mexxor Skrevet Desember 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 hvordan blir det med spenningsfall under så store trekk forresten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet Desember 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 Ganske ille, avhengig av batteri(er) og ledeevne i hele kretsen... Fremfor å bruke en månedslønn på kabler, ville jeg heller kjøpt et batteri til, og hatt dette baki bilen med 25mm^2 kabel mellom de to batteriene, og korte strekk med 25/50mm^2 baki bilen. Min mening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Desember 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 Skal ha ca 5000W RMS, fant ut at det blir ca 13000W på totalt forbruk etter at jeg ganget med effektiviteten til forsterkerne. Hvordan i all verden har du tenkt her? Men uansett, jeg ville nok strekt en 50mm^2 kabel og oppgradert kabler fra dynamo til batteri og jordinger. Dette har faktisk mye å si! Og skader jo ikke dra to 50mm^2 heller.. Hadde tilsammen 100mm^2 kabel i gamlebilen med ca 2500w forsterkerkraft tilsammen og merket at spenningsfallet ble mindre når jeg strakk ekstra kabel :) Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet Desember 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 Si at du har spisseffekter på 5000W RMS og en virkningsgrad på 0,7 da. Viss du har 8 meter 50mm2 kabel som strømmen (som blir ca. 450A) må igjennom sitter du med et tap på 1,2V i kablene. Altså er jeg enig med BoomBoxx på at du absolutt bør ha et batteri bak! Kjøp et par skikkelige AGM eller Gelebatterier, oppgrader dynamo og alle kabler til 50mm2. Da bør du ha kommet langt vil jeg tro :) Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet Desember 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 Litt morsomt det der, Spade, litt enkel matte viser at 5000W blir 450A, men likevel er det mange som MÅ ha batterier som leverer flere tusen ampere selv om de har forsterker som trekker mye mindre enn 5kW. Det er veldig viktig det. Nytter ikke å diskutere med dem, sånn er det bare, må vite. :D Men det Hifonic skriver er riktig, selv om jeg vil tro (TRO) at 2 stk 50mm^2 kabler av grei kvalitet koster like mye som én 21/25mm^2 og et nytt batteri, f.eks. Optima Yellow Top. Vil påstå at du for mer igjen for pengene med den dealen, men om du får kabler gratis og har god plass til 50mm^2 kabling, så hvorfor ikke :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Desember 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 Er ikke lenge batterier gir de flere tusen amperene :) Og det er på grensen det med to 50mm^2 ja, men klart det hjelper litt på. Jeg har ikke plass til batteri baki så har bestilt et heftig batteri og 50mm^2 koster lite fra de rette plassene ;) Men plass, nei det har jeg ikke.. Må nok strekke under bilen om jeg skal ha flere strekk i fjatten. Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
halsen89 Skrevet Desember 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 kjøp deg noen sinnsyke hodetelefoner istede, like god lyd og du sparer deg mange tusen ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Desember 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 kjøp deg noen sinnsyke hodetelefoner istede, like god lyd og du sparer deg mange tusen ;) Tror ikke man kjenner det på kroppen da grinchy :) Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet Desember 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2006 Enkelt å kjenne det i kroppen, da. Kjøp en massasjepute også! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Desember 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 nei det halsen89 vil nok aldri skje. Tror jeg skal overdrive litt, nmår man bruker rundt 40k på anlegg så kan man bruke 1 k mer på nok kabel str. Skal koble noe ala dette: rød ledning er pluss og svart er minus. Alle ledningene er 50 mm^2. Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Desember 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 Litt morsomt det der, Spade, litt enkel matte viser at 5000W blir 450A, men likevel er det mange som MÅ ha batterier som leverer flere tusen ampere selv om de har forsterker som trekker mye mindre enn 5kW. Det er veldig viktig det. Nytter ikke å diskutere med dem, sånn er det bare, må vite. :D Men det Hifonic skriver er riktig, selv om jeg vil tro (TRO) at 2 stk 50mm^2 kabler av grei kvalitet koster like mye som én 21/25mm^2 og et nytt batteri, f.eks. Optima Yellow Top. Vil påstå at du for mer igjen for pengene med den dealen, men om du får kabler gratis og har god plass til 50mm^2 kabling, så hvorfor ikke :P Skal forklare dette veldig enkelt for deg også :) snill som jeg er, hehe... Ampere og kabel er noe først og fremst db-draggere er opphengt i, og det er pga motparten, spenningen altså, jo mer ampere og mer kabel jo mindre spenningsfall.. Selv om en kabel tåler hele ampertrekket så får man spenningsfall, så derfor dytter man inn masse kabel, er vel kun en Street bil i Norge som følger standarden på dette og det er re-load sin, som har 8x50mm2 til pluss og 8x50mm2 til minus fra batteriet og bak... Den vanlige mann i gata trenger nok ikke batteri som leverer flere tusen amper, men problemet er vel at de fleste AGM batteriene gjør det enten du vil eller ikke, hehe... Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Desember 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 ok, du mente vel jo mer ampere og mindre kabel jo mindre spenningsfall? Hva syns folket om koblingen over? Er den riktig? Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Desember 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 Er koblingen jeg tegnet over riktig? Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet Desember 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 ok, du mente vel jo mer ampere og mindre kabel jo mindre spenningsfall? Hva syns folket om koblingen over? Er den riktig? Mer ampere = mer spenningsfall (tap) Tykkere kabel = mindre spenningsfall Effekt = Strøm x Spenning Siden vi har så lav spenning i biler (12V) så vil strømmen bli høy ved store effekter og tapet vil også bli stort i kablene om de ikke er tykke nok. Var dette forståelig? Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Desember 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 ok, du mente vel jo mer ampere og mindre kabel jo mindre spenningsfall? Hva syns folket om koblingen over? Er den riktig? Om det var meg du spurte nå så så mener jeg at jo mer ampere du har tilgjengelig og jo mer kabel du har jo mindre spenningsfall.. går du andre veien, altså at du har mindre ampere tilgjengelig og mindre kabel får du større spenningsfall.. Ellers så ser tegningen riktig ut hvertfall.. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.