Gå til innhold

Fins det en elektrisk drevet av/på bryter som funker omtrent som sentrallås?

Ranger emnet

MediaSUV

Anbefalte innlegg

Det jeg mener, er at når det blir koblet til strøm den ene veien, blir strømmen slått på, og så blir den stående på til det kobles strøm den andre veien (sannsynligvis samme jord, men to ulike plusskabler). Da blir den slått av og er av til det igjen kobles strøm den første veien også videre. Jeg vil ha stereoanlegget koblet til sentrallåsutgangen fra alarmen, slik at anlegget blir slått av når sentrallåsen stenges fra alarmen (men ikke når sentrallåsen låses på annen måte). Alarmen min mangler nemlig utgang for konstant minus eller pluss når alarmen står av eller på. Den har bare en krets som brytes idet alarmen går for startsperren. Ellers må jeg vel lage en sånn selv av en vippebryter og en Biltema sentrallåsgiver, men jeg håpte det fantes ferdige, litt mer pålitelige løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en enklere løsning?

Koble cd-spilleren i bilen opp via et relè, og la relèet jordes i en av kablene til sentrallåsen fra alarmen? Dermed vil relèet miste jordingen når alarmen aktiveres, og få jording igjen når alarmen de-aktiveres.

Vet ikke om dette lar seg gjøre i praksis, siden jeg ikke vet hvilke utganger det er på alarmen/sentrallåsen. Jeg har brukt denne måten på LED-lys før, jordet dem i en +kabel. Den gir akkurat jord nok for at LED-lysene kommer på så lenge den ikke er strømførende, og lysene mister da jordingen og slår seg av så fort +kabelen blir strømførende igjen.

Skjønte du den? :P

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra alarmen går det bare plussimpulser, ja. Det er ingen jord, den tas direkte fra karosseriet.

Hmm.. da blir det værre ja. Har desverre ingen lure idèer akkurat nå.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider