Gå til innhold

Hvor tykke kabler?

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

 

Skal ha ca 5000W RMS, fant ut at det blir ca 13000W på totalt forbruk etter at jeg ganget med effektiviteten til forsterkerne.

 

Hvordan i all verden har du tenkt her?

 

Men uansett, jeg ville nok strekt en 50mm^2 kabel og oppgradert kabler fra dynamo til batteri og jordinger. Dette har faktisk mye å si! Og skader jo ikke dra to 50mm^2 heller.. Hadde tilsammen 100mm^2 kabel i gamlebilen med ca 2500w forsterkerkraft tilsammen og merket at spenningsfallet ble mindre når jeg strakk ekstra kabel :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du har spisseffekter på 5000W RMS og en virkningsgrad på 0,7 da. Viss du har 8 meter 50mm2 kabel som strømmen (som blir ca. 450A) må igjennom sitter du med et tap på 1,2V i kablene.

 

Altså er jeg enig med BoomBoxx på at du absolutt bør ha et batteri bak! Kjøp et par skikkelige AGM eller Gelebatterier, oppgrader dynamo og alle kabler til 50mm2. Da bør du ha kommet langt vil jeg tro :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt det der, Spade, litt enkel matte viser at 5000W blir 450A, men likevel er det mange som MÅ ha batterier som leverer flere tusen ampere selv om de har forsterker som trekker mye mindre enn 5kW. Det er veldig viktig det. Nytter ikke å diskutere med dem, sånn er det bare, må vite. :D

 

Men det Hifonic skriver er riktig, selv om jeg vil tro (TRO) at 2 stk 50mm^2 kabler av grei kvalitet koster like mye som én 21/25mm^2 og et nytt batteri, f.eks. Optima Yellow Top.

 

Vil påstå at du for mer igjen for pengene med den dealen, men om du får kabler gratis og har god plass til 50mm^2 kabling, så hvorfor ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenge batterier gir de flere tusen amperene :) Og det er på grensen det med to 50mm^2 ja, men klart det hjelper litt på. Jeg har ikke plass til batteri baki så har bestilt et heftig batteri og 50mm^2 koster lite fra de rette plassene ;) Men plass, nei det har jeg ikke.. Må nok strekke under bilen om jeg skal ha flere strekk i fjatten.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt det der, Spade, litt enkel matte viser at 5000W blir 450A, men likevel er det mange som MÅ ha batterier som leverer flere tusen ampere selv om de har forsterker som trekker mye mindre enn 5kW. Det er veldig viktig det. Nytter ikke å diskutere med dem, sånn er det bare, må vite. :D

 

Men det Hifonic skriver er riktig, selv om jeg vil tro (TRO) at 2 stk 50mm^2 kabler av grei kvalitet koster like mye som én 21/25mm^2 og et nytt batteri, f.eks. Optima Yellow Top.

 

Vil påstå at du for mer igjen for pengene med den dealen, men om du får kabler gratis og har god plass til 50mm^2 kabling, så hvorfor ikke :P

Skal forklare dette veldig enkelt for deg også :) snill som jeg er, hehe...

 

Ampere og kabel er noe først og fremst db-draggere er opphengt i, og det er pga motparten, spenningen altså, jo mer ampere og mer kabel jo mindre spenningsfall..

 

Selv om en kabel tåler hele ampertrekket så får man spenningsfall, så derfor dytter man inn masse kabel, er vel kun en Street bil i Norge som følger standarden på dette og det er re-load sin, som har 8x50mm2 til pluss og 8x50mm2 til minus fra batteriet og bak...

 

Den vanlige mann i gata trenger nok ikke batteri som leverer flere tusen amper, men problemet er vel at de fleste AGM batteriene gjør det enten du vil eller ikke, hehe...

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, du mente vel jo mer ampere og mindre kabel jo mindre spenningsfall?

 

Hva syns folket om koblingen over? Er den riktig?

 

Mer ampere = mer spenningsfall (tap)

Tykkere kabel = mindre spenningsfall

 

Effekt = Strøm x Spenning

 

Siden vi har så lav spenning i biler (12V) så vil strømmen bli høy ved store effekter og tapet vil også bli stort i kablene om de ikke er tykke nok.

 

Var dette forståelig?

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, du mente vel jo mer ampere og mindre kabel jo mindre spenningsfall?

 

Hva syns folket om koblingen over? Er den riktig?

Om det var meg du spurte nå så så mener jeg at jo mer ampere du har tilgjengelig og jo mer kabel du har jo mindre spenningsfall..

 

går du andre veien, altså at du har mindre ampere tilgjengelig og mindre kabel får du større spenningsfall..

 

Ellers så ser tegningen riktig ut hvertfall..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår