Gå til innhold

B230F som utgangspunkt til turbo bruk?

Ranger emnet


Brukroa-trimning

Anbefalte innlegg

hallo..

lurer på hvordan B230F motoren er å bruke som utgangspunkt til en god turbo motor? her sitter det vel LH 2.2 og LH 2.4 avhengi av årstall? 2.4 er vel anbefalt?

 

men har sett at det også er forsjeller på disse motora.. har lest meg til at noen har sterke råder osv.. så hvilke årstall burde jeg holde meg til når jeg skal handle en slik motor?

 

og til slutt.. hva ligger disse på i pris? en som ikke har gått alt for langt og er i grei stand :)

 

mvh

brukroa-trimning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rådetråder finnes det haaaugevis av her. Men 85-88/89 er dårlig, etter 89 så er det tykkere råder osv igjen.

 

LH2.4 kom vel i -90 på B230F, dyser, hjerner osv må byttes om du skal bruke det til turbo.

Originaldysene på B230F holder noe rundt 170 hk, så du vil trenge turbohjerner, turbodysene (337ccm turkis/grønn) og motstandene.

 

LH2.2 motorene har giver i fordeleren og ikke på svinghjulet, men de har like svinghjul som på 2.4 motorene og derfor er det bare å bytte om sprut og sette på giveren til svinghjul.

 

Har en kjenning som har TB0313 turbo fra 240 på sin B230F -87 og turbohjerner/dyser, og det funker greit til å bare være klasket sammen.

 

Noe av det negative er at det er høy komp, men hans har ikke havarert enda med 1 bar ladetrykk. Original kammen i dem er også kjedlige (M).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vil tro at man sparer en del penger på å bygge om en F motor.. litt det som er tanken bak det også, siden jeg har noen deler liggende så det ikke er så langt igjen bare jeg får tak i en motor.. :)

 

det er vel ikke helt sikkert at man trenger bremse papirer hvis man dokumenterer at den er ombygd til en FT motor.. men veit ikke hvor strenge BT er på sånt.. virka egentlig som at dem var nokså greie sist gang jeg var der å spørte ut om godkjenning av motor, så lenge motoren var oppbygd av Volvo deler..

 

men hvor mye ligger turbohjerner, dyser og stempler på? noen som veit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å si at det er en FT motor det da... Ser ikke forskjell på det døm uten å sjekke motornummer.

3K for en F motor er ran ja... tusin ca er grei pris hvis det kun er motor...

Hvor mye du hadde spart på dette uten å ha alle delene liggende er tvilsomt, koster å samle sammen fra alle verdens hjørner.

Hjerner, dyser, motstander osv koster deg nok 2-3k bare døm, er ikke alltid like lette å få tak i.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådetråder finnes det haaaugevis av her. Men 85-88/89 er dårlig, etter 89 så er det tykkere råder osv igjen.

 

LH2.4 kom vel i -90 på B230F, dyser, hjerner osv må byttes om du skal bruke det til turbo.

Originaldysene på B230F holder noe rundt 170 hk, så du vil trenge turbohjerner, turbodysene (337ccm turkis/grønn) og motstandene.

 

LH2.2 motorene har giver i fordeleren og ikke på svinghjulet, men de har like svinghjul som på 2.4 motorene og derfor er det bare å bytte om sprut og sette på giveren til svinghjul.

 

Har en kjenning som har TB0313 turbo fra 240 på sin B230F -87 og turbohjerner/dyser, og det funker greit til å bare være klasket sammen.

 

Noe av det negative er at det er høy komp, men hans har ikke havarert enda med 1 bar ladetrykk. Original kammen i dem er også kjedlige (M).

 

Kremt,lh2,2 motorene har så absolutt ikke samme svinghjul som en lh2,4 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maxis: hmm, hva er det som ikke er fornuftig med det da? si at jeg får tak i motor til 2000,- og dyser, motstander, hjerner og stempler til 5000,-.. så overhaler jeg den siden jeg først er inni motoren.. da har jeg jo en bra motor til 9000,- og jeg har da også lært litt om sprutet osv.. FT motorer går vel for over 10 000,-.. men hadde vert fint hvis du hadde begrunna hvorfor det er dumt så ikke jeg kjøper katta i sekken ved å gjøre det her .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maxis: hmm, hva er det som ikke er fornuftig med det da? si at jeg får tak i motor til 2000,- og dyser, motstander, hjerner og stempler til 5000,-.. så overhaler jeg den siden jeg først er inni motoren.. da har jeg jo en bra motor til 9000,- og jeg har da også lært litt om sprutet osv.. FT motorer går vel for over 10 000,-.. men hadde vert fint hvis du hadde begrunna hvorfor det er dumt så ikke jeg kjøper katta i sekken ved å gjøre det her .. :)

 

9 lpper ja,legg i 2 lapper til så kan du kjøpe min 98 modell b230fk.

 

Mye enklere og allt komplett ved en handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår