Gå til innhold

Hvordan justere en weber 32/36 eller 36/36?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Som topic sier, sliter jeg med å justere inn denne gasseren. Har enten den første eller den sistnevnte gasseren. Husker ikke helt. Problemet er at når jeg skal starte bilen på kald motor, skyter den flammer og alt sånt opp luftfilteret. Noe som tyder på mye bensin eller feil luft/blanding.

 

Hvordan justerer jeg dette? Har en 2 justeringsskruer. Den ene er til tomgang og den andre helt nederst er til luft/blanding.

 

Noen som vet hva denne skruen skal være på? 3omdreininger fra helt inn? Den står på 4-4,5 nå.

 

Håper på raske svar.... :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still tomgangen på ca 900-1000 omdr. Skru deretter blandingsskruen inn til motoren begynner å fuske eller endre turtall. Skru nå ut skruen til den posisjonen hvor motoren øker mest i turtall. Øker turtallet til over 1000 omdr, senk da turtallet med tomgangsskruen til det turtallet du vil ha. Dette prinsippet gjelder for alle enkelforgassere og forgassere av typene du nevnte. Obs. Blandingsskruen på 36/36 DCD får kun justeres ved hjelp av fingrene.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må stå mellom 0 og 4,5 omdreininger...lenger ut så løsner den. Og må den så langt ut (over 5 omdreininger),så drar du enten falsk luft eller har for små tomgangsdyser...

 

Og,dette MÅ justeres med motoren varm. Det påvirker startevilligheten når den er kald,men det hjelper jo lite hvis den ikke vil gå når den er varm med den settingen som er best når den er kald...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og,dette MÅ justeres med motoren varm. Det påvirker startevilligheten når den er kald,men det hjelper jo lite hvis den ikke vil gå når den er varm med den settingen som er best når den er kald...

 

Men til kaldstartvillighet har man vel choke, eller i verste fall et par-tre pump på skjea til høyre.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til kaldstartvillighet har man vel choke, eller i verste fall et par-tre pump på skjea til høyre.
Hvis han har spjell der ja...ellers blir det ganske mange tramp... og litt poff og rakkel...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørest jo mere ut som tenninga og evt stifter om du har det, er feil siden den skyter gjennom forgasseren
Faen...seff...jeg har bygd om til elektronisk på min,så det tenkte jeg ikke på i det hele tatt.... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har spjell der ja...ellers blir det ganske mange tramp... og litt poff og rakkel...

 

Trengte ikke mange tramp på min 2xDCOE-bestykkede fjortenfire husker jeg :volvsmile

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørest jo mere ut som tenninga og evt stifter om du har det, er feil siden den skyter gjennom forgasseren

 

Før man begir seg ut på forgasserjustering må selvsagt tenning være korrekt innstilt og i god forfatning. Ideelt sett burde man også sørge for at motoren er frisk i området ventiltettinger-ventilseter-stempelringer og dalstroka innafor.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Mange gode svar her gitt...

Tenningen har jeg justert rett. Den har ca 5-6-7 grader fortenning. Er vel det den skal ha..? Registeret er 100% rett. Ventilene + seter har jeg nettopp slipt og ventiltettningene så ganske grei ut, så dem bytta jeg ikke.. (Motoren har bare rullet litt over 100.000)

 

Problemet mitt er jo når motoren er kald. Da må jeg trykke flat fjøl endel ganger, holde litt jevn gass, starte opp, skvette av et helvettes smell. :p og starte på nytt..

 

Kommer forresten flammer opp forgasseren..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om registeret er riktig, så kan jo fordeleren være feil plassert, har du stifter eller elektronisk fordeler, har du stifter så sjekk stiftåpning, bør også sjekke kamvinkel, for siden den skyter gjennom forgasseren så tyder det på at en innsugsventil ikke er helt stengt ved tenning.

Selv om du har justert tenningen til det fabrikken har oppgitt den til å være så er ikke det alltid optimal tenning, optimal tenning er når du har justert den på den max fortenning du klarer å ha uten at du får tenningsbank ved belastning

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Har stift-tenning ja.. Har justert stiften til det som står i haynes boka, så det burde være rett.. Kamvinkelen har jeg ikke sjekket.. Hvordan gjør jeg dette??

Fortenningen er slik at jeg ikke har tenningsbank ved belastning nå, men om jeg skrur den èn grad til, får jeg antydning til tenningsbank...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår