Gå til innhold

Hvordan kjøre på glatt føre?

Ranger emnet


Precious

Anbefalte innlegg

Originally posted by Precious

Hvilke syn har folket her på bilforumet om hva en bør gjøre på glatt føre?

 

Det hender at bilen slipper, fordi jeg kjører en eldre bil og har ikke kjøreerfaringer nok.

Men hva bør jeg da gjøre?

 

Correct me if I am wrong, but....

Ved en skrens du ikke ville skulle skje og du ikke er erfaren nok til å kunne dra deg ut av situasjonen, som få er, trykk ned clutchen (kobblingsbedalen), pumpebrems (du kan når som helst få igjen veigrepet) og ikke overdrive rattingen. Full ratt utslag for å rette opp bilen gir veldig ofte en kontra som kan være vel så ille.

 

Det du skriver der er i en del tilfeller riktig, spesiellt dersom det gjelder en stakkarslig feilhjulstrekker.

Kjører du en bil med drift på riktig hjulpar er det ofte noe annerledes å rette opp slengen, og en del biler har også en fordeling av bremsekraft som kan være uheldig ved den teknikken din.

 

Et eksempel er asconan min, som låser bakhjulene lenge før forhjulene ved nedbremsing, dette er sånn det SKAL være på den bilen.. :)

 

Jeg har den perfekte løsningen på det å kjøre på glatt føre..

Kjør en bil med bakhjulstrekk og en gunstig vektfordeling.

Styr bilen med gassen i svingene..

Det er bare nødt til å funke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

kjører ikkeno saktere på vått enn på tørt føre....

 

liker å prøve meg frem. har plana flere ganger med ikke at bilen har mista kontrollen helt, så 3 smell i går og 2 i dag.... den ene i går døde jenta på i dag morges.. det var den på helsfyr...

 

jeg synes man bør gi bedre oppløring på regn og snø føre ass!

jeg pisser i buksa når jeg ser hvordan folk får panik med en gang man får litt hjulspinn!.

 

flax ikke hvem som helst kjører rwd!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at folk burde få bedre opplæring når det gjelder kjøring på glatta.. Men noen har liksom ikke det som skal til for å gjøre de rette tingene i en krisesitusjon.. foreks: En kompis kom kjørende i en golf. Han skulle bruke håndbrekket til å vingle litt med ræva på en rett strekning. hadde ca 20 km/t. Drar til håndbrekket, svinger litt til høyre og bilen får litt sleng, han får helt panik og bare sitter å ser på at bilen sklir sakte og sikkert ut i grøfta..

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stikkord her er øvelse og feeling. og uansett hvor breit det blir, holde seg rolig. all panikk-artet behandling av en bil fører bare til at det blir verre. jeg er ikke så voldsom på å kjøre fort, men sladding, det er en del av livet mitt. sladding er gøy. om det er 250-hk-asconaen eller anti-hk-caravellen. gøy er det uansett og blir etter hvert ganske flink til å ta igjen en uventet skrens (alt er jo relativt da..) s-4 avant: hvem er du? er jo et par s4 i heimen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs nok en 5-6 vintrer på ræva for å lære seg å kjøre på glatta, kanskje mindre hvis man er nordlenning (som meg) eller finnmarking -hvor vinteren er noen mnd lengere enn her nede på østlandet.

 

Dessuten saltes det så jævla her nede rundt Oslo at det blir jo ekstra nyhetssending de gangene vegvesenet enten har glemt å salte, eller det kommer noen dråper underkjølt regn..

 

Gøy å lese postene til alle dere proffene som snakker om å styre bilen igjennom svingen ved hjelp av gassen (prøv det på en smal nordnorsk vintervei uten lyktestolper eller måneskinn..) eller prøvebremse for å kjenne om veigrepet er der.

Slipper bilen og du så mye som toucher bremsen i en sving hvor alle piggfrie dekka har polert snøen/isen.. vel, bon voyage!!

 

Beste oppskriften på vinterkjøring er å ha bra dekk, kjenne bilen og skulle den slippe er det bare å holde seg langt unna bremsen, la den drive på hjula og ratt opp.. min årelange erfaring med FWD og nordnorske vintre har iallefall lært meg det.

 

RWD? Hvem faen spenner hesten bak vogna???

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke å lese alle innleggene, men jeg vet at all lekingen jeg har gjort på div. parkeringsplasser o.l har reddet meg ut av mange potensielle kjipe episoder. Synes det er lurt å lære seg åssen bilen reagerer og oppfører seg, da er jo vintern og en forlatt parkeringsplass midt i blinken spør du meg. Rart at det ikke ligger inni opplegget når en tar lappen. Skulle som sagt tidligere vært obligatorisk med litt sladdekjøring o.l på glattkjøringsbanen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ti ganger lettere å kjøre rwd enn fwd. Mye letter å kontrolere bilen på glatt føre. Slipper det med fwd ja ja bare å vente til det tar tak da. Rwd så styrer man hele bilen med ræva (nesten). 4Wd da snakker vi øvelse gjør mester. Har hatt 4wd som har blitt flittig brukt i 5 vintre å synes enda det kan være litt vrient å kjøre hardt med. Å så går det så helvetes fort etter noen min med morrokjøring på snøføre. Kjøre med slipp på forhjula er faen ikke lett.

 

Men øvelse gjør mester,man blir i allefall ikke noe dårligere.

S2 coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare først få si at dette er vel den mest intressange tråden jeg har dumpa over på lenge her på forumet..

Denne rører nemlig ved noe som jeg rett og slett ELSKER og det er sladding !!

 

Nå har jeg ikke hatt lappen i mer en ca 1år, men har drivi med diverse sladding siden jeg var 15år...

Det hele starta faktisk med pappas 1994mod Caravell Diesel =)

Synes dette var morro jeg, og det som var poenget og som jeg tror jeg har lært og vokst veldig mye på, var at jeg og fatters, og en kamerat av meg med faren hans begynnte rett og slett med glattkjøring på et industriomerådet...

Vi skulle rett og slett teste hva skjedde når vi kjørte for fort, bremsa i sving, panikk bremsa,dro i brekket ++

Etter dette begynnte vi å øve på hvordan vi skulle redde oss ut av de forskjellige situasjonene.. Dette gjorde vi så mange ganger og hver vinter at dette med å rette opp ble som en refleks, sånn som noen tidligere her nevnte, du tenkte ikke bare gjorde det..

Etter som vi fikk mere å mere taket på glattkjøringa gikk det jo selvfølgelig fortere, vi satte opp baner med kjegler og prøvde å se hvem som kjørte best..

Denne treningen gjorde at jeg ble mye sikrere på bilen på vinterføre og glatt underlag når jeg kom ut på veien alene..

 

Og jeg tror nok jeg hadde vært utti grøfta en god del ganger nå hvis det ikke hadde vært for denne treningen..

Nå fikk jeg jo bare øvelse på denne måten med FWD, da vi bare hadde dette til disposisjon men dette er jo greit siden det er samme bilen som jeg kjører nå..

 

Vinteren kom og jeg var ute å "sladda" på egenhånd, og fant ut at det jeg hadde lært var utrolig nyttig, og jeg synes jo dette er kjempe artig, så om vinteren går jo golfen med kontra sladder (scandinavian flick), og venstre bremsing som bare det..

Vi drev hele vinteren når jeg hadde fått lappen å kjørte "rally" på skogen ikke langt unna der jeg bor.. Dette var veier vi kjørte veldig sent om kvelden, og det var digre brøytaknter som tok imot hvis ting skulle gå galt, men det gjorde det faktisk ikke, jeg holdt meg på veien hele vinteren selvom etter vi hadde blitt varme i trøya kjørte rimelig friskt på de smale skogsveiene....

Jeg var nok virkelig ute å kjøre noen ganger men siden jeg var så vandt til at bilen gikk sidelengs tenkte jeg ikke på det, og greide å holde meg kald og redde den inn igjen..

Bare du ikke får panikk er det utrolig hva du kan klare å rette opp igjen... En gylden reger er hvertfall ikke å gi seg;)

 

Dette er ikke noe historie hvor jeg skal bevise for noen at jeg liksom skal være en verdensmester i FWD, men når jeg ser hvordan den allmenne oppfattningen og kunskapen om å kjøre på glatt føre, ser jeg hvor mye denne leken og treningen har hjulpet meg... Det er flere ganger folk har spurt meg: "Hvordan får du til det ?" du har søren meg kontroll på den bilen !" Jeg skjønner ikke dette helt egentlig siden jeg synes det er helt naturlig, men når folk ikke har fått den treningen og blitt kjent med bilen på godt og vondt under ordentlig forhold så skjønner jeg hvorfor....

 

Men for all del, ting går og kan såklart komme ut av kontroll med meg også det er ikke det jeg mener, det er jo utrolig mange faktorer som spiller inn, men det jeg ville var å vise at det eneste som hjelper er trening trening og mere trening ;)

 

På den andre siden har jeg nesten ikke kjørt RWD eller 4WD og har utrolig lyst til å lære meg dette like godt som jeg kan FWD men da er det vel gjennom samme leksa igjen, men denne gange er jeg helt på egenhånd, og det har allerede blitt noen av kjøringer, men jeg merker at bare på det lille jeg har kjørt har jeg lært mye:D

 

Dette ble visst litt langt det her men jeg måtte bare få det ut nå som det faktisk var oppe et emne som jeg er virkelig engasjert i

 

Sikkert noen her som vil være uenig med meg men dette er hvertfall min erfaring;)

Bildet er fra litt trening med en gammel Rekord, med meg bak rattet ;)

 

Mvh

Lethal

post-1483-13804852025634_thumb.jpg

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår