Gå til innhold

Importavgifter for 2007?

Ranger emnet

gambos

Anbefalte innlegg

http://www.dinside.no/php/art.php?id=342577

Der ligger det en kalkulator.

Noe som kanskje er verdt å ta med seg er dersom dem ikke finner CO2-målinger på din bil, så er det ikke sikkert den blir billigere å fortolle. For Staten skal legge på HK-avgiftene ganske så mye.

What we`re dealing with here is a complete lack of respect for hard work.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utslippet ditt på 212g/km.så skiller det nada... Hva med eldre biler,som ikke har utslippet ratet sånn som det? Gjetter de vilt? Er ikke noe problem å ta en eldre motor uten kat og lure den ned til 0.2 CO...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler som er 2001-> skal ha CO2 målinger for å i det heletatt bli registert i Norge (ECE direktiv mm) Men biler eldre, eller i grenseland kan være uten målinger, og da bruker tollvesenet dem gamle satsene. Noe som kan slå ganske uheldig ut, iom at staten skal øke hk-avgiftene (som man da bruker istedet for CO2) ganske mye.

Så skal du ta inn en bil fra 2000 f.eks, så kan det hende at det er bra om den er CO2-målt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hjelp til å regne ut hvor mye jeg skal betale i avgift, bilen er en 96'modell BMW 316i compact. 102 HK, 1596 cm3 (er ikke helt sikker her). Får bilen helt gratis av en slektning der nede, så jeg trenger kun avgifter. Er ikke sikker på hvor mye bilen veier, sikkert noen her som vet.

Anyone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Noe som kan slå ganske uheldig ut, iom at staten skal øke hk-avgiftene (som man da bruker istedet for CO2) ganske mye."

Er det ikke slagvolum som blir byttet ut med co2 målinger nå?

Beklager! Mener selvsagt slagvolums-avgift som skal byttes ut.

Men du "straffes" hvis det ikke finnes CO2-målinger og den har mye effekt.

For da bruker dem det gamle systemet, som har fått en voldsom avgifts-økning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hjelp til å regne ut hvor mye jeg skal betale i avgift, bilen er en 96'modell BMW 316i compact. 102 HK, 1596 cm3 (er ikke helt sikker her). Får bilen helt gratis av en slektning der nede, så jeg trenger kun avgifter. Er ikke sikker på hvor mye bilen veier, sikkert noen her som vet.

Anyone? :)

Gitt at registrerings datoen er 01. jan 1996, som gir 67% bruksfradrag pdd, så blir det rett i underkant av 30 000,- i avgifter. Det blir nesten ingen forskjell i pris om du får den inn med CO2-papirer eller etter det "gamle" systemet.

En annen ting er om du får hente den uten å betale mva på bilen. Tollvesenet kan være ganske vrange på nettopp det der, og mitt tips er at du "betaler" din slekning 5000,- for bilen og får kvittering på summen. Sparer deg for masse pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er om du får hente den uten å betale mva på bilen. Tollvesenet kan være ganske vrange på nettopp det der, og mitt tips er at du "betaler" din slekning 5000,- for bilen og får kvittering på summen. Sparer deg for masse pes.

Vil ikke da tollvesenet begynne å krangle og si at dette er en bil som er verdt betydelig mer enn 5k,-? Da kan det vel hende du må stresse med å bevise at du faktisk ikke har betalt mer for bilen..?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For da bruker dem det gamle systemet, som har fått en voldsom avgifts-økning.

Hvor har du det fra at satsene for slagvolum er økt? Ikke har jeg hørt noe om det tidligere, og nå har jeg også lett uten å finne ett ord om at noen satser er økt.

Til de som lurte på avgiftskalkulator, Tollvesenet har fått ny kalkulator med 2007-avgifter nå: http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTax.aspx?id=79&epslanguage=NO

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at satsene for slagvolum er økt? Ikke har jeg hørt noe om det tidligere, og nå har jeg også lett uten å finne ett ord om at noen satser er økt.

Til de som lurte på avgiftskalkulator, Tollvesenet har fått ny kalkulator med 2007-avgifter nå: http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTax.aspx?id=79&epslanguage=NO

det samme lurer eg på også...

åja, når det gjelder det med å skrive kontrakt så er dei jævli vrange. ville skrevet at du kjøpte delebil eller noke sånt for å forklare den billige prisen. og såklart skal kontraten stå på tysk

\___\____________/___/

[OO]\_____Y_____/[OO]

\===\__|__|__|__/===/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsavgiften beregnes i dag på grunnlag av kjøretøyets vekt, slagvolum og effekt. Regjeringen foreslår at CO2-utslipp erstatter slagvolum som avgiftskomponent med virkning fra 1. januar 2007. Det foreslås også noen endringer i de andre avgiftskomponentene, blant annet en økt progresjon i effektavgiften.

Jeg fant også en "prisliste" , men den finner jeg ikke igjen. Det er mulig det var et forslag, og ikke ble vedtatt. Jeg skal sjekke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke da tollvesenet begynne å krangle og si at dette er en bil som er verdt betydelig mer enn 5k,-? Da kan det vel hende du må stresse med å bevise at du faktisk ikke har betalt mer for bilen..?

Listepris for en compact 96'modell er rundt 15-20k i Tyskland. 5k må Tollvesenet godta, siden det "selges" billig mellom oss slekta. Tusen takk for svar, RSCoz, det hjalp virkelig.

Litt OT; hva er egenvekta til en compact?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

http://www.statsbudsjettet.dep.no/Statsbudsjettet-2007/Artikler/Avgiftssatser-2007/

Skal du ha bil med over 130kw/180hk, så øker avgiftene med over 2500kr PR KW!!!!!!

Dette er nesten 50% økning fra 2006. Jeg skammer meg over å bo i Norge.

På min familiesedan utgjør dette 153 000,-, i TILLEGG til de 300 000,- som allerede er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider