Gå til innhold

problem med volvo 240 90 mod, bilen stopper plutselig og lambasond lampa lyser.

Ranger emnet

volvoen

Anbefalte innlegg

Jeg har problem med at bilen stopper plutselig og lambasond lampa i instrumente lyser når den starter etter 5 til 30 sekund ca så kan den gå ok så lenge lampa lyser.Men så lyser den plutselig ikke igjen men bilen går ok til neste gang.har hatt tre stopp på 5 min på det værste. har bytta luftmengde måler svinghjulsføler og lambdan men er lik. nå tror jeg at det er blitt en feil på bensinpumpa i tanken nylig men har ikke fått utreda det helt. har noen no vettug og komme med.[GODt nytt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har vel en slik del/boks på din bil som fortelle deg feilkoder ved hjelp av en lysdiode som blinker en kode, mulig feil koden ligger inne enda og må sletts når feilen er utbedra.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ez116k er vel tenningen

Fant disse koden til 740

Felkoder tändning:

1-1-1 Inga fel

1-4-2 Fel i styrenhet, motorn går med nedsatt tändning

1-4-3 Fel i knackgivare, motorn går med nedsatt tändning

1-4-4 Lastsignal saknas

2-1-4 Fel i varvtalsgivare

2-2-4 Temperaturmätare felaktig

2-3-4 Fel i spjällkontakt, motorn går med nedsatt tändning

siden jeg fant koden på: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=66516&highlight=Diagnose

Fant en till link til deg: http://www.freewebs.com/schillen/tekniskdata240serien.htm

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om d kan være nå m katalysatorn din kansje..?!

førr når den bynne å bi slitn, så bir den tætt, å da klare ikke motorn å puste ut, å da stoppe den, å da kan du få lys på lambdasondelyseditt om feil m exosutslipp. vess du har litt unormal høy temperatur på motorn så bør du sjekke katalysatorn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

førr når den bynne å bi slitn, så bir den tætt, å da klare ikke motorn å puste ut, å da stoppe den, å da kan du få lys på lambdasondelyseditt om feil m exosutslipp. vess du har litt unormal høy temperatur på motorn så bør du sjekke katalysatorn

ja den er ganske høy på motor tmpen ,så kansje du er inne på noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om du har et tips om hvordan bes jeg kan sjekke om det er katalysatoren uten og kjøpe ny før en er skker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastsignalet kommer jo fra gasspjeld sensoren... Sjekk om den klikker når du gir litt gass (med motor av så hører du bedre.) Du kan også måle deg frem til at det er rett signal.

som eneste jeg kommer på, svinghjulssensor.

ikke enig der gitt.Da tenker isåfall på forskjellige signal.

Tenk deg selv om du står i fri og ruser opp en turbomotor som ladder f,eks 1,5 bar max ved kjøring.Uansett hvor mye du gasser(du tenkte på gasspjeldsensorn) får du ikke opp ladetrykk.Dette pga endring i tenninga.

Når du kjører og motorn blir belastet endres lastsignalet ifra lmm som så endrer tenninga.

Er jo allment kjent at om en øker diameter på lmm så endres også tenninga,dette fordi lastsignalet endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider