Gå til innhold

turbo havari ft motor, noen som vet av et bra alternativ til turbo til ft motor

Ranger emnet

rønnes

Anbefalte innlegg

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjører 16T på min, som ble henta fra Svensk Turboservice... jeg la bare til at den skulle i en 740/940 med FT motor, og da fikk jeg samme eksoshus som en Mitsu. TD04HL-15G fra Volvo 850 T5R, som er PRIKK lik mitsu. 13C-turboen som sitter orginalt på de fleste FT motorer.

DOG, FT ble levert med både Mitsubishi og Garrett-turboer om hverandre fram til FK-motoren kom i 1995, da alle kom med Mitsubishi.

Derfor vil jeg råde deg til å undersøke hva slags turbo du har, før du velger ny, da Oljetrykk/retur og vannrøra IKKE er ombyttbare uten store modifikasjoner på de forskjellige merkene. Har du Garrett, så må du se på garrett, har du mitsubishi, kan du se på mitsubishi.

Dog, en 16t, 18t og 15G er IKKE bolt on på Ft-motoren din i orginal tilstand, og dette er det viktig at ALLE får med seg, så man ikke feilinformerer folk om dette, noe det er alt for mye av her på forumet.

Derfor ble jeg meget positiv til den første linken som kom fram her, hvor GIK i sverige kan gi deg en 18T hvor "ingen" modifiseringer trengs. Altså, her garanterer GIK at turboen er Bolt on, for det er nemlig ingen 18T i std-utgave.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for turboen som GIK sverige selger, da de kan faktisk garantere at den passer... med 2 års garanti!!!:) og de 1500-2000kr mellom ferdig tilpassa 18T og en orginal 16T er joggu verdt det, for det er noen timers arbeid, og vanskelig om du ikke har tilgang til godt utstyrt garasje å konvertere en std 15G, 16T eller 19/18T til B230-motor.

Kan jeg si fra min egen side at 16T er barsking-turbo som ikke går "tom" med standard trimming opp til 300hk. Turboen gir deg ikke no særlig mer effekt på samme ladetrykk, men gir deg godt og bedre bunndrag, og er garantert på fullt trøkk (1 bar i mitt tilfelle) mellom 2300-2500rpm.

Good luck i valget ditt! Men jeg sa nå mitt:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. det er 3 stk. etter hva jeg har fått med meg hvertfal.

En vanlig rett 2,5" kon-flens, en 2,5/3" Rett flens m labytint-tetning, og en 3" skrå med labyrint-tetning... ellers kunne ting vært logisk hvertfal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

who cares om baktrykk, når turboen orginalt brukes til en 250/300 hesters 850-motor?

Baktrykket på en 850-motor er like stort som på en B230-motor, og de har da ikke store problemet med dette..?

Å dimensjonere kompressorhuset større er ingen ulempe, du skovler bare mer luft på samme rpm som før, men går noe ned på spool-up.

Jeg syns T3-turboene fra Garrett er ganske fine å ta i beregninga, der er også eksoshusa stort sett de samme. Selvsagt får man de med forskjellig trim, men da snakker man om annen innfesting mot downpipe.

T3 med T04 kompressorhus feks... en kjent "oppgradering" blandt de fleste som vil ha større turbo på ET-motoren sin, og det funker da fett det? :) Selv med 2,5" utblås på orginal downpipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer de originale olje og vannrørene på 940, på en mitsu td04hl-18t?

yes! Såfremt du lager braketten til WG-aktuatoren slik at den ikke kolliderer med Oljetrykksrøret.

og er eksoshuset på 13c, like stort som 18t?

Aye! Eneste forskjell er "utblåsen" til eksosen, som er 3" på enkelte modeller.

hvor finner man eventuelt tak i flens som passer på utblåset til 18t?

altså til skråstilt 3"..

Svendsen Eksos, KG-trimming(Pedersens Racing), etz... gjerne de som driver eksos som Svendsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :)

Hvis jeg kjøper stålomspunnet oljetrykksslange, kan man ha wg-aktuatoren der den originalt står da?

Driver å planlegger, og skaffer deler.. Slik at det er bare å sette på, når jeg har fått alt ferdig :)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke feste til wastegaten, er bare å la compressorhuset peke nedover og bruk trykkrøret fra ny type cooler.

bare få skjært ut flens med plasma skjærer. men trenger ikke det da hvis man bruker huset fra 13c.

Volvo 242 x00hk x80nm

Volvo 242 Gr-A 350hk

Volvo 242 Banebil 350hk

Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk

http://www.volvo-racing.i2.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider