprodukter i væskeform.. med en gitt avgassning for hvert enkelt produkt. Kjemilæreren din må nok slutte å lukte på alt han har der...:D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår