Gå til innhold

Min Volvo 144DL - 74 (modem killer)

Ranger emnet


Mad-Ass

Anbefalte innlegg

Må vel lage en tråd om min nyregistrerte 140 :disco

 

Bilen er en sen 74-modell, som min far har eigd siden 1978 (kun en eiger før). Gått ca 400 000 km, B20A motor og M40 kasse. Goførtien ble avskiltet i 96 da far min gikk over til 740 i stedet. I 10 år har den stått i en gammel garage og rustet. For ca 1 år siden hentet vi den hjem igjen og overtok bilen. Var en del rustarbeid som måtte gjøres. Traversen var helt gjennom-rustet og hjulbuene og golvet såg ikke bra ut det heller.

 

Bilen hadde i sine registrerte dager fått veldig god behandling, blitt hellakkert 2 ganger, motor og girkasse overhalt ved ca 300 000km. Bilen har blitt holdt i så og si 100% stand så lenge den var på veien. Dessverre så var det jordgolv i den gamle garagen den sto i, så der har blitt mye fuktighet under bilen og derfor så mye rust (i tillegg til dårlig lakkjobb siste gangen).

 

Ting som har blitt gjort med bilen mens den hadde skilt:

- Montert elektronisk tenningsanlegg (1978)

- Skiftet alle foringer

- Overhalt motor og girkasse (300 000)

- Ekstra hjelpefjører bak (for bruk av campingvogn)

 

Ting som jeg har gjort etter jeg overtok bilen:

- Montert tjukkere krengningstabilisator fremme (fra Ekspress)

- Skiftet travers

- Nye foringer, nedre bærebru h/v. side

- Nye foringer til "støttearmene" på bakakslingen

- Nye bremsekalippere bak

- Sveiset hjulbuer og golv

 

Planer:

- Skikkelig innvendig vask av (lukter gammelt - hehe)

- Sparkle ferdig hjulbuen bak

- Grøftelys

- Skifte kanal, høyre side

- Nye støtdempere fremme (dårlig foring h.s.)

- Nye hjullager fremme (litt ulyd i h.s)

- Servo

- El. vindusheiser framme (org. Volvo)

- Overdrive

- Hellakkering (til sommeren forhåpentligvis)

 

 

Litt bilder.. Beklager dårlig kvalitet, tatt med mobil.

DSC00419.jpg

Det begynte med det jeg trodde var bare litt rust

 

DSC00457.jpg

Som ble til mer rust. Så jeg fant ut at jeg like godt kunne skifte hele hjulbuen.

 

DSC00461.jpg

Den gamle traversen var helt opprustet under, og måtte skiftes

 

DSC00464.jpg

DSC00462.jpg

DSC00460.jpg

Den nye hentet fra en Ekspress

 

DSC00328.jpg

Litt trangt med to biler i garagen kanskje?

 

DSC00482.jpg

På tide å flytte bilen til Volvo på Sandane, der jeg skulle fortsette med bilen

 

DSC00490.jpg

DSC00491.jpg

DSC00493.jpg

Ny indre og ytre hjulbue fra Veng

 

DSC00494.jpg

Interiør ut - en del rust helt ut på sidene i golvet

 

 

Så mangler jeg en del bilder fordi mobilen min gikk kruken og var innsendt til reparasjon.

19. desember var bilen på EU-kontroll og skilt ble bestilt. 22. desember 2006 var en lykkelig dag - første gang skilt på bilen igjen på 10,5 år.

 

DSC00526.jpg

DSC00523.jpg

DSC00521.jpg

DSC00520.jpg

DSC00516.jpg

DSC00515.jpg

DSC00514.jpg

DSC00518.jpg

DSC00534.jpg

DSC00533.jpg

 

Er ikke så fan av de mye EU vennlige skiltene men

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte å legge ut litt bilder til snart, viss det er ønskelig. Det som har skjedd med bilen i det siste er; montert grøftelys og tusemetere, nytt volvoemblem i grillen :m'm:, nye støtdempere framme, ny fremre eksospotte, ny termostat og faktisk sentrallås, hehe. Må ha det når det er bruksbil. Bare synd at biltema sin ikke funker så veldig bra når det er minusgrader. :S

 

Har fått vaska taket innvendig, så nå lukter det ikke så gammelt lenger heller:)

Kjøper kanskje noen strøkne R-sport setetrekk og setter i framme.

Jeg er også veldig på leting etter M41 med mellomaksling til 144 - viss det er noen som vet om. Selve kassa trenger ikke vere i orden - så lenger overdriven funker, så kan jeg bare flytte over på M40 kassa mi

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ingen som vet om M41 kasse med mellomaksling til salgs?

Trenger også VDO turteller (min er defekt) - som forøvrig er den samme som står i de eldste 240ene..

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår