Gå til innhold

HX300 Vs HS380

Ranger emnet


T0mmen

Anbefalte innlegg

Heisann folks. Som sikkert en del av folket her inne vet, så skal jeg bygge bilstereo med komplett Hertz komponenter (frontsett og subber). Lurte på en ting, om hvordan fungerer Hertz HS380 opp imot HX300? HS serien er da et hakk under HX serien, men tenker på at den 15" har jo noe større membraareal enn HX300 12"? Vil 2xHS380 spille høyere/penere enn 2x12" HX300? Forsterkeren de skal drives av er en SoundStream TRA 1000.2 som yter 2x250wrms i 4 ohm, 2x500wrms i 2 ohm oh 1x1000wrms i 4 ohm (500< damping factor). Bilen de skal inn i er en Opel B Vectra Sedan. Og jeg skal velge enten lukket eller båndpass. Skal jeg velge lukket regner jeg med at jeg bruker noen få liter mer enn anbefalt, som kommer på ca 45L pr element på HS380, og ca 25L lukket på HX300. Og finnes HS380 i D versjonen (dobbelspolet 2x4 ohm)? Hvordan vil disse funke opp imot hverandre med tanke på større membraareal og et hakk serie over/under hverandre? HS380 har jo bare 1dB høyere følsomhet, og er på 150w lavere enn HX300. "Regelen" er jo jo mer effekt jo bedre, og jeg vil jo på et vis gå i "overskudd på 50w" pr HS380 (hvis de finnes i dobbelspola versjon) hvis jeg velger de, mot å kjøre 2x12" HX300 som er på 600w pr element, og går i "underskudd" på 100w pr element. (elementene skal parallellkobles i 2 ohm pr kanal). Ja, hva ville funket best?:) Håper på noen skikkelige å grundige svar. Ikke bare "15" vil spille best pga det vet jeg". Takker..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nok kjørt alt i mono, og ikke stereo, om mulig da seff.. og uti fra det jeg prøvde av es250 så var nok volum-anbefalingene fra hertz litt i minste laget..ville prøvd med noen ekstra liter først..enklere å kutte ned volum enn øke på..

en kalkulasjon på :

tilført watt/tålighet~xmax~følsomhet~membran areale

vil gi en pekepinne på hva som gir mest dunk på papiret , men følsomheten alene er ingen betegnelse på hvor høyt det vil kunne spille eller om det vil spille høyere enn et annet element som enten har lavere eller høyere følsomhet.-da kommer membran areale og belastbarhet/tilført effekt og xmax inn å spiller liten trille..

et element som har meget lav følsomhet kan spille rævva ta et element som har meeget høy følsomhet om det tåler å bli tilført nok effekt.

 

hx er en dyrere serie som teoretisk ha finere sq, men hvor mye finere to hs380 vil spille, for deg i din bil, er bare en direkte test som kan avsløre.

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øh..hvilken modell er hs380....er det es380 du mener ja...? den kommer ikke som dvc..

og hva som flytter mest luft finner du ut når du ser på parametrene...

Beklager, mente såklart WS380 ja. Litt dumt at den ikke kommer som dvc da. Pokker..Vet ikke om TRA 1000.2 er stabil i 2 ohm brokoblet. Står iallefall ikke noe om det på http://www.autocustom.no Så vet ikke om jeg tørr å brokbole de i 2 ohm:S

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår