Lada2103 Skrevet Desember 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2006 Dette er moro. Tydelig at du har mange "bildrap" på samvittigheten Knut ;) men du har restaurert noen skikkelige perler også. Moro å se bilder fra en tid jeg selv er for ung til å ha levd i. Burde huske på å ta flere bilder, det er moro å ha til senere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Desember 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2006 En nær slektning som har drevet med dårlig propaganda ovenfor meg, - og gitt meg litt inspirasjon er min eldre fetter. Han har også hatt spesielle biler, som denne røde 1978 Datsun 160 J SSS. Det var den eneste som ble importert til Norge, - og den kalles A10 SSS i europa eller 510 SSS i USA. Den eide han i to omganger - først da den var relavtivt ny - og rød, og 10 år senere da den var kjørt 200 000 km lenger og var matt svart. Den hadde levd et hardt liv, men holdt en vinter før den ble hugget.. dessverre. Så begynte jeg på et håpløst prosjekt - en breddet 1978 Toyota Carina - med brede felger og 2T-G motor (twincam) med store gassere på. Det var nok litt i meste laget for turboknut - så dette ble ikke noe mer enn en solgt motor, solgte felger og huggern med karosseriet. Det var forresten "litt" rust på denne bilen..... En gang så var jeg på biltreff på Våler - og der traff jeg igjen den gamle lyseblå 200 SX'en jeg hadde en liten stund. Den er i dag totalrestaurert og meget strøken. forts.... Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rick Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 Knut, du må bare legge ut alt av bilder du har. Virkelig koselig å sitte klokken 4 på natten å se bilder av biler som jeg husker fra de årene jeg begynte å få sansen for bil å ofte sneik rundt søskenbarne mitt sin garasje. Selv om han stort sett bare tok i Opel, er jo alle gamle biler morro å se bilder å lese om! Morro også det at du har så mye info om alle bilene dine! Siter -Why Drive When You Can Drift..- *Nissan SilEighty -92 *Mitsubishi Carisma -96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 Så flytta jeg på meg - fra Nord til Sør - og måtte bygge opp ett nytt nettverk med bil-folk rundt meg. En del kjente jeg jo fra tidligere gjennom diverse bilklubber jeg var medlem i, - men nå fikk jeg i allefall møte dem og være på treff selv. Mange helger i løpet av sommer halvåret ble- og blir Her er noen bilder fra Nissan-treff (og japantreff). SJELDEN 1971 Datsun Fairlady 200 Z (ikke 240Z) - høyrerattet og bruktimportert fra Japan i 1973. Også sjelden bil i dag - selv om den var vanlig før - 1978 Datsun 180 B SSS (810) Kraftig Z - Datsun 240Z med Chevrolet V8 (305) Original og urestaurert 260Z (2 seter) hjemmehørende i Moss 260Z 2+2 med moderne glassfiberfront - solgt ny i Harstad. Dette er også sjeldne saker - en original fabrikksrallybil av typen A10 (Violet). Sort 1977 Datsun 280 Z ved siden av et misfoster av en BMW PV - eller var det Volvo??? En annen Datsun 240Z med V8 1977 Datsun 280Z med typiske USA-fjærer... 1976 Datsun 260Z 2+2. Denne biltypen kalles av våre vonde tunger for "buss" - fordi den har baksete og er noe lengre enn de rene 2-seterne. Man ser at bilen er lenger når man sammenligner med 2-seteren (bildet under). Datsun 240Z (2-seter). Selv "Høyang-kjeler" (Centerline-felger) passer på en Z. Denne hadde utbygde bakskjermer - jeg tror de stammet fra et originalt stylingsett til Ford Fiesta... 1970 Datsun 240Z importert fra USA I godt driv - med USA-fjærer.... Her jager den en 240Z med turbomotor (den røde). Nytt møter gammelt. Den røde Fairlady Roadsteren (ex Nissan Norge's) var forgjengeren til 240Z - sammen med Tommy Rustad's promo-Primera. 2x Fairlady 1600 Roadster (den hvite er nyere (enn 1967) noe som ses på høyere frontrute) Jeg har også hatt sansen for Mazda - og her er to bilder av Mazda R100 Coupe - råe biler (den gang) med Wankelmotor. Disse bilene kjørte fra det meste som var på begynnelsen av 70-tallet. Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 I stadig søken etter nye prosjekter dro jeg til Karlskoga i Sverige for å handle Mazda RX5. Denne var ikke kjørt mer enn noen å 30.000 km (tror jeg) - men prisen var stiv og jeg ville ikke betale det som de forlangte for den. Da jeg hadde bydt 55.000,- og de ikke gikk under 60.000,- (forlangte vel 70.000,- tror jeg) - så kjørte jeg hjem uten bil. Tilbake i Nord-Norge under en militærøvelse fartet jeg rundt for å finne meg en bruksbil i den tiden jeg var der. Jeg besøkte det lokale bilopphuggeriet og fant to gamle Datsuner - helt rustfrie og i orden, det var nok bare det at bileierne var blitt lei dem. En 1976 Datsun 120 Y og en 1979 Datsun 140 Y Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 Denne Datsun 1200 Coupe'en står i Bø i Telemark - og venter på å bli satt i stand. 1200 Coupe er en veldig sjelden bil i dag, ingen tenkte på å ta vare på disse bilene på 70- og 80 tallet (eller begynnelsen av 90-tallet). I dag er de umulige å oppdrive. En annen bil som er veldig sjelden i dag er denne 1977 Toyota Cressida Hardtop'en. Denne bilen går fortsatt og er i meget god stand. Opphugging av Datsun Cherry 100A (100-Ampere).. Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plastic Racer Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 Ser ut som du har hatt utrolig mye morro TurboKnut! :) Morro og se bilder fra steder jeg kjenner meg igjen på også! :) Endelig noen japsebiler jeg har sans for.. ;) Siter 1997 Audi A3 1.8 Ambition VACN - Østfold Lokallag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lada2103 Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 Jeg skulle gjerne ha hjulpet en venn med å få tak i nye framskjermer til en 1975-modell Toyota Corona Mark II stv. Disse er dessverre ikke lagervare hos Toyota lenger. Dette er en bil han har hatt siden den var ny og han har pleiet den godt. Coronaen har gått over 300000 km men er i forbausende fin form tross alderen, bortsett fra at det har rustet hull i framskjermene og de skrudde beskyttelsesplatene i innerskjermene. Hvis noen vet hvor det kan skaffes skjermer til en Corona Mark II, skrik ut! PS! I garasjen hans står den tidligere "konebilen" og venter på veteranstatus. Det er en rød Datsun 120 Y fra 1977, i like fin stand som Coronaen. Legger ved noen bilder av bilen som jeg tok på et treff i sommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 Så dro vi til Gausdal for å se på en 1971 Datsun 240C Hardtop (ja - de er sjeldne) som skulle stå bak en låve. Der hadde den stått noen år, og var i relativt sliten forfatning. Grunnen til at jeg ikke kjøpte den var at det manglet noen vitale deler på den, og jeg så det ikke økonomisk forsvarlig å handle den bilen for å pusse den opp. Jeg regner med at den bilen gikk i en eller annen presse, - her er noen andre bilder av andre 240 C hardtop som har gått i Norge. De bilene er rene japse-amerikanere.. Nei - det var tid for å se litt nærmere på 240Z igjen, og fra USA kom denne helt originale 240Z'n fra 1970 som nå holder til i Grorud-dalen i Oslo. Neste 240Z som kom fra USA hentet i på Bilhavna i Drammen. Den hadde vi mye problemer med og den ville ikke gå for egen maskin til Sarpsborg, men etter mye plunder fikk vi ordnet det som feilte den og etter dette var det ikke noe problem. Jeg hadde også tatt inn en helt ny Vectra fra Tyskland som fortsatt hadde transportfettet på.. Så var det litt plundring med de sjeldne Datsun Fairlady - altså forgjengerne til 240Z'n. En kar i Moss hadde mange av dem, og var fast "kunde" hos meg. Han hadde også fått tak i en av de første - en 1964 modell med 3 seter !! (to framseter og et baksete på tvers). Disse er sjeldne og ligger høyt i pris. ....men den røyk motoren på så da måtte vi bytte motor. Det ble gjort en kveld på verkstedet mitt og så var bilen fit for fight igjen. Forgasserjustering... Den gjorde vi forresten en god del jobb med - og for å få et overblikk hvordan bilen så ut under, steamet jeg den helt ren. Det viste seg at bilen opprinnelig hadde vært lyseblå - i allefall var den det i innerskjermene bak. Så kjøpte han enda en Roadster - en 1600 med høy frontrute. Han hadde også en svart 1600 roadster - som jeg tenkte på å handle... ....men dro til Haugesund for å se på en lyseblå med lav frontrute (som jeg hadde som krav). ....den var dårlig og hadde høy frontrute (bomtur) - så da måtte jeg lete videre.... ....så jeg dro til Gjøvik der jeg hadde hørt at det var en til salgs. Den hadde også høy frontrute - så det ble bare nesten kjøp... De hadde en rød med fin pris (men høy frontrute...) ....så enden på visa var at vi i stedet kjøpte en 1973 modell Datsun 240Z som bare hadde hatt en eier. - En gammel lærerinne som kjøpte den ny. Hanskerommet var helt fullt av alle kvitteringene på alle utlegg som hadde vært på bilen i 29 år. ...hjemme i Sarpsborg fikk den nye felger.... ...og ny lakk til 42.000,- kroner (+ mva) og går nå i Trondheim. Så dukket det opp en ny Roadster i Fredrikstad.... ...som også hadde den høye frontruta.... ........og en i Tønsberg MED LAV frontrute...... men den var dårligere enn jeg trodde og det ble ikke noe kjøp. (Denne bilen ble kjøpt av en som jobber på Nissan Norge og er pusset opp til en perle) .........ny tur til Moss for å se på enda en Roadster som var ankommet fra USA - med høy frontrute... ...og ikke handel... Så fikk jeg "låne" en nyoppusset Roadster fra Kristiansand som jeg skulle selge for eieren. Jeg hadde planer om å bruke den så mye som mulig for å kjenne på den - og se hva det var slags bil.... ..men den solgte jeg etter en uke, - så da var jeg like langt igjen. Til slutt ble det import fra USA - og bilen hadde jeg ett år og hører nå hjemme på Kvam i Gudbrandsdalen. Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lada2103 Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 Bilder av en annen Corona fra et treff i år: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 Så, det var du som Rolf kjøpte 240Z`n av ja :) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 En Roadster til... ...også dukket det opp en sølvfarget 240Z fra USA - som ble solgt... ...og en gul som aldri før hadde sett vinter tidligere. Denne hadde også hatt en kvinnelig eier (Sandie) og var i meget god original stand. Solgt til Mosjøen-området. denne ble også Tectyl-behandlet... ...før den ble transportert til Mosjøen... Nå begynte det å dra på seg med biler - jeg hadde 11 veteranbiler stående som jeg aldri fikk brukt noe særlig - og den 11.bilen var denne 1971 Datsun 240C i utrolig flott originalstand. Den manglet et deksel som var sprekt i bagasjerommet - og det fant jeg i denne grønne 260C'n - dekslet fikk jeg ikke kjøpt, men kjøpte hele bilen, byttet deksel og solgte den grønne. At den var SÅ lettsolgt hadde jeg ikke trodd, - det må være en av de bilene jeg har hatt flest henvendelser på.. Om sommeren så hadde noen Datsun entusiaster og jeg snakket om at vi skulle dra til Finland på Japse-treff, - og da vi dro hadde vi fått med oss Ivan Vlaar fra Nederland i Cherry FII, Eddie Rattley fra England som satt på med Will "Datsun" i 1973 Laurel samt Svein Erik Finnerud fra Datsun / PMC-registret her i Norge. Jeg kjørte min gullfargede 240C mens Finneruds kjørte (Laurel) 1800 fra 1972. Vel - han satt for det meste på med meg mens kona kom etter i 1800'n. Svein Erik har vært utsatt for en ulykke da han var guttunge så han har mistet begge armene, men er et levende leksikon når det gjelder Datsun. Han er også helt utrolig med det handikappet han har (bare se på hvordan han drikker øl...) I Finland var det mye biler, mye Vodka og lite søvn, - og Eddie handlet en hvit 1966 Datsun Bluebird som han tok med seg til England. ...tung tur... Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 Så, det var du som Rolf kjøpte 240Z`n av ja :) Nei - det var en eier i mellom oss. Han krasjet den (bak) og hadde den i to år tror jeg før Rolf kjøpte den av han. Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 Paralellt med alle Datsunene så drev jeg også med andre biler (amerikanske og tyske) og litt med Toyota også. Der ramlet jeg borti Karenius Thinn som nå har flyttet over grensa til EU (Sverige). Han har restaurert mange Toyota'er - deriblant denne Crown som har blitt til en japansk politibil-kopi. Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Desember 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2006 Noen japseveteraner fra treff o.l. uten så mye kommentar... 196? Datsun Varebil 196? PMC Gloria 1967 PMC (Nissan) Skyline 1500 (forgjengeren til de "råe" Skylinene vi kjenner i dag). 1977 Datsun 220 C Diesel 1973 Datsun Cherry 100 A (100Ampere) Bilen til "Kanutten" 1966 Toyota Crown stv 1972 Datsun 1200 Stasjonsvogn (sjelden i dag) 1971 Honda N600 1967 ? Toyota Corona 1971 Datsun 240Z og 1974 Datsun 260Z 1974 Datsun 260Z USA modell Div Z'er på sommertreff 1972 Datsun 240Z turbo (forts)... Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.