Gå til innhold

De mest omtalte batteriene på BF..

Ranger emnet


LLH

Anbefalte innlegg

spade: kapasitet er ikke bare Ah, men også hva det klarer å yte, jeg påsto vel ikke at det ville kunne gi bedre startstrøm?

Typhon: jada, kjempe bra post ;)

BeemerZ1: var Ah det var snakk om, ikke cca eller hca

 

Jeg kan ikke huske hvor jeg leste dette, så det blir vanskelig å bevise noe her så det var vel kanskje dumt å nevne noe, kanskje det jeg leste var feil også.. så jeg beklager at jeg nevnte noe som helst om akuratt det.

Men hvorfor gir et batteri testet i 20grader C lenger Ah enn samme batteri testet i 25grader C? det jeg sikter til er odyssey pc1700(68ah)og stinger sp1700(72ah)?

 

Hvis ikke Ah uttrykker kapasiteten, hva er det da??

Kapasiteten, altså hvor mange Ah batteriet klarer å gi, kommer også an på hvor lang periode det lades ut over.

Jo lenger tid det lades ut over, desto høyere kapasitet.

Fra 1 time til 100 timer utlading kan kapasiteten variere med 100 %!

Det vil si at det samme batteriet kan oppgis til å være alt fra 45 Ah til 90 Ah.

 

PC1700 er oppgitt til 65 Ah ved 10 timer utlading.

Dette tallet kan altså variere MYE, alt ettersom hvordan det blir oppgitt...

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

også var det det å lese posten da.. jeg sa ikke at Ah ikke hadde noe med kapasiteten å gjøre.. men det er flere ting som har med kapasiteten å gjøre

 

KAPASITETEN HAR IKKE BARE MED AMPERE TIMER Å GJØRE

 

ja du har rett, ah har med kapasitet å gjøre, men som du nevner så har jo også cca og hca noe med kapasiteten..

jeg er helt enig at mengde strøm (I AMPERE) den klarer å levere i korte perioder er høyere ved høyere tempratur og ja hca vil alltid være større enn cca..

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øk tempraturen med 10 grader og du (groft sett) halverer Ah.. jo kaldere det er jo bedre er det. (noe posetivt med å bo i kalde norge)

 

 

Hvorfor komme med en slik bestemt påstand viss du ikke er sikker?

 

Jeg ble usikker på om jeg hadde helt feil når jeg trodde at batterier hadde mindre kapasitet når de var kalde når du kommer med en sånn direkte påstand.

 

Men hva annet enn AH er kapasitet? Kapasitet er jo mengde og total mengde er jo AH, ikke noe annet.

 

 

Først nevner du jo at AH blir større ved lavere temperaturer.

 

spade: kapasitet er ikke bare Ah, men også hva det klarer å yte

Så nevner du din såkalte kapasitet her.

 

BeemerZ1: var Ah det var snakk om, ikke cca eller hca

Hmm, der var det AH igjen gitt, ikke kapasitet.

 

Og nå er det kapasitet igjen, som ikke er kun AH, men noe annet hemmelig også. Morsomt :D For du bekreftet jo selv til BeemerZ1 at du ikke snakket om cca eller hca.

 

 

 

 

Typhon: Nylig gikk en mann over sørpolen uten noen etterforsyninger også, men jeg ville ikke ha gjort det. Jeg sier bare at HC 600 ikke egner seg for noen som har mye småkjøring for da vil batteriet tappes og tappes til det får en lengre kjøretur. Litt enkelt forklart og teoretisk vil jo et batteri med 50Ah tåle ca. dobbelt så mange oppstarter uten lading da. Ergo kan du ha mer småkjøring før du må ut på en lengre tur eventuelt vedlikeholdslade. Jeg har f.eks. 5 minutter kjøring til jobb og 5 minutter kjøring til dama, tror jeg hadde fått trøbbel rimelig fort siden jeg kanskje kan være nesten en måned uten lengre kjøreturer.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld meg... men hva er det du prøver å få til spade.. finne ut fakta og hjelpe til, eller finne feil på andre?

 

jeg hadde en utallelse som jeg for det første sa.. IKKE TA FOR SERIØST

og jeg har beklaget dette. enda nagger du om det..

 

hvis man legger 2 og 2 sammen så ser man jo også at beemerz1 nesten er enig.. han sier at batteriet har høyere selvutladning når tempraturen er høyere.. altså lades batteriet ut mer av seg selv når det er varmt og igjenværende ah må jo da bli lavere.. så påstanden min står jeg enda på

kapasitet betyt faktisk: evne til å yte, men det burde jo du vite som nettop kom ut av skolen og bare det å kunne gi 12volt er en kapasitet.. evnen til å gi 1700A i 5sekunder er en kapasitet og som alle er enige i.. evnen til å holde ut strømtrekk over tid.. Ah er en kapasitet.

men dette blir for dumt å ødelegge tråden over.. så jeg er ferdig snakka

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bare at når du kommer og retter på andre bør du ha riktig. Eventuelt innrømme feilen når den er gjort istender for og vri å vende på ord og påstå at andre leser feil.

 

Og jada, 1700A i 5 sekunder er en kapasitet ja, det er vel også kjent som HCA eller CCA. Noe som du bemerket spesielt til meg at du ikke snakket om, men nok om det.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm er fremdeles et (an)spent tema på BF ser jeg :D

 

 

Men: er det kun ESR som bestemmer om to batterier "passer" godt sammen??

 

Jeg kan ikke komme på noe annet enn at ESR bør være så likt som mulig om du skal parallellkoble flere batterier.

 

Når vi først er inne på ESR. Finnes det flere måter å måle ESR på? matador? :) Husker vi holdt på med dette på skolen, men da testet vi bare 9V batterier.

 

Grunnen til at jeg spør er at bare Northstar og Optima oppgir ESR såvidt jeg kan se. Og Optima Yellow Top oppgir nesten halvparten iforhold til Northstar NSB 40. Optima oppgir 2,8 milliohm og NSB 40 4,5 milliohm.

 

Noe sier meg at dette ikke stemmer helt liksom.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld meg... men hva er det du prøver å få til spade.. finne ut fakta og hjelpe til, eller finne feil på andre?

 

jeg hadde en utallelse som jeg for det første sa.. IKKE TA FOR SERIØST

og jeg har beklaget dette. enda nagger du om det..

 

hvis man legger 2 og 2 sammen så ser man jo også at beemerz1 nesten er enig.. han sier at batteriet har høyere selvutladning når tempraturen er høyere.. altså lades batteriet ut mer av seg selv når det er varmt og igjenværende ah må jo da bli lavere.. så påstanden min står jeg enda på

kapasitet betyt faktisk: evne til å yte, men det burde jo du vite som nettop kom ut av skolen og bare det å kunne gi 12volt er en kapasitet.. evnen til å gi 1700A i 5sekunder er en kapasitet og som alle er enige i.. evnen til å holde ut strømtrekk over tid.. Ah er en kapasitet.

men dette blir for dumt å ødelegge tråden over.. så jeg er ferdig snakka

Jeg var egentlig ikke så enig med deg...

For i utgangspunktet sa du det helt motsatte av det som er riktig.

Poenget er å få frem fakta, ikke å pirke på andre.

Men dette blir litt vanskelig når enkelte vrir og vender på ting så det skal se ut som de hadde litt rett likevel :watchout

 

Når det gjelder den selvutladingen av batteriene er den ganske ubetydelig liten uansett for oss her i nord i hvert fall.

I 40 grader C tar det 5 måneder før et batteri kommer ned i 50 % kapasitet, mens det ved 20 grader C tar 16 måneder...

De fleste får vel fulladet batteriet/ene minst en gang i måneden.

Kapasiteten blir høyere ved høy temperatur, og om bilen skulle stå i noen dager betyr ikke det en dritt, dermed er ikke "gjenværende Ah" lavere.

 

Jeg mener forrtsatt et det eneste som beskriver et batteris kapasitet er Ah.

At ordet kapasitet har flere betydninger gjør ikke så mye, siden bare den ene gjelder for batterier.

Ja jeg nevnte CCA og HCA, men jeg har aldri sagt at det var kapasiteter...

 

De 1700 amperene i 5 sek på PC1700 kalles PHCA.

Evnen til å gi 1700 A i 5 sek er nettopp en evne...

Jeg vil ikke kalle det en kapasitet selv om det er mulig å bruke det ordet.

 

Fasit:

Battery capacity

 

Since the voltage of a battery is relatively constant, the capacity of a battery to store energy is often expressed in terms of the total amount of charge able to pass through the device. This is expressed in ampere hours, where one A·h equals 3600 coulombs. If a battery can pump charges for one hour at a rate of one coulomb/sec or one ampere (1 A), it has a capacity of 1 A·h. If it can provide 1 A for 100 hours, its capacity is 100 A·h. The more electrolyte and electrode material in the cell, the greater the capacity of the cell. Thus a tiny cell has much less capacity than a much larger cell, even if both rely on the same chemical reactions (e.g. alkaline cells), which produce the same terminal voltage. Because of the chemical reactions within the cells, the capacity of a battery depends on the discharge conditions such as the magnitude of the current, the duration of the current, the allowable terminal voltage of the battery, temperature, and other factors.

 

Battery manufacturers use a standard method to determine how to rate their batteries. The battery is discharged at a constant rate of current over a fixed period of time, such as 10 hours or 20 hours, down to a set terminal voltage per cell. So a 100 ampere-hour battery is rated to provide 5 A for 20 hours at room temperature. The efficiency of a battery is different at different discharge rates. When discharging at low rate, the battery's energy is delivered more efficiently than at higher discharge rates. This is known as Peukert's Law.

