T_A_H Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Går det an å grunne bilen med grunning (etter sandblåsing), og la det stå en stund. (vet ikke om lufta er helt tørr) Må prøvemontere og sånn, for å se om noe må gjøres om. Og etter en måned eller to pusse over, ha på fyller, og lakkere? Eller trengs ikke fylleren hvis man har grunning? Og hva skal jeg gjøre med understellet? Må sandblåses, men kan jeg lakkere det med grunning, og deretter med hammerite? Vil det holde? Til slutt: På f.eks. Taket, og verken rusta eller noe som lager riper har rørt. Trenger men egentlig noe mer enn å matte ned lakken før man sprøyter på den nye fargen? Håper noen har et eller annet til svar ;) Siter Mvh Tore VW Golf II Vr6 prosjekt VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =) 79' Golf LD, søndagsbil VACN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Arne Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 På understellet kan du jo bare sandblåse og ha på hammerite..evt må da ha på syregrunning hvis du er prippnøye. Å det med taket..Du bør ha bilen i samme farge,altså hele bilen grunnet pga at det kan bli fargeskille osv.. Noen jeg ville gjort iallefall.. Siter Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Desember 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2006 Skal du sandblåse ville jeg ha fått blåseren til å ha på Zink rett etterpå... Så kan du heller slipe bort hvis du skal sveise noen plasser... Er det allerede blst, så ha på syregrunning og ett lag med fyller.... Så lenge den ikke står ute kan den stå uendelig slik! :D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T_A_H Skrevet Desember 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2006 Takk for svar.... Men fylleren trekker vel vann, så det begynner å ruste under !? Skal blåse selv, så ha på zink blir vel litt svårt. (eller hva de sier i sverige ;)) Men da blir det vel syregrunning og noe slags egnet lakk på understellet, så tar jeg grunnjobben med resten av bilen da alt funker som det skal. Siter Mvh Tore VW Golf II Vr6 prosjekt VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =) 79' Golf LD, søndagsbil VACN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Desember 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2006 Hvis du bruker slipefyller så skal den tåle det, den er jo godkjent for vannsliping, evt legge på Spies Hecker sin Spetroflex grunning, den er godkjent for bruk i bagasjerom, motorrom osv uten å legget topplakk over, det er sprøytesparkel som trekker vann, så det må du ikke bruke Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T_A_H Skrevet Desember 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2006 hmmm.... Kanskje jeg skulle gå for slipefyller da? Skal bare prøvemontere motor og sånn, så bilen står innendørs, men det kan hende det kommer en vanndråpe på den. Får se hva de har i lakkbutikken. Mente du at jeg ikke skulle bruke Spies Hecker grunninga? Siter Mvh Tore VW Golf II Vr6 prosjekt VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =) 79' Golf LD, søndagsbil VACN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Levin GT Skrevet Desember 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2006 Grunning er ikke tett,så metalet vil ruste bak grunningen der hvor du har blankt metal bak.....Dette har jeg selv vært ute for,da jeg oppdaget brunt stål under grunningen etter noen uker i en garasje... Du burde derfor sprøytet bilen med noe som er tett,som forhindrer luftfuktigheten til å forårsake rust..... Levin GT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ford17m Skrevet Desember 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2006 epoxy er tett:thumb men veit ikkje kor god den er mot rust da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T_A_H Skrevet Desember 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2006 Men går det an å ha på grunning/fyller også epoxy da? Hehe.. Begynner å bli forvirret her. mange muligheter Godt nyttår! Siter Mvh Tore VW Golf II Vr6 prosjekt VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =) 79' Golf LD, søndagsbil VACN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Januar 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2007 En må skille mellom 2k reaksjonsprimer/syregrunning - som trenger inn i stålet. epoxy som legger seg på utsiden som lager en tett hinne.... Rød grunning, 1k og 2k filler/slipefyller,fyller..... Noe som egentlig skulle ha vært forbutt å selge.....-sprøytesparkel! SUGER VANN SOM EN SVAMP! Skal IKKE brukes på kjøretøy!!!!!!!!! Zink grunning.... å en hel del industri typer til offshore og andre utsatte ting som skal og må ha spesialgrunning.... "grunning" hva mener nå folket med det ordet da?:drunk: Jeg ville ha hatt på 2k syre, fyller, å du kan da ha i eller ta ett tynt strøk med vanlig tett lakk som siste strøk..... Da er den tett!! Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Januar 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2007 T_A_H skrev: hmmm.... Kanskje jeg skulle gå for slipefyller da? Skal bare prøvemontere motor og sånn, så bilen står innendørs, men det kan hende det kommer en vanndråpe på den. Får se hva de har i lakkbutikken. Mente du at jeg ikke skulle bruke Spies Hecker grunninga? Spies Hecker sin Spectroflex grunning kan du fint bruke, siden den er godkjent for å legge uten å legge topplakk over så er den tett, hvis ikke så hadde dei ikke godkjent den for bruk uten å legge topplakk over. Men selvfølgelig må du ha syregrunning først på der det er blankt metall Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T_A_H Skrevet Januar 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2007 Takk for gode svar! HAr notert meg mulighetene, så får vi se hva de har i butikken!! Siter Mvh Tore VW Golf II Vr6 prosjekt VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =) 79' Golf LD, søndagsbil VACN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind37 Skrevet Januar 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2007 Litt uklart her synes jeg...hva menes med syregrunning? Er det reaksjonsgrunning? Jeg kjører 4x4 offroad og bruker 2K Epoxygrunning.....den er tett og rusthindrende. Før jeg legger på lakk vannsliper jeg grunningen med 800 våt... Har brukt Hagmans 2K Epoxygrunning....er noe dritt å sprøyte da det blir en del sprøytetåke med 1,5mm dyse (Har ikke 1,8mm!) men ellers fungerer det greit synes jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.