Gå til innhold

Noen spm ang. lakkering

Ranger emnet

T_A_H

Anbefalte innlegg

Går det an å grunne bilen med grunning (etter sandblåsing), og la det stå en stund. (vet ikke om lufta er helt tørr) Må prøvemontere og sånn, for å se om noe må gjøres om. Og etter en måned eller to pusse over, ha på fyller, og lakkere? Eller trengs ikke fylleren hvis man har grunning?

Og hva skal jeg gjøre med understellet? Må sandblåses, men kan jeg lakkere det med grunning, og deretter med hammerite? Vil det holde?

Til slutt: På f.eks. Taket, og verken rusta eller noe som lager riper har rørt. Trenger men egentlig noe mer enn å matte ned lakken før man sprøyter på den nye fargen?

Håper noen har et eller annet til svar ;)

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =)

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På understellet kan du jo bare sandblåse og ha på hammerite..evt må da ha på syregrunning hvis du er prippnøye.

Å det med taket..Du bør ha bilen i samme farge,altså hele bilen grunnet pga at det kan bli fargeskille osv..

Noen jeg ville gjort iallefall..

Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar....

Men fylleren trekker vel vann, så det begynner å ruste under !?

Skal blåse selv, så ha på zink blir vel litt svårt. (eller hva de sier i sverige ;)) Men da blir det vel syregrunning og noe slags egnet lakk på understellet, så tar jeg grunnjobben med resten av bilen da alt funker som det skal.

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker slipefyller så skal den tåle det, den er jo godkjent for vannsliping, evt legge på Spies Hecker sin Spetroflex grunning, den er godkjent for bruk i bagasjerom, motorrom osv uten å legget topplakk over, det er sprøytesparkel som trekker vann, så det må du ikke bruke

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.... Kanskje jeg skulle gå for slipefyller da? Skal bare prøvemontere motor og sånn, så bilen står innendørs, men det kan hende det kommer en vanndråpe på den. Får se hva de har i lakkbutikken.

Mente du at jeg ikke skulle bruke Spies Hecker grunninga?

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må skille mellom 2k reaksjonsprimer/syregrunning - som trenger inn i stålet.

epoxy som legger seg på utsiden som lager en tett hinne....

Rød grunning, 1k og 2k

filler/slipefyller,fyller.....

Noe som egentlig skulle ha vært forbutt å selge.....-sprøytesparkel!

SUGER VANN SOM EN SVAMP! Skal IKKE brukes på kjøretøy!!!!!!!!!

Zink grunning....

å en hel del industri typer til offshore og andre utsatte ting som skal og må ha spesialgrunning....

"grunning" hva mener nå folket med det ordet da?:drunk:

Jeg ville ha hatt på 2k syre, fyller, å du kan da ha i eller ta ett tynt strøk med vanlig tett lakk som siste strøk.....

Da er den tett!!

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.... Kanskje jeg skulle gå for slipefyller da? Skal bare prøvemontere motor og sånn, så bilen står innendørs, men det kan hende det kommer en vanndråpe på den. Får se hva de har i lakkbutikken.

Mente du at jeg ikke skulle bruke Spies Hecker grunninga?

Spies Hecker sin Spectroflex grunning kan du fint bruke, siden den er godkjent for å legge uten å legge topplakk over så er den tett, hvis ikke så hadde dei ikke godkjent den for bruk uten å legge topplakk over.

Men selvfølgelig må du ha syregrunning først på der det er blankt metall

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uklart her synes jeg...hva menes med syregrunning? Er det reaksjonsgrunning?

Jeg kjører 4x4 offroad og bruker 2K Epoxygrunning.....den er tett og rusthindrende. Før jeg legger på lakk vannsliper jeg grunningen med 800 våt...

Har brukt Hagmans 2K Epoxygrunning....er noe dritt å sprøyte da det blir en del sprøytetåke med 1,5mm dyse (Har ikke 1,8mm!) men ellers fungerer det greit synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider