Gå til innhold

utforming av sub kasse.

Ranger emnet


113deluxe

Anbefalte innlegg

skal ikke ha så mye å si men det er anbefalt med en skrå vegg slik at bølgene ikke går rett tilbake i elementet men heller skifter retning :)

 

Det er en besnærende tanke at bølgene "går" fram og tilbake i kassa, men problemet med forklaringen din er at bølgelengden i sub-bass området er laaaange.

Feks er en 40Hz bølge 8,5meter lang, så det spørs om ikke den bølgelengden er på vei tilbake til elementet omtrent før den har begynt.:)

I tillegg vandrer denne bølgen i alle retninger.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil lyden bli noe dårligere med magneten ut på subbene?

 

nei. noen her har vist opplevd blåse lyder ved å snu høyttaleren.. jaja da sliter du. men generelt så gir det helt lik lyd. men høytalleren må da være fasevendt i forhold til med magneten inn i kassa

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. noen her har vist opplevd blåse lyder ved å snu høyttaleren.. jaja da sliter du. men generelt så gir det helt lik lyd. men høytalleren må da være fasevendt i forhold til med magneten inn i kassa

 

Dvs at man bytter om + og - på polene?

Hvordan regner man ut hvilket volum man må ha i kassa når magneten vendes ut da? Best med lukket eller portet kasse da?

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytter pluss og minus ja

du kan trekke fra volumet til magneten.. hvordan du regner ut det.. du for være kreativ :D

 

porta og lukka kasse er samme som om magneten inn, hva som er best kan diskuteres i evigheter.. jeg har null peil på hva du liker. Jeg pleier ALLTID å gå for lukket kasse

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytter pluss og minus ja

du kan trekke fra volumet til magneten.. hvordan du regner ut det.. du for være kreativ :D

 

porta og lukka kasse er samme som om magneten inn, hva som er best kan diskuteres i evigheter.. jeg har null peil på hva du liker. Jeg pleier ALLTID å gå for lukket kasse

 

Jeg foretrekker tight lyd. noe jeg har fått for meg at jeg får bedre ut av en lukket kasse enn en portet.

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker tight lyd. noe jeg har fått for meg at jeg får bedre ut av en lukket kasse enn en portet.

 

Som Erik Andre sier er dette en diskusjon som antageligvis aldri vil ende, MEN jeg føler for å opplyse om at mye av den kritikken som brukes mot bassrefleks har sin grunn i konstruksjonsfeil.

Jeg har hørt veldig mange konstruksjoner, både til hjemmebruk og bil, og av topp 10 beste lydopplevelse har 8 av systemene vært bassrefleks og 2 lukkede kasser.

Det er ikke vanskelig å få til rask impulsrespons med refleks, men det går ofte utover andre parametre ved en basshøyttaler som feks. imponatoreffekten og effekttålighet.

Disse tingene er uansett veldig elementavhengig.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor tight lyden er kommer ikke så veldig på om kassa har port eller ikke, mer på hvordan volumet er.. jeg velger lukket fordi bassen har en gjevnere frekvenskurve, den trenger også mindre kasse i lukket enn i portet og volumet i en lukket kasse er ikke så veldig nøye..

bommer du med noen liter så spiller det som regel ingen rolle

 

i porta kan man tune kassa til å være tight.. men den for en boost ett eller annet sted på frekvens kurven.. noe som egentlig passer greit inn i en bil da veistøy ligger rundt 40hz.. og det er vel hvis ikke jeg tar veldig feil.. her boosten i en porta kasse ligger, men for gamle folk som meg selv så blir jeg bare sliten av å høre på det :D

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og der kom eksperten på høyttalere, hør på dag.. han er dyktig på dette med kasser :)

 

Vi er jo ikke så veldig uenige i det vi skriver.

Men må få understreke at det går fint an å lage en reflekskasse uten den peaken du nevner, men som sagt så forsvinner noe av vitsen med refleksløsning.

Dessuten skiller det en del mellom bil og hjemmebruk, avrullingen til lukket kasse "passer" bedre til bilkupeer.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg også komme med en OT da :) :

 

Er det STOR forskjell på volumet man kan oppnå når det gjelder lukket vs portet kasse? DVS, vil en riktig konstruert portet spille "mye" høyere enn en riktig konstruert lukket?

 

Hvis det er slik, vil det jo ALLTID lønne seg å bygge portet for de som plassen ikke har noe å si...

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår