Gå til innhold

USA-Import av Eclipse


hobbess

Anbefalte innlegg

Hei. Har tenkt meg en tur til USA i sommer for å kjøpe hjem en Eclipse GSX.

 

Har prøvd å lese litt rundt, men er noen ting jeg ikke er helt sikker på.

 

1) Hva må til for å få den EU-godkjent og generellt alt for å få den på norske skilter?

2) Ved bruk av importkalkulatorer har jeg kommet fram til at en Eclipse til 30000 der borte ikke vil bli noe spessielt dyrere en rundt 12-130000 på norske skilter her hjemme. Men hvis man tar en titt på AutoDB eller Finn.no så er det noen helt andre priser man ser på. Hvorfor er det slik? Er det noe jeg har glemt å ta med i regnestykket?

3) Hvis jeg finner meg en bil og kjøper den. Så har jeg tenkt til å kjøre den til New York for så å shippe den med båt derfra. Men hvordan får jeg den til New York? kan jeg kjøre den selv? Hvordan er det med dette ?

 

 

Her er regnestykket jeg har satt opp:

 

1998 Mitsubishi Eclipse GSX

210hk / 2.0l / 1250kg

 

Bilens pris: 35000

+ Engangsavgift

Vektavgift: 46912.5

Slagvolumsavgift: 42054.0

Hestekreftavgift: 99915.04

= 188881.54

 

+ Merverdiavgift: 8750.0

+ Vrakpant: 1300.0

- Bruksfradrag: 111440.11

= Totalpris på bil:122491.0

 

+ ~1000$ i frakt

 

 

Hvis noen kunne hjulpet meg litt på vei med å svare på spørsmålene eller evt. kommet med noen tips hadde jeg satt stor pris på dette! :)

 

På forhånd takk!

 

Mvh. Marius

VW Polo GT '85

VW Polo GT '86

VW Polo GT G40 '91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er å bruke kalkulatoren på tollvesenets egne sider (http://www.toll.no)

 

Dette er regnestykket

 

Motorvolum : 1997cc

Effekt :210hk

Vekt : 1432kg

reg.år (da jeg ikke kjenner reg.dato setter jeg 01.01.99)

 

Tollverdi 35000 + ca 9000 for frakt, forsikring og havneavgifter

 

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 60 827,10

Avgift for motoreffekt: 128 932,82

Avgift for slagvolum: 51 304,10

Engangsavgift: 241 064,02

Bruksfradrag (55%): -132 585,21

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 109 779,00

MVA: 11 000,00

 

Engangsavgift + MVA: 120 779,00

 

Det er hva du må betale staten i avgifter. I tillegg kommer jo selve bilkjøpet samt frakten, så legg på 44 000 og du ender opp med 164 779. Prisen kan jo variere litt siden bruksfradraget kan økes alt etter når den er registrert første gang samt dato da du skal registrere.

 

Når det gjelder transport til New York kan du jo likegreit kjøre selv, du har minimum 30 dager på deg til å omregistrere bilen ved kjøp i USA. Avtal på forhånd med fraktselskapet at du selv leverer bilen til havna i NY (og når du kommer selvf.), de ordner med papirarbeidet såframst du har med deg original title OG bill of sale.

 

Når det gjelder godkjenning varierer det veldig mye avhengig av hvor i landet den skal igjennom. Noen steder går det greit, andre steder setter de seg på bakbeina og gjør prosjektet litt håpløst å få gjennomført. Hør med andre eclipse eiere hvor de fikk bilene sine godkjent. En ting som er verdt å merke seg er at desto mer modifisert bilen er, dess vanskeligere blir det å få den godkjent.

-- 3000GT VR-4 --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er å bruke kalkulatoren på tollvesenets egne sider (http://www.toll.no)

 

Dette er regnestykket

 

Motorvolum : 1997cc

Effekt :210hk

Vekt : 1432kg

reg.år (da jeg ikke kjenner reg.dato setter jeg 01.01.99)

 

Tollverdi 35000 + ca 9000 for frakt, forsikring og havneavgifter

 

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 60 827,10

Avgift for motoreffekt: 128 932,82

Avgift for slagvolum: 51 304,10

Engangsavgift: 241 064,02

Bruksfradrag (55%): -132 585,21

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 109 779,00

MVA: 11 000,00

 

Engangsavgift + MVA: 120 779,00

 

Det er hva du må betale staten i avgifter. I tillegg kommer jo selve bilkjøpet samt frakten, så legg på 44 000 og du ender opp med 164 779. Prisen kan jo variere litt siden bruksfradraget kan økes alt etter når den er registrert første gang samt dato da du skal registrere.

 

Når det gjelder transport til New York kan du jo likegreit kjøre selv, du har minimum 30 dager på deg til å omregistrere bilen ved kjøp i USA. Avtal på forhånd med fraktselskapet at du selv leverer bilen til havna i NY (og når du kommer selvf.), de ordner med papirarbeidet såframst du har med deg original title OG bill of sale.

 

Når det gjelder godkjenning varierer det veldig mye avhengig av hvor i landet den skal igjennom. Noen steder går det greit, andre steder setter de seg på bakbeina og gjør prosjektet litt håpløst å få gjennomført. Hør med andre eclipse eiere hvor de fikk bilene sine godkjent. En ting som er verdt å merke seg er at desto mer modifisert bilen er, dess vanskeligere blir det å få den godkjent.

 

Tusen takk for utfyllende svar! : )

Har planer om å kjøpe en helt original GSX, så tror ikke det skal bli så veldig vanskelig å få den godkjent. Med mindre det er noen forskjeller på standaren som var da i USA og hva som kreves til f.eks EU kontroll :E

VW Polo GT '85

VW Polo GT '86

VW Polo GT G40 '91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å kjøpe en helt original GSX

Dersom du kjøper en 100% original, skal det være uproblematisk å registrere den på en av de 3(?) stasjonene i landet som kan registrere på unntaksregelen (§1-15).

 

Men en vet aldri, reglene endrer seg hele tiden, så er sikkert kommet noen nye regler når du har fått bilen over her. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg vurderte å hente inn en 1999 Eclipse 2.4 spyder for en god stund siden. Men med de nye avgiftene så lønner deg seg vel ikke å hente inn? Har ikke sjekket men har en sterk misstanke. Drammen godkjenner i hvertfall USA import. Det som må gjøres (vet ikke om alt dette må gjøres på eclipse, på 3000GT måtte i hvertfall dette gjøres) er å bytte baklys om blinklysa lyser rødt, dimme ned kjørelyset til parklys og koble fra orange parklys foran. Så var det påbud om sideblink i speil eller på skjerm, men dette tror jeg du slipper nå. Vet i hvertfall at en Tysklands importert bil slapp, og eieren bablet om "nye" regler.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår