Gå til innhold

japanske veteranbiler 1960-1980

Ranger emnet


kanutten

Anbefalte innlegg

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En nær slektning som har drevet med dårlig propaganda ovenfor meg, - og gitt meg litt inspirasjon er min eldre fetter.

Han har også hatt spesielle biler, som denne røde 1978 Datsun 160 J SSS. Det var den eneste som ble importert til Norge, - og den kalles A10 SSS i europa eller 510 SSS i USA.

Den eide han i to omganger - først da den var relavtivt ny - og rød,

 

258_5866.jpg

 

258_5867.jpg

 

og 10 år senere da den var kjørt 200 000 km lenger og var matt svart. Den hadde levd et hardt liv, men holdt en vinter før den ble hugget.. dessverre.

 

258_5868.jpg

 

A10SSS.jpg

 

Så begynte jeg på et håpløst prosjekt - en breddet 1978 Toyota Carina - med brede felger og 2T-G motor (twincam) med store gassere på.

Det var nok litt i meste laget for turboknut - så dette ble ikke noe mer enn en solgt motor, solgte felger og huggern med karosseriet.

Det var forresten "litt" rust på denne bilen.....

 

258_5856.jpg

 

258_5855.jpg

 

258_5857.jpg

 

En gang så var jeg på biltreff på Våler - og der traff jeg igjen den gamle lyseblå 200 SX'en jeg hadde en liten stund.

Den er i dag totalrestaurert og meget strøken.

 

256_5656.jpg

 

forts....

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut, du må bare legge ut alt av bilder du har. Virkelig koselig å sitte klokken 4 på natten å se bilder av biler som jeg husker fra de årene jeg begynte å få sansen for bil å ofte sneik rundt søskenbarne mitt sin garasje. Selv om han stort sett bare tok i Opel, er jo alle gamle biler morro å se bilder å lese om!

 

Morro også det at du har så mye info om alle bilene dine!

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flytta jeg på meg - fra Nord til Sør - og måtte bygge opp ett nytt nettverk med bil-folk rundt meg.

En del kjente jeg jo fra tidligere gjennom diverse bilklubber jeg var medlem i, - men nå fikk jeg i allefall møte dem og være på treff selv. Mange helger i løpet av sommer halvåret ble- og blir

 

Her er noen bilder fra Nissan-treff (og japantreff).

 

SJELDEN 1971 Datsun Fairlady 200 Z (ikke 240Z) - høyrerattet og bruktimportert fra Japan i 1973.

 

256_5663.jpg

 

Også sjelden bil i dag - selv om den var vanlig før - 1978 Datsun 180 B SSS (810)

 

256_5660.jpg

 

Kraftig Z - Datsun 240Z med Chevrolet V8 (305)

 

256_5658.jpg

 

Original og urestaurert 260Z (2 seter) hjemmehørende i Moss

 

258_5822.jpg

 

256_5657.jpg

 

260Z 2+2 med moderne glassfiberfront - solgt ny i Harstad.

 

256_5668.jpg

 

Dette er også sjeldne saker - en original fabrikksrallybil av typen A10 (Violet).

 

256_5662.jpg

 

256_5661.jpg

 

256_5666.jpg

 

Sort 1977 Datsun 280 Z ved siden av et misfoster av en BMW PV - eller var det Volvo???

 

256_5664.jpg

 

En annen Datsun 240Z med V8

 

256_5665.jpg

 

1977 Datsun 280Z med typiske USA-fjærer...

 

256_5667.jpg

 

1976 Datsun 260Z 2+2. Denne biltypen kalles av våre vonde tunger for "buss" - fordi den har baksete og er noe lengre enn de rene 2-seterne. Man ser at bilen er lenger når man sammenligner med 2-seteren (bildet under).

 

256_5669.jpg

 

Datsun 240Z (2-seter).

 

256_5670.jpg

 

Selv "Høyang-kjeler" (Centerline-felger) passer på en Z. Denne hadde utbygde bakskjermer - jeg tror de stammet fra et originalt stylingsett til Ford Fiesta...

 

256_5671.jpg

 

1970 Datsun 240Z importert fra USA

 

257_5785.jpg

 

I godt driv - med USA-fjærer....

 

257_5787.jpg

 

Her jager den en 240Z med turbomotor (den røde).

 

257_5786.jpg

 

Nytt møter gammelt. Den røde Fairlady Roadsteren (ex Nissan Norge's) var forgjengeren til 240Z - sammen med Tommy Rustad's promo-Primera.

 

256_5681.jpg

 

2x Fairlady 1600 Roadster (den hvite er nyere (enn 1967) noe som ses på høyere frontrute)

 

256_5682.jpg

 

Jeg har også hatt sansen for Mazda - og her er to bilder av Mazda R100 Coupe - råe biler (den gang) med Wankelmotor. Disse bilene kjørte fra det meste som var på begynnelsen av 70-tallet.

 

256_5659.jpg

 

257_5708.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stadig søken etter nye prosjekter dro jeg til Karlskoga i Sverige for å handle Mazda RX5. Denne var ikke kjørt mer enn noen å 30.000 km (tror jeg) - men prisen var stiv og jeg ville ikke betale det som de forlangte for den. Da jeg hadde bydt 55.000,- og de ikke gikk under 60.000,- (forlangte vel 70.000,- tror jeg) - så kjørte jeg hjem uten bil.

 

258_5863.jpg

 

258_5864.jpg

 

258_5865.jpg

 

Tilbake i Nord-Norge under en militærøvelse fartet jeg rundt for å finne meg en bruksbil i den tiden jeg var der. Jeg besøkte det lokale bilopphuggeriet og fant to gamle Datsuner - helt rustfrie og i orden, det var nok bare det at bileierne var blitt lei dem.

En 1976 Datsun 120 Y

 

258_5812.jpg

 

og en 1979 Datsun 140 Y

 

258_5815.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Datsun 1200 Coupe'en står i Bø i Telemark - og venter på å bli satt i stand.

1200 Coupe er en veldig sjelden bil i dag, ingen tenkte på å ta vare på disse bilene på 70- og 80 tallet (eller begynnelsen av 90-tallet).

I dag er de umulige å oppdrive.

 

256_5652.jpg

 

En annen bil som er veldig sjelden i dag er denne 1977 Toyota Cressida Hardtop'en. Denne bilen går fortsatt og er i meget god stand.

 

257_5765.jpg

 

257_5764.jpg

 

Opphugging av Datsun Cherry 100A (100-Ampere)..

 

256_5643.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha hjulpet en venn med å få tak i nye framskjermer til en 1975-modell Toyota Corona Mark II stv. Disse er dessverre ikke lagervare hos Toyota lenger.

 

Dette er en bil han har hatt siden den var ny og han har pleiet den godt. Coronaen har gått over 300000 km men er i forbausende fin form tross alderen, bortsett fra at det har rustet hull i framskjermene og de skrudde beskyttelsesplatene i innerskjermene. Hvis noen vet hvor det kan skaffes skjermer til en Corona Mark II, skrik ut!

 

PS! I garasjen hans står den tidligere "konebilen" og venter på veteranstatus. Det er en rød Datsun 120 Y fra 1977, i like fin stand som Coronaen.

 

Legger ved noen bilder av bilen som jeg tok på et treff i sommer.

 

PICT0028lite.jpg

PICT0031lite.jpg

PICT0030lite.jpg

PICT0032lite.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dro vi til Gausdal for å se på en 1971 Datsun 240C Hardtop (ja - de er sjeldne) som skulle stå bak en låve. Der hadde den stått noen år, og var i relativt sliten forfatning. Grunnen til at jeg ikke kjøpte den var at det manglet noen vitale deler på den, og jeg så det ikke økonomisk forsvarlig å handle den bilen for å pusse den opp.

 

258_5878.jpg

 

258_5877-1.jpg

 

258_5879.jpg

 

Jeg regner med at den bilen gikk i en eller annen presse, - her er noen andre bilder av andre 240 C hardtop som har gått i Norge.

De bilene er rene japse-amerikanere..

 

258_5832.jpg

 

258_5854.jpg

 

Nei - det var tid for å se litt nærmere på 240Z igjen, og fra USA kom denne helt originale 240Z'n fra 1970 som nå holder til i Grorud-dalen i Oslo.

 

257_5797.jpg

 

257_5796.jpg

 

Neste 240Z som kom fra USA hentet i på Bilhavna i Drammen. Den hadde vi mye problemer med og den ville ikke gå for egen maskin til Sarpsborg, men etter mye plunder fikk vi ordnet det som feilte den og etter dette var det ikke noe problem.

 

258_5827.jpg

 

258_5828.jpg

 

258_5829.jpg

 

258_5830.jpg

 

Jeg hadde også tatt inn en helt ny Vectra fra Tyskland som fortsatt hadde transportfettet på..

 

258_5839.jpg

 

Så var det litt plundring med de sjeldne Datsun Fairlady - altså forgjengerne til 240Z'n. En kar i Moss hadde mange av dem, og var fast "kunde" hos meg.

 

257_5789.jpg

 

257_5791.jpg

 

257_5790.jpg

 

257_5792.jpg

 

Han hadde også fått tak i en av de første - en 1964 modell med 3 seter !! (to framseter og et baksete på tvers). Disse er sjeldne og ligger høyt i pris.

 

257_5773.jpg

 

257_5774.jpg

 

....men den røyk motoren på så da måtte vi bytte motor. Det ble gjort en kveld på verkstedet mitt og så var bilen fit for fight igjen.

 

258_5841.jpg

 

258_5840.jpg

 

Forgasserjustering...

 

257_5784.jpg

 

Den gjorde vi forresten en god del jobb med - og for å få et overblikk hvordan bilen så ut under, steamet jeg den helt ren.

 

258_5803.jpg

 

Det viste seg at bilen opprinnelig hadde vært lyseblå - i allefall var den det i innerskjermene bak.

 

258_5804.jpg

 

Så kjøpte han enda en Roadster - en 1600 med høy frontrute.

 

257_5770.jpg

 

Han hadde også en svart 1600 roadster - som jeg tenkte på å handle...

 

257_5771.jpg

 

....men dro til Haugesund for å se på en lyseblå med lav frontrute (som jeg hadde som krav).

 

257_5761.jpg

 

....den var dårlig og hadde høy frontrute (bomtur) - så da måtte jeg lete videre....

 

....så jeg dro til Gjøvik der jeg hadde hørt at det var en til salgs.

Den hadde også høy frontrute - så det ble bare nesten kjøp...

 

257_5738.jpg

 

257_5739.jpg

 

De hadde en rød med fin pris (men høy frontrute...)

 

257_5737.jpg

 

....så enden på visa var at vi i stedet kjøpte en 1973 modell Datsun 240Z som bare hadde hatt en eier. - En gammel lærerinne som kjøpte den ny. Hanskerommet var helt fullt av alle kvitteringene på alle utlegg som hadde vært på bilen i 29 år.

 

257_5741.jpg

 

257_5740.jpg

 

...hjemme i Sarpsborg fikk den nye felger....

 

257_5757.jpg

 

257_5758.jpg

 

...og ny lakk til 42.000,- kroner (+ mva) og går nå i Trondheim.

 

Så dukket det opp en ny Roadster i Fredrikstad....

 

257_5731-1.jpg

 

...som også hadde den høye frontruta....

 

........og en i Tønsberg MED LAV frontrute......

men den var dårligere enn jeg trodde og det ble ikke noe kjøp.

(Denne bilen ble kjøpt av en som jobber på Nissan Norge og er pusset opp til en perle)

 

257_5794.jpg

 

257_5795.jpg

 

.........ny tur til Moss for å se på enda en Roadster som var ankommet fra USA - med høy frontrute...

 

257_5769.jpg

 

257_5772.jpg

 

...og ikke handel...

 

Så fikk jeg "låne" en nyoppusset Roadster fra Kristiansand som jeg skulle selge for eieren. Jeg hadde planer om å bruke den så mye som mulig for å kjenne på den - og se hva det var slags bil....

 

257_5782.jpg

 

257_5780.jpg

 

257_5783.jpg

 

257_5781.jpg

 

..men den solgte jeg etter en uke, - så da var jeg like langt igjen.

 

Til slutt ble det import fra USA - og bilen hadde jeg ett år og hører nå hjemme på Kvam i Gudbrandsdalen.

 

258_5831.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Roadster til...

 

257_5754.jpg

 

...også dukket det opp en sølvfarget 240Z fra USA - som ble solgt...

 

256_5687.jpg

 

256_5685.jpg

 

...og en gul som aldri før hadde sett vinter tidligere. Denne hadde også hatt en kvinnelig eier (Sandie) og var i meget god original stand. Solgt til Mosjøen-området.

 

258_5805.jpg

 

258_5806.jpg

 

258_5807.jpg

 

256_5686.jpg

 

denne ble også Tectyl-behandlet...

 

258_5820.jpg

 

...før den ble transportert til Mosjøen...

 

258_5821.jpg

 

Nå begynte det å dra på seg med biler - jeg hadde 11 veteranbiler stående som jeg aldri fikk brukt noe særlig - og den 11.bilen var denne 1971 Datsun 240C i utrolig flott originalstand.

 

257_5732.jpg

 

Den manglet et deksel som var sprekt i bagasjerommet - og det fant jeg i denne grønne 260C'n - dekslet fikk jeg ikke kjøpt, men kjøpte hele bilen, byttet deksel og solgte den grønne.

At den var SÅ lettsolgt hadde jeg ikke trodd, - det må være en av de bilene jeg har hatt flest henvendelser på..

 

257_5706.jpg

 

Om sommeren så hadde noen Datsun entusiaster og jeg snakket om at vi skulle dra til Finland på Japse-treff, - og da vi dro hadde vi fått med oss Ivan Vlaar fra Nederland i Cherry FII, Eddie Rattley fra England som satt på med Will "Datsun" i 1973 Laurel samt Svein Erik Finnerud fra Datsun / PMC-registret her i Norge. Jeg kjørte min gullfargede 240C mens Finneruds kjørte (Laurel) 1800 fra 1972. Vel - han satt for det meste på med meg mens kona kom etter i 1800'n.

Svein Erik har vært utsatt for en ulykke da han var guttunge så han har mistet begge armene, men er et levende leksikon når det gjelder Datsun. Han er også helt utrolig med det handikappet han har (bare se på hvordan han drikker øl...)

I Finland var det mye biler, mye Vodka og lite søvn, - og Eddie handlet en hvit 1966 Datsun Bluebird som han tok med seg til England.

 

...tung tur...

 

258_5843.jpg

 

258_5842.jpg

 

258_5844.jpg

 

258_5848.jpg

 

258_5849.jpg

 

258_5846.jpg

 

258_5883.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen japseveteraner fra treff o.l. uten så mye kommentar...

 

196? Datsun Varebil

 

256_5698.jpg

 

196? PMC Gloria

 

256_5697.jpg

 

1967 PMC (Nissan) Skyline 1500 (forgjengeren til de "råe" Skylinene vi kjenner i dag).

 

256_5696.jpg

Kopiav238_3823.jpg

 

1977 Datsun 220 C Diesel

 

257_5748.jpg

257_5749.jpg

 

1973 Datsun Cherry 100 A (100Ampere)

 

257_5751.jpg

 

Bilen til "Kanutten"

 

257_5746.jpg

 

1966 Toyota Crown stv

 

257_5745.jpg

 

1972 Datsun 1200 Stasjonsvogn (sjelden i dag)

 

257_5747.jpg

 

1971 Honda N600

 

257_5701.jpg

 

1967 ? Toyota Corona

 

257_5703.jpg

 

1971 Datsun 240Z og 1974 Datsun 260Z

 

256_5629.jpg

 

1974 Datsun 260Z USA modell

 

256_5628.jpg

 

Div Z'er på sommertreff

 

256_5626.jpg

 

1972 Datsun 240Z turbo

 

256_5627.jpg

 

(forts)...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår