Gå til innhold

Høgda Rasarlag: 06' Mercedes W203 supernasjonal |Nå med motorbilder!|

Ranger emnet


Høgda Rasarlag

Anbefalte innlegg

  • Svar 219
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Meget gjennomført bygge, men å si at bilen til Herbjørn er dårlig bygget syns jeg er litt feil.. For den bilen går, og den går noe voldsomt (nå etterhvert).

 

Vet han har hatt litt problemer med hjulopphenget bak og slikt, men ser ut som det har ordnet seg nå. Har vært på samtlige NM runder i rallycross i år, og jeg har sett hvor godt bilen til Herbjørn går, han må bare lære seg å ratte den skikkelig.. Og det begynner å komme seg det å nå..

 

Effekten, er den anslått? Eller har dere fått tall fra Alf? For han pleier jo ikke være så interessert i å snakke om effekt i motorene.. "hvor mye effekt er det?" "den går godt!"

[x] 2000 Topkart Yamaha 100

1986 Fiat Ritmo Abarth 130TC

[x] 1987 Fiat Croma Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, han sa bare at det var godt over 370 også smilte han sånn lurt som han pleier å gjøre når han er fornøyd med noe!:)

 

Bilen til Herbjørn fungerer på sitt vis den, Så er ikke på den måten dårlig bygd! Men det er så mye utrolig dumme løsninger på den bilen!! Og den er ikke akkurat noe glansbilde av en bil!!

Tja, at den ikke er like strøken før hvert løp er jo en annen ting.. Men det går igjen hos veldig mange.. Bilen til Smerud for eksempel så jo ikke ut mesteparten av NM rundene i fjor.. Men noen team har alltid tingene på stell, for eksempel Børseth og Camilla Antonsen.. Kommer alltid med nylakket bil..

[x] 2000 Topkart Yamaha 100

1986 Fiat Ritmo Abarth 130TC

[x] 1987 Fiat Croma Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, greit nok at Smerud sin ikke alltid er like strøken... Men han stiller jo med en 20 år gammal 240, ikke en nybygget W203.. Og Herbjørn sin har aldri vært strøken... Ikke engang på første løpet! Og all glassfiberen og utbyggerne og alt er jo så fælt laga! Det er hvertfall min mening...

Nå vet ikke jeg hvor lenge det er siden du har sett smerud på løp, men i fjor kjørte han Subaru Impreza Evo ;) Og jeg så bilen til Herbjørn på første løpet i Bergen, og da så bilen meget bra ut synes nå jeg..

[x] 2000 Topkart Yamaha 100

1986 Fiat Ritmo Abarth 130TC

[x] 1987 Fiat Croma Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen min og jobben hans var på rudskogen å kjørte med de volvo S40'ene de har der! Med de så bikka de 200km/t på langsidene med! Og de er det 160hk i!! Så da sier det vel egentlig bare mer om han kompisen din og Audien hans! Men dette får vi prøve å få realisert på skogen til sommeren! Utover det så har vi tydligvis to forskjellige meninger! Og det er egentlig ikke noe å diskutere!

 

Beklager, men jeg kan ikke la være å kommentere dette. Volvoene som brukes på events på Rudskogen klarer IKKE 200km/t. Så dette sier nok mer om onkelen din enn noen andre. En "standardbil" som det S40'n er butter vel på rundt 170-175 med slicks. De som brukes i events har så vidt jeg vet gatedekk og dermed langt lavere utgangshastighet av langsvingen. Tipper onkelen din såvidt rundet 160...

 

Det er bare fysikk egentlig. Tenk deg at du måler topphastigheten ca. 150m før svingen (bremsepunktet for de fleste biler er mellom 150m og 75m). En bil som topper 200km/t trenger lengre bremselengde enn en som topper 170km/t. Ergo må han kanskje bremse på 150m. En S40 eller tilsvarende kan kanskje bremse 75m før svingen. Det betyr at en bil som skal toppe 200km/t ikke bare må klare det på den samme strekningen. Den har faktisk 75m kortere slette å gjøre det på. Ergo skal det være ganske markant forskjell i aksellerasjon ned sletta for at det skal skille 20km/t i topphastighet!

 

Erfaringsmessig kan jeg komme med følgende eksempler:

Chrysler Neon med 133hk og myke slicks = ca. 170km/t

Nissan 200SX S13 med 250hk og gatedekk = ca. 170km/t

Super 7 med 200hk og R-dekk = ca. 190km/t

Formel Ford med 112hk og R-dekk = ca. 200km/t

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg kan ikke la være å kommentere dette. Volvoene som brukes på events på Rudskogen klarer IKKE 200km/t. Så dette sier nok mer om onkelen din enn noen andre. En "standardbil" som det S40'n er butter vel på rundt 170-175 med slicks. De som brukes i events har så vidt jeg vet gatedekk og dermed langt lavere utgangshastighet av langsvingen. Tipper onkelen din såvidt rundet 160...

 

Det er bare fysikk egentlig. Tenk deg at du måler topphastigheten ca. 150m før svingen (bremsepunktet for de fleste biler er mellom 150m og 75m). En bil som topper 200km/t trenger lengre bremselengde enn en som topper 170km/t. Ergo må han kanskje bremse på 150m. En S40 eller tilsvarende kan kanskje bremse 75m før svingen. Det betyr at en bil som skal toppe 200km/t ikke bare må klare det på den samme strekningen. Den har faktisk 75m kortere slette å gjøre det på. Ergo skal det være ganske markant forskjell i aksellerasjon ned sletta for at det skal skille 20km/t i topphastighet!

 

Erfaringsmessig kan jeg komme med følgende eksempler:

Chrysler Neon med 133hk og myke slicks = ca. 170km/t

Nissan 200SX S13 med 250hk og gatedekk = ca. 170km/t

Super 7 med 200hk og R-dekk = ca. 190km/t

Formel Ford med 112hk og R-dekk = ca. 200km/t

 

Det kan godt være! Hørte bare han sa det jeg... Men uansett, Jeg står for at W203'en kan klare 200 km/t på strekka på skogen! Når 200SX med 250 hk klarer 170 med gatedekk, og han ca samme vekta.. Så burde vi klare 200 når vi har godt over 100 hk til og racing slics...

#84' 240 GLE "passion red edition"

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=151722

#86' 240 GL "vinterbil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være! Hørte bare han sa det jeg... Men uansett, Jeg står for at W203'en kan klare 200 km/t på strekka på skogen! Når 200SX med 250 hk klarer 170 med gatedekk, og han ca samme vekta.. Så burde vi klare 200 når vi har godt over 100 hk til og racing slics...

 

Det er nok ikke så usannsynlig nei ;)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså, i slekt med Emil du ama?:) Har faen meg blitt 6 år siden det å nå gitt!

Den bilen hadde vel faktisk bare gått en 2-3 rallycrossløp den! Nesten bare bakkeløp hvertfall! Ble restaurert hver eneste vinter den!;)

#84' 240 GLE "passion red edition"

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=151722

#86' 240 GL "vinterbil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår