Dammed Skrevet Desember 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 ok, nei det jeg trodde er at når kabelen er mindre så er det mindre motstand i kretsen ergo mindre spenningsfall. Men det er kanskje feil? Bra at tegningen var riktig. :) U=RI Når R blir mindre så hviler det mindre volt over kabelen, ergo så blir det mer volt til forbrukeren i den andre enden. Med det vil jeg si jo mindre motstand det er i en kabel jo mindre spenningsfall vil det bli mellom f.eks. et batteri og en forsterker. 14 V _____ 1V ______ 13V batter --> kabel --> Forsterker. Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240Råner Skrevet Desember 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 50 kvadrat = 50 mm? 50 kvadrat er forkortelse for 50 kvadrat millimeter altså 50mm2 Siter To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240Råner Skrevet Desember 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 ok, nei det jeg trodde er at når kabelen er mindre så er det mindre motstand i kretsen ergo mindre spenningsfall. Men det er kanskje feil? Bra at tegningen var riktig. :) U=RI Når R blir mindre så hviler det mindre volt over kabelen, ergo så blir det mer volt til forbrukeren i den andre enden. Med det vil jeg si jo mindre motstand det er i en kabel jo mindre spenningsfall vil det bli mellom f.eks. et batteri og en forsterker. 14 V _____ 1V ______ 13V batter --> kabel --> Forsterker. Og jo mindre motstand der er i kabelen jo mindre varme vil den generere ved høye strømmer. Siter To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg