Gå til innhold

saab kasse

Ranger emnet

J.C

Anbefalte innlegg

Har en kamerat med saab 900 92 mod....

Har rundt 220hk.. han har tatt en tann av kronjulet,

så han måtte byttet kasse....hører allerede en ulyd i den andre kasseamen den skulle vist tåle mindre en den han hadde først på... Var vist den sterkeste den han hadde på først.

Vurderer å kjøpe en rally kasse, men utvekslingen er ikke så

gunstig å kjøre på gata med..

Audi Coupe Quattro 87mod-prosjekt

X-Audi Competition quattro 94mod

X-Audi 80 1.8s med GTI motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by J.C

noen som vet hvor mye effekt en fem trinns kasse til saab 900(gode gamle modellen) tåler???

hei, tok ei kasse for 4 dager siden:(

5 trinns kassene er like sterke på 900i som 900 turbo, i 1991 kom på ei litt sterkere kasse, men bare på turbo modellene.

kassa holder vel i hester ikke mer enn 210 hester (maks), kommer ann på kjøringen. i ladetrykk ikke mer enn 1,2 kilo ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audi sport

Har en kamerat med saab 900 92 mod....

Har rundt 220hk.. han har tatt en tann av kronjulet,

så han måtte byttet kasse....hører allerede en ulyd i den andre kasseamen den skulle vist tåle mindre en den han hadde først på... Var vist den sterkeste den han hadde på først.

Vurderer å kjøpe en rally kasse, men utvekslingen er ikke så

gunstig å kjøre på gata med..

bare å stikke på SPEEDPARTS i Sverige det:D

----------------------------------------------------------------------------

Växellåda Saab 900 79-93

Drevsatsen är framtagen för att kunna användas ihop med original slutväxel(9:35/9:33).

Drevsatsen är tätstegad och är lättväxlad (typ dogring).

Växellådan säljes endast hopmonterad.

Detta ingår i växellådan.

Drevsats, nya lager, ny primärväxel(29/32),2st stålfingrar, förstärkt växelförare, ombyggd växelgaffel 3-4:ans växling, stumhylsa till pinjonglagren, nytt förstärkt lock till differentialen,

Stödhus & lagring till övre primärdrev, förstärkta drivklockor, lager bredden utökad från 20mm till 40mm i bottenstock.

Samt montering och schimsning av drev.

Dreven är beräknade efter vridmoment och ett specifikt varvtal efter rallycrossbil som följer.

Dreven håller för ca:

1:an 450nm

2:an 495nm

3:an 540nm

4:an håller till att primärkedjorna går av

Max 400hk

Förstärkningar av växellådshus kan också utföras.

Olika typer av primärdrev tillverkas.

Förstärkta lamellaxlar tillverkas.

Modell År Typ Pris utbytes Kod

900 79-93 Växellåda Rally ------->38,570 kr<-------

--------------------------------------------------------------------

litt dyrt kansje, be han heller stikke til jørgen erikkson i Sverige, han selger kasser for 10 lapper ca, de holder!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært på speedparts siden og skikka.henger der litt for mye for jeg har noen seriøse plane om å bygge noe som flytter seg bra unna:D

har hørt om "jørgen lådan" men jeg har aldri funnet ut hvor man får tak på de

takk for svar:)

det er ikke størrelsen det kommer an på.

det er hvordan du bruker den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en kammerat som hadde en saab 900 alla 88-89 mod...

han hadde over 220 hk i den, og han røk orginal kassen, og en annen kasse, og da ble bilen solgt, til en uheldig sjel...

som trodde han gjorde et kupp.......... ;)

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by J.C

har vært på speedparts siden og skikka.henger der litt for mye for jeg har noen seriøse plane om å bygge noe som flytter seg bra unna:D

har hørt om "jørgen lådan" men jeg har aldri funnet ut hvor man får tak på de

takk for svar:)

hei

Ta kontakt med Jörgen Eriksson aka Växellåds-Jörgen +46705285055..

fortell litt om prosjektet litt da!! fetteren min bygger også saab 8v med rundt 300 hester når den er ferdig, det er MYE ut av en 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 900 8v for et år siden.skrudde og mekka døgnet rundt på den helt til motoren totalhvarerte på motorveien lille julaften:(

har planer om å bygge en seriøs bil nå når økonimien ordner seg.kommer til å bli en 3 dørs coupe som i første omgang skal bli dønn strøken med chassi og karosseri og innvendig.ender antageligvis med fullt bur oxo:D

skal vel lakkere den i en fet blåfarge med hvite 17" av et slag...

motormessig satser jeg på rundt 350-400 hk i motor:D og til den slags trenger man en girkasse som holder litt mer enn et trykk på gassen:rolleyes:

det skulle vel gjøre inntrykk på noen det vel

fortell litt om bilen din da?er litt hypp på å bli kjent med noen som har samme interesse som meg(saab:)har ikke møtt noen som bygger litt ordentlig med saab i norge før,bare sverige..

holder du til i mjøndalen forresten?en kompis av meg var innom en fest der i helga og han mente det var bilen din som stod på utsiden(hvis det er den på bilde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

hei, tok ei kasse for 4 dager siden:(

5 trinns kassene er like sterke på 900i som 900 turbo, i 1991 kom på ei litt sterkere kasse, men bare på turbo modellene.

kassa holder vel i hester ikke mer enn 210 hester (maks), kommer ann på kjøringen. i ladetrykk ikke mer enn 1,2 kilo ca.

litt feil det du sier brodern. de er stort sett like men 16v kassa er det en annen type opplagring. den sterkeste er 4tr fra tidlig 900 eller 90 eller 99. men også litt ubruklig utveksling på den.

300 kh er ikke mye i en 8v motor. problemet er at saab har mange rare løsninger på ting. klarer nok 450hk i en saab motor med de riktige delene.

har kjørt kasse fra jørgen som jeg hadde i min 900 AERO. den fikk det så det holdt og raste etter 6mnd. kompisene mine har hatt sine i 2år og de lever enda så det er kasser som fungerer opp til 300hk vil jeg tippe. da begynner kjedene på primeren å ryke.

Bmw M3 Turbo

Nissan king-cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by J.C

Hadde en 900 8v for et år siden.skrudde og mekka døgnet rundt på den helt til motoren totalhvarerte på motorveien lille julaften:(

har planer om å bygge en seriøs bil nå når økonimien ordner seg.kommer til å bli en 3 dørs coupe som i første omgang skal bli dønn strøken med chassi og karosseri og innvendig.ender antageligvis med fullt bur oxo:D

skal vel lakkere den i en fet blåfarge med hvite 17" av et slag...

motormessig satser jeg på rundt 350-400 hk i motor:D og til den slags trenger man en girkasse som holder litt mer enn et trykk på gassen:rolleyes:

det skulle vel gjøre inntrykk på noen det vel

fortell litt om bilen din da?er litt hypp på å bli kjent med noen som har samme interesse som meg(saab:)har ikke møtt noen som bygger litt ordentlig med saab i norge før,bare sverige..

holder du til i mjøndalen forresten?en kompis av meg var innom en fest der i helga og han mente det var bilen din som stod på utsiden(hvis det er den på bilde)

var på party hos kameraten min håkon ja. var det der han hadde sett meg? sto ved en mur?

meld deg inn på http://www.saabturboclub.net der er det mange som har peiling, (også noen som bygger motor)

mitt prosjekt:

har en 900 t8 nå, har kjøpt meg nå 16v motor som skal inn snart. Har skrudd i fra hverandre blokka nå.

blokka blir sendt til borring på sylinderservice der jeg også syrevasker den, inn skal det cosworth-stempler.

nytt lagersett.

trim 60 turbo

datasprut (haltech) m/ 370cc dyser

audi s2 intercooler.

kommer: større bensinpumpe.

sinterchluch osv...

bilen er jo senket (+ kappet fjører) har også veldig lyst på bilstein dempere

post-1238-13804852033161_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres bra ut det:) hva regner du med å få ut av den da??

du holder til i mjøndalen el??har sett et par saaber der ute skjønner du:D

må ta noen svartjobber jeg nå så jeg kommer igang jeg oxo;)

savner å ha noe å skru på....

krb har litt peil på saab har de ikke??siden de er etterforselgere av speedparts sine ting...

skal prøve å finne meg en bil med lite rust.begynte på en 900 som jeg trodde det bare var hjulbuene foran som var rustne.til jeg hadde den på bukker hjemme i garasjen...det var et håpløst prskjekt å begynne på for å si det sånn:( men nå begynner vennene mine å få litt bra biler så da blir det bygging på meg og:D

hadde vært kult å fått sett på bilen din en gang..bor i asker så det er jo ikke så langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by J.C

det høres bra ut det:) hva regner du med å få ut av den da??

du holder til i mjøndalen el??har sett et par saaber der ute skjønner du:D

må ta noen svartjobber jeg nå så jeg kommer igang jeg oxo;)

savner å ha noe å skru på....

krb har litt peil på saab har de ikke??siden de er etterforselgere av speedparts sine ting...

skal prøve å finne meg en bil med lite rust.begynte på en 900 som jeg trodde det bare var hjulbuene foran som var rustne.til jeg hadde den på bukker hjemme i garasjen...det var et håpløst prskjekt å begynne på for å si det sånn:( men nå begynner vennene mine å få litt bra biler så da blir det bygging på meg og:D

hadde vært kult å fått sett på bilen din en gang..bor i asker så det er jo ikke så langt unna.

nå har ikke jeg råd til forsterket girkasse fra eriksson, så effekten blir vel ikke mer enn en 230 i første gang, kommer jo ann på ladetrykket.

jeg kommer ifra Mjøndalen ja:)

krb har jo peiling på saab, men ikke på den måten. han har jo ikke en 900 selv mener jeg. (bare 9.5);)

de saabene du ser rundt i mjøndalen er 2 tvillinger som er 4-meningen til fetteren min. http://saab900turbo.cjb.net/

er noen bilder der.

glemte å skrive i hva jeg hadde gjort med den at jeg har satt på 3" JT, m/batteribøy, og stort kn-filter ligger klart i skapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.C : Har en saab til deg jeg, hvis du er int. -83 mod. 3-dørs kombi med 17" og bra pearl-lakk. Motoren er ferdig trimmet, og knuser fire trinns kasser så tannhjula bokstavelig talt spruter på bare 1,2bar ladd. :D :D

Mildt sagt veldig bra utgangspunkt. Alt for mye er gjort, til at jeg gidder å ramse opp alt nå. :cool:

Angående femtrinns, så er det bare å glemme på en saab som er mere trimmet enn bare chip og annen moped trimming... :cool: :cool:

Trikset på firetrinns kassa er å bruke primær gearet fra femtrinns turbokasse, blir litt langbeint i gira, men hva gjør vel det når man har SAAB moment. ;)

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider