Gå til innhold

Hvordan forsterker? Lure RMS?

Ranger emnet

OrIoN89

Anbefalte innlegg

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, jeg skal gå til innkjøp av en TS-W8102SPL, og trenger litt hjelp til forsterkere.

Feks SS sin XXX-10000D tilbyr 5500 watt i 4 Ohm, mens Pioneer sin PRS-D5000SPL gir 750 watt i 4 ohm. Det vil si at jeg må ha 5-7 PRS-D5000SPL per XXX-10000D.

Håper dere kan hjelpe meg, og ikke bare anbefale alle andre forsterkere, men gi meg objektive forslag osv. =) takk

Om Soundstream XXX-10000D: "This amplifier can draw up to 900 amps of current which can be detrimental to most stock or only slightly upgraded electrical systems."

Om Pioneer: Max power consumtion 70amp @4ohm.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe... kvaliteten på memphis er upåklagelig...jeg har kjørt de ifra 3 ohm og ned... teoretisk nå, kjører jeg 0.35 ohm pr amp... dvs : 2 stk dobble 0.7 ohm`s spoler koblet Ned og så linket.....

som dreamtm2 skreiv litt oppi her, sikkringene blir blåe... (500 amp)

Må legge til det at dette ikke spilles i gata med dette systemet...

0,35 Ohm ?! Da må det jo bli noe veldig til effekt tap i forsterkeren da.. :S Er klart det er jo ikke statisk effekt der er sankk om da, men om man parallellkobler spolene, halverer man jo spolevirkningen også, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir sikkert 5000 W i 1 Ohm, men de tør ikke å oppgi at den er stabil i 1 Ohm vel, så, ja.. de kunne kalt den noe annet... ;)

Ørjan

tja... gir du den mellom 33-35 volt så...

Norwegian Champion, 00-01-02-03-06-07-08

00-155.7db superstreet nw

01-170.2db xtreme5+ 02-170.6db xtreme5+ 03-156.7db xtreme 1+

06-155.6db street b 07 - 158.9db street b. 08 - 159.2db street c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Soundstream XXX-10000D: "This amplifier can draw up to 900 amps of current which can be detrimental to most stock or only slightly upgraded electrical systems."

Mvh

Dag Johansen

NÅ prater vi ja... 900 Ampere.. DET er forsterkeren sin! PS! Nå vet vi hva Dag ønsket seg av nissen i år, hehe.:race
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh

Dag Johansen

Vet du prisen, og hva ville du valgt...?

Eller hva hadde dere valgt? =) Jeg (og lommeboka) holder forsatt kanskje en knapp på Pioneer, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,35 Ohm ?! Da må det jo bli noe veldig til effekt tap i forsterkeren da.. :S Er klart det er jo ikke statisk effekt der er sankk om da, men om man parallellkobler spolene, halverer man jo spolevirkningen også, så...

blåser i alt det du skriver..det som spiller rolle for meg, er når db måleren "peker oppover" og det gjorde den når jeg kobla ned....;) ;) ;) ;) ;)

Norwegian Champion, 00-01-02-03-06-07-08

00-155.7db superstreet nw

01-170.2db xtreme5+ 02-170.6db xtreme5+ 03-156.7db xtreme 1+

06-155.6db street b 07 - 158.9db street b. 08 - 159.2db street c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva hadde dere valgt? =) Jeg (og lommeboka) holder forsatt kanskje en knapp på Pioneer, men...

Hvis 4 stk (som du skrev kanskje ble aktuellt) så er du jo oppe i 4x7000,- = 28000 og iflg zetec 4x150Amp=600Ampere. Velger du eks 2 Memphis 4kw så får du minimum 1000Ampere til samme pris. Men du trenger sikkert ikke mer enn en 4kw(500Amp) for å seigpine elementet ditt noe inni..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kjenner meg vet at jeg ikke er veeeeldig nøytral i slike spørsmål men kan prøve å utdype litt:

XXX-10000 er et beist av en forsterker, MEN den trenger 16-18volt for å yte oppgitt effekt.

På vanlig batteri finnes det andre og kanskje bedre løsninger.

Jeg skal være såpass storsinnet og innrømme at Memphis sin 4 kilowatter er imponerende, den har også godt ry i dB-dragkretser.

Men snart kommer Soundstream med noe rått har jeg hørt.......:happyhappy:

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 4 stk (som du skrev kanskje ble aktuellt) så er du jo oppe i 4x7000,- = 28000 og iflg zetec 4x150Amp=600Ampere. Velger du eks 2 Memphis 4kw så får du minimum 1000Ampere til samme pris. Men du trenger sikkert ikke mer enn en 4kw(500Amp) for å seigpine elementet ditt noe inni..

Uff detta ble vanskelig da ja. Okai, så jeg vil få sånn ca lik effekt, uansettt hva jeg velger da, men hva vil få best kvalitet? Har hørt masse forskjellig om klasse D forsterkere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre spenning over elementet, mer spenning over forsterker ;) Ikke bare mer spenning over forsterker, men også mer strøm, både til elementet og forsterker.

Økt spenning og strøm, gir mer effekt. =)

En stabil forsterker opprettholder spenningen selv om lasten kryper nedover! hehe, den faller ikke som bladene på høsten. Problemet er ikke lenger fallende spenning over elementet, men om batteriet gidder å følge med. Ohms lov er korrekt men det holder med å øke en av komponentene du nevner, spenning eller strøm så lenge den andre komponenten holdes stabil.:race

Lenke til kommentar
Del på andre sider