 

Se gjennom dette, så skjønner du kanskje litt mer:

http://www.mkbattery.com/images/AGM_L_v1_UK.pdf

 

Når det gjelder tråden/topic synes jeg dette faktisk er viktige fakta å få orden på :)

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke komme på noe annet enn at ESR bør være så likt som mulig om du skal parallellkoble flere batterier.

 

Når vi først er inne på ESR. Finnes det flere måter å måle ESR på? matador? :) Husker vi holdt på med dette på skolen, men da testet vi bare 9V batterier.

 

Grunnen til at jeg spør er at bare Northstar og Optima oppgir ESR såvidt jeg kan se. Og Optima Yellow Top oppgir nesten halvparten iforhold til Northstar NSB 40. Optima oppgir 2,8 milliohm og NSB 40 4,5 milliohm.

 

Noe sier meg at dette ikke stemmer helt liksom.

 

NSB 40 er et lite batteri, så det er ikke usannsynlig at det stemmer...

Oftest er ESR lavere jo større batteriet er.

Mener å huske at ESR på PC2150 er 2,2 mOhm, mens den er litt høyere på PC1700.

Har målinger på forskjellige batterier, blant annet Optimaene, så kan sjekke disse om litt.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare at HC 600 ikke egner seg for noen som har mye småkjøring for da vil batteriet tappes og tappes til det får en lengre kjøretur.

 

Jeg håper du har testet Kinetik HC600...

Jeg håper også at du vet at dette er mer en batterikondensator enn et batteri... Kondensatorer lades fortere opp enn et batteri!

 

Dette skal testes når vi er tilbake fra USA.

Vi får installere et Kinetik HC600 i vår dieseldrevne bil og teste det "opp & ned & i mente"...

Intet annet er akseptabelt. Eller hva?

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du har testet Kinetik HC600...

Jeg håper også at du vet at dette er mer en batterikondensator enn et batteri... Kondensatorer lades fortere opp enn et batteri!

 

Dette skal testes når vi er tilbake fra USA.

Vi får installere et Kinetik HC600 i vår dieseldrevne bil og teste det "opp & ned & i mente"...

Intet annet er akseptabelt. Eller hva?

 

 

Mvh

Pål

 

Jeg har ikke testet batteriet nei. Men du sier at det lades fortere opp, tenker du da på at det fortere når topp kapasitet fordi det kun er 20Ah eller at det kan ta imot høy laddestrøm? For problemet er for mange at dynamo kanskje ikke kan levere så mye til batteri og da mener jeg at dette kan bli et problem. Jeg har flere kjente som har klart å få flatt batteri på veldig mye småkjøring som ikke har stereo, hva med de som har stereo da? Jeg gidder ikke å vedlikeholdslade annenhver dag ihvertfall.

 

Men når du først er her inne, vet du hvor lav ESR de forskjellige Kinetikbatteriene har? Kanskje jeg kan spleise et med mitt Optima Yellow Top og teste om det klarer å starte dieselbilen min alene når jeg har mye småkjøring :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSB 40 er et lite batteri, så det er ikke usannsynlig at det stemmer...

Oftest er ESR lavere jo større batteriet er.

Mener å huske at ESR på PC2150 er 2,2 mOhm, mens den er litt høyere på PC1700.

Har målinger på forskjellige batterier, blant annet Optimaene, så kan sjekke disse om litt.

 

Mvh

Stian

 

NSB 40 har nesten like høy kapasitet som Optima da, og kan levere høyere strømmer, men at det atpåtil har høyere indre motstand synes jeg er merkelig. Mener å ha lest at AGM skal ha lavere indre motstand enn gele også. Men gleder meg til å se hva du finner ut av dette :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSB 40 har nesten like høy kapasitet som Optima da, og kan levere høyere strømmen, men at det atpåtil har høyere indre motstand synes jeg er merkelig. Mener å ha lest at AGM skal ha lavere indre motstand enn gele også. Men gleder meg til å se hva du finner ut av dette :)

Batteri - Kapasitet - Max strøm ved 10,5 V - ESR

Maxxima 900 DC - 38,8 Ah - 641 A - 2,6 mOhm

Nortstar NSB 90 - 84,0 Ah - 594 A - 2,65 mOhm

Optima Yellowtop - 47,6 Ah - 598 A - 2,86 mOhm

Optima Redtop - 44,1 Ah - 497 A - 2,96 mOhm

Stinger SP 1700 DB - 61 Ah - 668 A - 2,32 mOhm

Stinger SPV 35 (til sammenligning) - 25,1 Ah - 305 A - 4,86 mOhm

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår