Gå til innhold

De mest omtalte batteriene på BF..

Ranger emnet


LLH

Anbefalte innlegg

En liten liste over de mest omtalte batteriene her på forumet. kinetik oversatte jeg målene på ved en tidligre annledning. Vis noen ser noe feil skrik ut :)

 

Kinetik:

http://www.kinetikaudio.com/intro.htm

HC600: 17.78cm langt - 7.62cm bredt- 16.51cm høyt 6.35Kg - 20/26Ah

HC800: 19.03cm langt - 12.7cm bredt - 18.03cm høyt (inkl poler) 11.79Kg - 36Ah

HC1400: 22.86cm langt - 20.57cm bredt - 22.60cm høyt (inkl poler) 17.69 - 60Ah

HC1800: 25.4cm langt - 16.51cm bredt - 22.35 cm høyt (inkl poler) 24.49kg - 81Ah

HC2000: 30.48cm langt - 16.51cm bredt - 22.35cm høyt (inkl poler) 27.66Kg - 102Ah

HC2400: 33.02cm langt - 17.01cm bredt - 23.87 cm høyt (inkl poler) 31.29Kg - 128Ah

 

Odyssey :

http://www.odysseybatteries.com/batteries.htm

De har faktisk etter min mening veldig godt målsatte tegninger og til og med i mm på siden sin..

 

Northstar:

http://www.northstarbattery.com/engine_start.php

 

batcap:

http://www.batcap.net/Indexnew5.htm

så vidt jeg har sett er Kinetik bygget opp av celler av denne typen.. ikke tilgjengelig i norge såvidt jeg har sett..

 

Optima:

Har tatt med de to med vanlige poler. begge finnes i flere versoner..

Rød:

http://www.optimabatteries.com/publish/optima/americas0/en/config/product_info/automotive/starter/spec_sheets.RowPar.0001.ContentPar.0001.ColumnPar.0005.File.tmp/34%20&%2034R_082304.pdf

Gul:

http://www.optimabatteries.com/publish/optima/americas0/en/config/product_info/automotive/deep_cycle/spec_sheets.RowPar.0001.ContentPar.0001.ColumnPar.0004.File.tmp/D34_082104.pdf

 

Mere info:

http://www.optimabatteries.com/publish/optima/americas0/en/config/product_info/automotive.html

 

Exide sønnak maxxima 900

http://www.sonnak.com/pdf/Bil-typeliste.pdf

 

 

Northstar, Kinetik,og noen av Odyssey batteriene har ikke disse knastene nederst på batteriet, så du må ha bøyle over batteriet eller noe kustom opplegg for og feste det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder Kinetikbatteriene så holder HC600 som startbatteri. Den lille tassen klarer det lekende lett!

 

Ah = amperetimer = 1Ah = 1 ampere strømtrekk i 1 time

 

Eller... 20Ah = 20 ampere strømtrekk i en time eller 10 ampere i 2 timer eller 1 ampere i 20 timer.

 

Er det mye å tjene på å gå opp til HC 800?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Kinetikbatteriene så holder HC600 som startbatteri. Den lille tassen klarer det lekende lett!

 

Ah = amperetimer = 1Ah = 1 ampere strømtrekk i 1 time

 

Eller... 20Ah = 20 ampere strømtrekk i en time eller 10 ampere i 2 timer eller 1 ampere i 20 timer.

 

dette er faktisk litt feil.. eh Ah = ampere timer det er rett.. og teorien er helt rett, men i pratktis fungerer det ikke slik

 

her kan du se litt mer hva det betyr i praksis

sjekk odyssey 1700 som er et ganske så mye brukt batteri, også her på forumet.

 

http://www.odysseybatteries.com/battery/pc1700t.htm

 

kun ved 3.4A har den 68Ah som det er oppført til, dette gjelder alle batterier, øk tempraturen med 10 grader og du (groft sett) halverer Ah.. jo kaldere det er jo bedre er det. (noe posetivt med å bo i kalde norge)

 

også slik stinger og odyssey ikke har helt like målinger på to helt like batterier.. stinger lades ut til 10volt og odyssey til 10.02 stingers er målt i 20grader C og odyssey er målt i 25grader C

 

men ikke ta denne posten for seriøst.. var egentlig godt forklart av tony detta.. men greit å vite at det er "abit more to it"

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får batterier bedre kapasitet ved kulde? Dette var for meg meget ukjent da jeg trodde de ble dårligere ved kulde. Strømmen de klarer å levere går ihvertfall kraftig ned.

 

Ellers så kunne jeg ikke tenkt meg HC 600 som eneste batteri. Har man en del småkjøring og en motor som er litt tyngre å dra irundt enn en symaskin kan man fort har tomt batteri, dessverre.

 

"Capacity versus temperature

40°C: 102%

25°C: 100%

0°C: 85%

-15°C: 65%"

 

Klipt inn fra Installbay og dette er jo stikk motsatt av Erik Andre sitt utsagn.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Andre: Ville bare ta med "basic bout it" :) Så folk aner _litt_ mer hva amperetimer betyr.

 

Spade: Tjah.. Finnes og folk som har hatt et HC800 natteri i en stooor dodge med V8 motor. Det var cirka -25 kuldegrader i gjennomsnitt en hel måned og det var aldri noen tegn til at batteriet var for lite. Så tror nok et hc600 skulle holde :)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde alle visste at batterier ikke liker kulde jeg..?

Til de som ikke visste dette, Erik Andre f.eks., se på CCA i forhold til HCA ;)

Cold Cranking Amps sier hvor mye strøm batteriet klarer å levere i 30 sek ved 0 F, og Hot Cranking Amps ved 80 F.

 

PC1700 som eks:

875 CCA (0° F / -18°C for 30 Seconds)

1325 HCA (80° F / 27°C for 30 Seconds)

 

Spenningen og kapasiteten vil også være høyere når det er varmt!

Men batteriene lader seg også mye lettere ut av seg selv når det er varmt...

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste kjemiske processer går saktere med lavere temperaturer og... og i batteriene er jo den kjemiske processen som "gir" strømen. Derfor vil disse også selv utlade seg fortere ved høyere temperaturer. :bok:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spade: kapasitet er ikke bare Ah, men også hva det klarer å yte, jeg påsto vel ikke at det ville kunne gi bedre startstrøm?

Typhon: jada, kjempe bra post ;)

BeemerZ1: var Ah det var snakk om, ikke cca eller hca

 

Jeg kan ikke huske hvor jeg leste dette, så det blir vanskelig å bevise noe her så det var vel kanskje dumt å nevne noe, kanskje det jeg leste var feil også.. så jeg beklager at jeg nevnte noe som helst om akuratt det.

Men hvorfor gir et batteri testet i 20grader C lenger Ah enn samme batteri testet i 25grader C? det jeg sikter til er odyssey pc1700(68ah)og stinger sp1700(72ah)?

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spade: kapasitet er ikke bare Ah, men også hva det klarer å yte, jeg påsto vel ikke at det ville kunne gi bedre startstrøm?

Typhon: jada, kjempe bra post ;)

BeemerZ1: var Ah det var snakk om, ikke cca eller hca

 

Jeg kan ikke huske hvor jeg leste dette, så det blir vanskelig å bevise noe her så det var vel kanskje dumt å nevne noe, kanskje det jeg leste var feil også.. så jeg beklager at jeg nevnte noe som helst om akuratt det.

Men hvorfor gir et batteri testet i 20grader C lenger Ah enn samme batteri testet i 25grader C? det jeg sikter til er odyssey pc1700(68ah)og stinger sp1700(72ah)?

 

Hmmm. Mente at det stod 72 ah i de testpapirene jeg fikk med jeg på mine odyssey batterier.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår