Gå til innhold

Earthquake magma prosjekt. trenger hjelp

Ranger emnet

jjjj

Anbefalte innlegg

Hei

Har to stk earthquake magma 12" , noen som vet hvilken størrelse ein skal ha på kassa??tenkte å bygge lukket(kanskje båndpass kasse) noen erfaringer?? har to stk alpine mrd m1005 monoforsterkere(1Kw pr stk i 2ohm) holder disse???Har slitt med å få magma i å spille før.

takker for seriøse svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magma spiller meget pent i lukket kasse og 1000 watt holder penty til hver bass, hvis ikke du kan linke forsterkerne og kjøre de sammen på begge elementene. Kassa bør være 40-50 liter

testet dei i kasser på ca 60l lukket nå i ettermiddag, fikk dei ikke til å spille noe særlig, hadde noen mye rimligere earthquake 12" før, og disse spillte fletta av det magmaene spiller nå ,selv på en liten kenwood forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

testet dei i kasser på ca 60l lukket nå i ettermiddag, fikk dei ikke til å spille noe særlig, hadde noen mye rimligere earthquake 12" før, og disse spillte fletta av det magmaene spiller nå ,selv på en liten kenwood forsterker.

"spille noe særlig" er jo gjenstand for diskusjon da det er en subjektiv oppfattelse.

Men kan du prøve å utdype litt?

Spiller det elendig eller bare noe dårligere enn du hadde regnet med?

Disse elementene er tungdrevne, men det jeg har hørt av de har imponert meg.

Kan problematikken ligge i bilen/plasseringen?

Er det samme bil og kasseplassering som med dine tidligere basskasser?

Er det koblet riktig?

Mvh

Dag johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger. Det blir ikke helt riktig å sammenlikne store epler med små bananer.

Eller kan det være noe så "simpelt" som forskjellige Q-verdier? Ei kasse med høy Q-verdi vil gjerne låte mer "imponerende" ved første ørekast, men vil kunne bli slitsom over tid. Dersom man i tillegg er vant med bassystemer med høy Q vil fort lav-Q systemer låte litt tammere og mindre imponerende.

Når i tillegg kassa han har prøvd dem i er ganske store (iforhold til anbefalt) blir det ennå mer sannsynlig for min del. For alt er vel justert på nytt etter elementene ble koblet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør det samme som Dag

Er dette koblet riktig?

Jeg ser nemlig for meg en fasefeil her, at du altså har byttet om pluss og minus på den ene subben...

For å sjekke om dette er tilfelle kan du koble vekk den ene subben for å høre om lyden blir bedre da :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Støtter meg litt til Zetec og Dag her.. høres nesten ut som det er en "brukerfeil" her eller en veldig sær bil. De Magma elementene som jeg har hatt med å gjøre i 12" og 15" har fungert utmerket, og de kommer meget høyt opp på "listen" min over subwoofere som jeg vil anbefale. På 12" har jeg testet både lukket og portet, begge deler med meget bra resultater, synes dog lukket kasse passet best men det har jeg en tendens til å mene uansett :boxers Med de forsterkerene du har hatt så skal det holde lenge effektmessig.

Hvordan bil er det og hvordan har elementene stått plasser i bagasjen ?

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør det samme som Dag

Er dette koblet riktig?

Jeg ser nemlig for meg en fasefeil her, at du altså har byttet om pluss og minus på den ene subben...

For å sjekke om dette er tilfelle kan du koble vekk den ene subben for å høre om lyden blir bedre da :)

Har prøvd fasene ved å koble på 9v batteri, elementene går utover så fasene er nok rett koblet. anlegget er stillt inn i på nytt i forhold til det gammle, fant et gammelt lyd i bil blad der magmaen er testet, der kjørte dei kasser på 25L lukket, kommer til å bygge om kassene slik at eg får to separate kasser på 25L. bilen er en vectra sedan, har forsøket å snu bassene begge veier uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd fasene ved å koble på 9v batteri, elementene går utover så fasene er nok rett koblet. anlegget er stillt inn i på nytt i forhold til det gammle, fant et gammelt lyd i bil blad der magmaen er testet, der kjørte dei kasser på 25L lukket, kommer til å bygge om kassene slik at eg får to separate kasser på 25L.

Har du parallellkoblet subbene?

Når subbene går utover så betyr jo bare det at ledningen som er koblet til plussen på batteriet er den som er pluss, da gjenstår det jo også å koble denne til plussen på forsterkeren også, hehe ellers er du jo like langt..

Men regner med du har gjort dette..

Ellers skulle de uansett ikke spillt så "dårlig" fordi du har stor kasse.. Sjøl har jeg bare opplevd mer trøkk når jeg har hatt større kasser..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du parallellkoblet subbene?

Når subbene går utover så betyr jo bare det at ledningen som er koblet til plussen på batteriet er den som er pluss, da gjenstår det jo også å koble denne til plussen på forsterkeren også, hehe ellers er du jo like langt..

Men regner med du har gjort dette..

Ellers skulle de uansett ikke spillt så "dårlig" fordi du har stor kasse.. Sjøl har jeg bare opplevd mer trøkk når jeg har hatt større kasser..

Ja pluss er koblet til pluss og minus til minus på forsterkeren, har hatt rimlige 12" som trøkker mye mer både i dypbass og hardbass en disse to, tenger eg får finne fram sagen og justere kassa litt, spolen er parallell kobla så eg skulle vel være rett under 2ohm belastning på hver element og da skal alpinene spytte ut ca kilowatten og disse får godt med strøm, så eg tror den delen skal vær i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen!!

Tar jeg ikke helt feil så er de elementene 2x3ohm`s spoler !?!

Får du da rett impedans på forsterkern??

Nok Power??

Havner da på 1.5ohm pr element, rekner med alpinene skulle takle dette vil nok spytte ut mer enn 1kW da jo lavere impedans jo mer effekt(ohms lov). Noen som foreslo å linke forsterkerene i en post over, hvordan funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. merkelig..

Tror nok uansett at kassene dine skulle vært litt større pr element. Earthquake anbefaler ca 28 liter pr element, men jeg har hatt bra resultat i 40 liters kasse.

1 stk Magma pr monoblokk vil si 1,6 ohm pr forsterker. De forsterkerene skal jo normalt sett holde hvis de ikke har litt jalla effekt oppgivelser (Alpine har hatt dette før), men er kassene for små så krever de også mere av forsterkeren, står de f.eks bakover vendt litt på skrå sånn som de gjør i prosjekt bilen min så krever de også mere av forsterkeren. Spiller elemenetene mothverandre, på skrå eller står de ved siden av hverandre ? Lurte nesten på om de faktisk jobber mot hverandre..

Hvor i Norge holder du til ?

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone