Gå til innhold

Hvordan kjøre på glatt føre?

Ranger emnet


Precious

Anbefalte innlegg

Første vinteren med førarkort kjørte jeg faderen sin Subaru 1800 Turbo stv. 4WD med invalidegir, og man kan da trygt si at man lærte litt av hvert. Gikk med over 20.000 i bensin bare på den ene vinteren ;)

 

"Når man får sladd på en bil med firehjulstrekk skal man ikke bremse, men holde gassen (eventuelt gi litt mere på), samtidig som man dreier forhjulene i fartsretningen"

 

"En bil med firehjulstrekk vil sladde enda bredere hvis man slipper gassen eller bremser under en sladd"

 

Kommentarer på de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

får en sladd på 4wd skal man heller gasse på mere ja..

eventuelt motstyre littt om du er veldig bredt, også svinge riktig vei etterpå...

ja en firehjulstrekker vil nok sladde ut bredt om du slipper gassen, men det vil en bakhjulstrekker også..

 

 

vil også få komme med den gyllende kommentaren:

Forhjulstrekk er absolutt lettest å lære seg, men vanskeligst av alt å mestre.

Bakhjulstrekk er vanskelig å begynnte på, men lettere å mestre om du trener nok.

Firehjulstrekk er nok litt lettere å begynne på, men mestring her har jeg ingen peiling på...

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe for å utelukkende gasse på hvis man får sleng med 4wd.

Det kommer helt an på hva situasjonen krever.

 

Å styre ved hjelp av å gasse litt, er greit og det kan hjelpe deg å dra inn svingen, siden du vil få drag på forhjulene.

 

Likevel er det sånn at overdreven gassbruk ved sleng kun vil føre deg videre inn "i uløkka" uansett hva slags bil du kjører.

 

Å si at man bare bør trampe inn gassen uansett, høres ut som et teit standpunkt å ha, de som sier det kan ikke ha hatt så alt for mye erfaring med glatt føre.

Jeg er selv fra nordnorge, og mener følgelig jeg har lang erfaring med glatt føre og vanskelige forhold, jeg har flere ganger sittet i ventehytta ved saltfjellet og venta på at det skulle åpne, og da er ikke forholdene akkurat optimale når det åpner igjen...

 

Kom en gang ned fra fjellet, oppdaga at bilen var så iset ned at dørene ikke gikk opp.. hele foran og bak var isklump, og jeg vil tippe vi kjørte rundt med minst 50kg is på bilen.

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pudding

får en sladd på 4wd skal man heller gasse på mere ja..

eventuelt motstyre littt om du er veldig bredt, også svinge riktig vei etterpå...

ja en firehjulstrekker vil nok sladde ut bredt om du slipper gassen, men det vil en bakhjulstrekker også..

 

 

vil også få komme med den gyllende kommentaren:

Forhjulstrekk er absolutt lettest å lære seg, men vanskeligst av alt å mestre.

Bakhjulstrekk er vanskelig å begynnte på, men lettere å mestre om du trener nok.

Firehjulstrekk er nok litt lettere å begynne på, men mestring her har jeg ingen peiling på...

 

Når har jeg kjørt mest forhjulstrekk og synes det er ganske lett å mestre,siden jeg har kjørt såpass mye, men det kan nok stemme at det kan være veldig vanskelig for en som ikke er vant til at det slipper forann... eller at det slipper bak eller alle fire..

Men de største overaskelsene får du for det meste når du enten kommer for fort (rett frem) eller at du gjør noe panikk arta som å bå slippe gassen i sving,gire i sving eller bremse, alle disse kan resultere i at du får en real sladd, og den kommer veldig fort hvis du ikke vet hva du skal gjøre..

 

Jeg har ikke kjørt så mye bakhjulstrekk, men min er erfarin er at først er det litt vanskelig (som du sier), når du blir litt varm i trøya er det kjempe lett, også plutselig får du deg en eller annen overaskelse og vips så var det ikke så lett allikevel.. Men dette har jo også med trening å gjøre, men bakhjulstrekk virker som om det er det som er lettest å tro at du har kontroll på.....

 

4wd har jeg ikke kjørt i det hele tatt, så kan vel egentlig ikke si så mye om..

Men har jo sittet på og sett på de som kan å kjøre, og det er vel et veldig godt poeng å gi litt gass, men alt med måte.. Det må jo stå i forhold til situasjonen.. Gir du bånn gass vil jo det også bidra til at du får mindre grep...

 

Men jeg har følelsen av at hvis du slipper gassen i sladd eller i sving da på en 4wd så sklir eller seiler du mye mere sidelengs med hele bilen, enn hvis du slipper gassen på en RWD.. Siden alle hjulene bremser ? correct me if im wrong

 

-lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser fram til min første vinter med lappen ^_^

Volvo 244DL .. RWD ... weeeee.....

får litt smålig trening da.. kjører pappa sin 240 Stasjonsvogn... møkka dekk.. sladder bare du tenker på regn.. morro ^_^

 

tråden her har fått meg til og tenke litt... så nå må det øvest når snøen kommer :p

har fått noen gode tips her ^_^

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glatt føre er ikke alltid like artig. F.eks. når man kjører mot kåfjorden fra reisa og oppi der, og det er så glatt at man egentlig ikke kommer seg noen vei. Man har heldigvis en pose sement i bagasjerommet, og en som levner bilen der hopper i bagasjerommet og slenger på med sement foran bakhjulene. Somehow kommer man seg frem etter hvert. Sørlendinger er bortskjemte :P

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig som kommer frem i innleggene....

 

Jeg tror grunnen til at grisekjøring gjør at folk mestrer "farlige situasjoner" er det at folk som grisekjører, normalt synes at det f. eks er gøy at bilen sladder... Derfor øver folk mer på dette på egenhånd, f. eks på parkeringer... Derfor får "grisekjørere" ikke panikk når en sladd oppstår, og man reagerer forhåpentligvis rasjonelt og riktig... i motsetning til "vanlige folk" som får full panikk og enten bråbremser, eller bruker fullt rattutslag...

 

Tror det viktigste er å få såpass erfaring at man unngår den forbasket farlige panikken.... det er den som må elimineres... mener jeg... :)

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig dekk, gammel bil som du ikke er altfor redd for å få noen bulker i, dårlig føre og litt gal i hodet, sånn lærer man å kjøre bil...

 

Det er i allefall sånn jeg har lært meg å kjøre og lære meg hvordan en bil oppfører seg i ulike hastigheter.

 

Jeg er IKKE verdens beste sjåfør og har ikke trodd at jeg er det heller, men jeg VET at herjinga mi har gjort meg til en mye mye bedre sjåfør. Har vært oppe i altfor mange ekstremt farlige situasjoner, noen har vært forårsaket av min "eksprimentelle" kjørestil men også av andre. Har mange tilfeller men ett har brent seg spesielt godt fast i mitt minne for resten av livet, som i fjor påske, var på vei hjem fra strømstad(rånedagen) lå i 120 på to felten nord for strømstad. tok sakte igjen en senket/stylet MB W124 300 24v som hadde en gammel amazon foran seg, i god tid (300meter bak) legger jeg meg ut i venstre felt og siger sakte forbi, akkurat det vi er rett ved siden av Merscha kaster han seg rett ut til venstre, og da mener jeg kaster seg ut! skulle tro han toø en elgtest..... jeg så bilen kjøre inn i meg og hørte smellet..... men.... han traff meg ikke..... helt av seg selv hadde jeg gitt rattet en halv runde til venstre og rukket å se at det var klart i motgående fil og alt skjedde på noen fattige hundredeler av ett sekund. Kompisen min som lå rett bak så alt og han klarerte ikke engang å forstå hvordan fysikken gjorde det mulig at vi ikke traff hverandre (og han er en superkverulant). Det som redde meg vet jeg var at jeg var trygg på meg selv og bilen, takket være hundrevis at timer med (u)forsvalig "leking" med gammel bil under håpløse forhold...

 

 

Det er eneste måten å lære på.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

"Når man får sladd på en bil med firehjulstrekk skal man ikke bremse, men holde gassen (eventuelt gi litt mere på), samtidig som man dreier forhjulene i fartsretningen"

 

"En bil med firehjulstrekk vil sladde enda bredere hvis man slipper gassen eller bremser under en sladd"

 

Kommentarer på de to?

 

Har kjørt Quattro siden eg tok lappen.

4 år i Audi 80 2.2 Quattro (84)

4 år i Audi 90 20V Quattro (90)

og nå 1,5år med Audi S4 2.2 Quattro.

 

Sjølv om dette alle er firehjulstrekkere, så har dei vert heilt forskjellige å handtere på vinterføre. Så det er ikkje lett å gi nokre generelle råd.

 

Man må berre lære bilen å kjenne. Og viktigest av alt. Ikkje bli redd. Med ein gang man 'stivner' går det galt.

 

Har hatt mine timer på stripa om vintrene. Og den artigeste og enkleste bilen var nok den elste. 80Quattroen er leken!! ANBEFALLES SOM LEKETØY

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bmw-bergen

Mye fornuftig som kommer frem i innleggene....

 

Jeg tror grunnen til at grisekjøring gjør at folk mestrer "farlige situasjoner" er det at folk som grisekjører, normalt synes at det f. eks er gøy at bilen sladder... Derfor øver folk mer på dette på egenhånd, f. eks på parkeringer... Derfor får "grisekjørere" ikke panikk når en sladd oppstår, og man reagerer forhåpentligvis rasjonelt og riktig... i motsetning til "vanlige folk" som får full panikk og enten bråbremser, eller bruker fullt rattutslag...

 

Tror det viktigste er å få såpass erfaring at man unngår den forbasket farlige panikken.... det er den som må elimineres... mener jeg... :)

kunne ikke vært mer enig!;)

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grunnen til at grisekjøring gjør at folk mestrer "farlige situasjoner" er det at folk som grisekjører, normalt synes at det f. eks er gøy at bilen sladder... Derfor øver folk mer på dette på egenhånd, f. eks på parkeringer... Derfor får "grisekjørere" ikke panikk når en sladd oppstår, og man reagerer forhåpentligvis rasjonelt og riktig... i motsetning til "vanlige folk" som får full panikk og enten bråbremser, eller bruker fullt rattutslag... Tror det viktigste er å få såpass erfaring at man unngår den forbasket farlige panikken.... det er den som må elimineres... mener jeg...

 

Meget godt sagt, er 100% enig på alle punkter. Leker man med bilen på grensa (og litt over den en gang i blandt) vil man uten tvil bli god å kjøre bil. Med mindre man er en Terminator som har hjerne-chipen i "Read-only"-modus. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår