Gå til innhold

Innkjøring av kam

Ranger emnet


Allpro

Anbefalte innlegg

Hei på dere!.Ny på forumet:) . Vil bare gi noen tips on kam innkjøring jeg også, da det er flere og flere som ender opp med rund kam om dagen.

Regel #1 IKKE la motoren gå på tomgang de første 20min.Opp i 2000-3000

Gjerne variere tutallet litt mellem der.

Fordi de to tingene som virkelig skal kjøres inn på en slik motor (flat løftere/Stempelringer)vaneligvis kunn smøres med plaskesmøring.

Så hvis man ikke har noe serlig turtall kommer det rett og slett ikke no serlig olje på knastene og ringene.

Resulatat er at kammen din blir øyeblikkelig konvertert til en "lowlift" kam:(

Har du husket på å ha på godt med innkjørings "guffe" på knastene?

Hvis du ikke har en pumpe driver til å dra fram oljetrykket med, så ta ut tennpluggene og bruk starteren,bør ikke vere noe problem å dra fram trykk,så sant man har primet pumpa.

Lykke til og godt nytt år:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok kjøre den litt på tomgang først før du starter med kam innkjøringa.

Bør ha koll på at oljen har kommet opp til vippene. så bør du kontrollere ventilklaring samt at passe på at kjølesystemet er luftet igjennom. Sjekke for lekkasjer etc. Pass på at hvis du har el. kølevifte så bør du passe på at denne går hele tiden. Blir jaggu varmt!

 

har hørt at det er viktig å få opp turtale(max olje trykk) på motoren,for og få løfterene til og rotere, ellers er det fare for du smir kammer?

Har du hørt dette eller er det tull?

Dette gjelder ikkje roller kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp i turtall for å få smøring til kammene (kjøre frem olje med starter uten plugger i er en god ting) er bra...stempelringene kjøres ikke nevneverdig inn før de belastes. En halv time på 2000 rpm i fri gjør ikke stort med de. Men når kammen er kjørt inn,så bør man få belastning på de ganske kjapt før veggene blir "polert" for glatte...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3000rpm er ikke noe problem eller farlig med nyoverhalt motor raser den da er det noe seriøst gæli.

Og dette er et must for at kammen i v8 skal overleve.

 

 

Men vil bare si at mya av grunnen til runde kammer i dag skyldes olja.

Finnes masse bra oljer men ikke mange har tilstrekkelig mengde Fosfater ol i olja det er det i dag bare heavy duty diesel oljer for langtransport og racing oljer som har.

 

Finnes artikler som utdyper mere om dette "miljø" problemet.

 

Så ikke kjip på olja det kan bli dyyyyrt.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil bare si at mya av grunnen til runde kammer i dag skyldes olja.

Finnes masse bra oljer men ikke mange har tilstrekkelig mengde Fosfater ol i olja det er det i dag bare heavy duty diesel oljer for langtransport og racing oljer som har.

God policy er bare å bruke dieselolje på alt... :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God policy er bare å bruke dieselolje på alt... :D

 

Ja jeg har begynt med det etter og ha lest gjenom flere artikler på problemet.

 

 

MEN problemt gjelder stort sett på flat taped kammed dvs vanlige hyd eller mek kammer dvs gammle v8 motorer mfl. Rulle kam som alle burde ha i dag spørr du meg er ikke plaget av detta problemet.

Men så trenger ikke de innkjøring heller da.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på litt her ;) At man etter kambytte skal kjøre motoren i 20-30 min på minimum 2-2500 omdr er riktig og veldig viktig. Å få skikkelig oljetrykk er en ting, men langt fra det viktigste. På flere motorer med overliggende kam uten vippebrett e.l. så går kamlobene i direkte kontakt med løfterene, noe som er greit. MEN... Om man setter inn en ny kam og lar dette gå på tomgang, så vil ikke løfterene rotere som de skal. Resultatet blir som nevnt tidligere, en kam med etterhvert utrolig lavt løft. De fleste kammer er nitridherdet, en herdemetode som gir er veldig hardt slitesjikt. Dog er dette sjiktet veldig tynt og kan lett slites bort ved 20 min på tomgang. Under dette sjiktet har man gjerne vanlig seig- eller settherdet stål, dette slites fort ned.

 

Og ang. stempelringene.. Som Turboed1 sier, for at disse skal slite seg optimalt til foringene så må man ha hard belastning på motoren så tidlig som mulig. Flere bygger motor for store beløp og med effektuttak på rette siden av de 500 hk;). Når motor er ferdig, hva gjør de da? JO, det er rett i bremsebenk og maks pådrag. Ingenting tar skade av dette!

 

Og ja, oljen har i tilfeller fått skylden for nedslitte kammer. BMW har jo lidd av denne syken ved bruk av Castrololje... Jeg for min del holder meg unna Shell ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo stempel fjærene/ringene det var snakk om da, men regner med det var en skrive leif fra din side :)

 

Var på fest i hele natt så er ikke våken ennå...

Joda, du har rett, er selvsagt stempelringene jeg mente ;) Virket så idiotisk at det må jeg rette :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bytta kam, i en motor jeg hadde hvist at allt var bra, så ok.

Men her er allt nytt, borra blokk, nye stempler, ringer mm. Lager og allt.

Derfor skeptisk. Men starte, justere, og holde den der 5-10 min av gangen kan vel gå da... Hmmm, skeptisk...

 

Jeg hadde to tilfeller av kamaksel havari etter nybygget V8 motor. Etter siste havariet måtte oljepumpa og alle lagere byttes sammen med kammen, jvl surt-og dyrt. Jeg "forsket" litt på området under mine problemer, og kan gi følgende tips: Følg leverandørens innkjøringsprosedyre. Sørg for at alt er klargjort på forhånd; grunninnstilling av tenning, kjøling, bensintilførsel etc. Unngå stopp før motoren er gjennomvarm, 20-30 minutter. Varier turtallet hele tiden. Regn med høy temperatur i motorrommet, og ha ekstra kjøling tilgjengelig vhj av ekstra vifte og jeg dusja kaldt vann fra slange på radiatoren. Er du ikke rutinert i dette selv, så kan det være greit å ha med en som er det. Mye penger og ergrelse å spare på det. Håper du unngår mine erfaringer.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta i dag, justerte tenning, og sjekka olje mm. Kjørte den i 5-6 min mellom 2 og 3000rpm, så stoppet jeg den.

Sjekket at allt var som d skulle, og motoren fikk kjølt seg ned litt. Fikk dette tipset av en V8 guru her.. Kjørte den så i ca 15 min til, mellom 2og 3000, så regner med d blei bra. Bytta olje og filter, og kjørte den litt til etterpå. Må justere forgasser og sjekke tenning igjen i morgen, for å ut å prøve den...

2000 Audi TT 2000 Audi A6

1987 Hilux V8 TPI 2000 Lc 90

1967 Camaro RS/SS med LS1 snart..

88 Lj 73

BILGAL !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår