Gå til innhold

Svinball's prosjekt Sileigthy - Driftvogn

Ranger emnet

Svinball

Anbefalte innlegg

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...

SJEF!!! Blir aldri lei av å se deg på banen!!! :respect

Nå som du sitter ute på det store havet og koper; Lagt noen videre planer for hva som skal gjøres med motor? Og eventuelt NÅR man skal begtynne å gjøre noe? Våren nærmer seg med stormskritt... No pressure :rolleyes:

'91 300ZX VG30DETT * [x] '96 Maxima VQ30DE - Mafiatralla! * [x] '88 BMW 730 * [x] '95 Maxima VQ30DE

[x] '88 Laurel RD28 * [x] '85 Laurel L24 * [x] '87 Laurel RD28 * [x] '95 Maxima VQ20DE

[x] '88 Sunny GTI * [x] '87 Laurel L24 * [x] '90 Stealth80

Ulvehulen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SJEF!!! Blir aldri lei av å se deg på banen!!! :respect

Nå som du sitter ute på det store havet og koper; Lagt noen videre planer for hva som skal gjøres med motor? Og eventuelt NÅR man skal begtynne å gjøre noe? Våren nærmer seg med stormskritt... No pressure :rolleyes:

Takk De! :)

Har en god plan: Driftsikkerhet. Bilen holdt hele sesongen i fjor, minus ett treff, der den ble kokt i hel, så i år tenkte jeg å få tak i Koyo radiator, (50mm tykkelse) Og 19 raders oljekjøler.

Ellers så lurte jeg på å pynte opp litt utenpå motoren og kansje litt i motorrommet.

Skifte rådelager, (de som står på er sikkert like godt kokt som toppen var)

Driver å lurer litt på hvilken blokk jeg skal bruke da... Har 2 liggende, den ene vet jeg at er slitt, den andre er jeg litt usikker på...

(Må jo ha en i reserve:) )

Lurer på å kjøpe noe smidd og å få i, men det blir ikke i vår...

Så må jeg støpe opp frontfangeren igjen... Den fikk seg vel en smell eller 3 sist...:drive2

Du var vel med på den første... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Pakningssett har jaffal kommet... Venter på klarsignal til å bestille råde og rammelager (og kanskje stempelringer?!).

Svinball har tenkt å kjøpe seg oljekjøler type 19 raders, og jeg har rydda motordeler ;D Vi er NESTEN effektiv, jo :wonder:

DSC00560.jpg

DSC00365.jpg

'91 300ZX VG30DETT * [x] '96 Maxima VQ30DE - Mafiatralla! * [x] '88 BMW 730 * [x] '95 Maxima VQ30DE

[x] '88 Laurel RD28 * [x] '85 Laurel L24 * [x] '87 Laurel RD28 * [x] '95 Maxima VQ20DE

Ulvehulen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammelager, rådelager og stempelringer er bestilt :)

Oljekjøler er i kikkerten ;)

Men vifter, Svinball... VIFTER!!! (og 4 punktseler?)

Ulvehulen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da var dag 1 vel overstått... Oppmøtet var bra, og humøret upåklagelig :)

Veiv og stempler ble plukket ut av blokken...

DSC00598.jpg

og i sin iver fant Svinball et lite "deksel" litt på toppen av ene sylinderen... skrudde det løs, og VOILA... ASFALT!!!

Deksel:

Bilde051.jpg

Oljegrøt:

Bilde052.jpg

Han og Fanten jobbet grundig og systematisk for å få dritten ut av noe som tydet på å være en oljekanal... Etter nok slit fant vi ut at Dele-vaske-maskin på Moderne Transport ikke var den værste løsningen vi kunne tenkt på, så alt ble pakket i hop baki Patrållet og kjørt bort på MT.

Klart for vask:

DSC00161.jpg

Litt hjelp fra en av de "Lokale" heltene - Østlands Knut gir oss en hjelpende hånd

DSC00164.jpg

Mens Mercefanten tar seg av de litt viktigere ting i livet:

DSC00163-1.jpg

Vel tilbake på verkstedet ble alle stempelringer og rådelager plukket av stemplene og rådene:

DSC00599.jpg

Og vi tok med oss stemplene til MT (hvorfor huske å ta dem med første gangen, når man kan reise tilbake en gang til?!) for å gi dem en grundig vask også.

Så ble stemplene pusset ned, og siste finvask på blokken ble tatt for hånd.

DSC00600.jpg

Nå venter vi i spenning på å få låne en kule-hon av "naboen", så vi kan gi sylindrene en liten finnishing touch... ;)

Fortsettelse følger...

Ulvehulen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Dag 2:

Svinballen hadde seg en runde litt utpå morrakvisten, og har lakket bunnpanne og blokk sort, montert stempelringer, og brukt penger på Mekk ;D Oljetempmåler er kjøpt inn (hvorfor tok jeg ikke bilde av den?!).

DSC00602.jpg

DSC00605.jpg

Men så lurte Fanten meg og svinet med på middag og kaffi, og det endte opp med at samtlige sovna på sofaen til slutt...

Seint utpå kveldingen fikk vi subbet oss ut i lokalet.

Planen for dagen var å få honet sylindrene, men hon var ikke tilgjengelig før dagen etter, så vi begynte med montering av veiv.

DSC00606.jpg

Skal også kose litt med oljepumpen... den så ut som den trengte det...

Hvis vi får honet sylindrene i dag, tenker jeg vi satser på oppstart i mårra *hihi*

Ulvehulen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Fått skrudd litt i går/natt også... Så ikke helt hvilken vei stemplene skulle nedi motoren, så da tok vi en sjangs... Og alle som har prøvd å ta sjangser vet at det er 90% kjangs for at man tar feil... Det fikk jeg prøvd så da kunne vi skifte underspylingsdyser i samme slengen... :? :lol:

Men fikk hont sylindrene og montert stempler, nye underspylingsdyser, ramme og rådelager, og resten som trengs, så nå er det reg-reim som trengs før motoren startes opp... (Må i bilen da...)

Bilder:

Honing:

DSC00633.jpg

2 av stemplene på plass:

DSC00634.jpg

Et av problemene jeg kommer til å ha i år? Rådelager:

DSC00635.jpg

Montere topp og sånn... Med moment? :shock:

DSC00648.jpg

Nermer seg:

DSC00644.jpg

Meg og lærlingen lurer, på noe...

DSC00653.jpg

Ferdig: Trenger bare reimer, vann og olje, så starter den;) (Håper jeg.. :-/)

Bilde078-1.jpg

Beste trimmingen for en sugemotor? :twisted:

Bilde082.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalt prosjekt!

Virker ikke helt som passformen på lyktene var helt bra, men helheten er bare nydelig! Må si jeg likte størrelsen på den turbinen.

Lakk bilen svart er mitt tips. =)

( x ) Subaru Impreza GT 94/99

( x ) Nissan 200sx s14a 97

( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3

+diverse andre vinterbiler ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider